אחרי ביקור מוצלח מבחינתו באמריקה הלטינית, כשהוא נמצא הרחק מהצרות הקואליציוניות עם החרדים ומהתקשורת העוינת שעוסקת בחקירות נגדו ובשימוע לאשתו, וכשלצדו השגריר באו”ם דני דנון והקונסול הכללי דני דיין שחבים לו את כהונותיהם - העולם הגדול נראה לראש הממשלה הזחוח מקום נהדר, מחמיא ונוח ביותר.



אבל בנימין נתניהו צפוי לגלות במהרה כי הקהילה הבינלאומית, ובכללה הזירה האמריקאית, לא הפכו בן לילה לחובבי ציון. ממש לא.



הנושא המרכזי שראש הממשלה נתניהו יעלה בשיחתו היום (שני) בניו יורק עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ יהיה, איך לא, איראן. זה יהיה גם הנושא שיתפוס את החלק הגדול של נאומו מחר בעצרת הכללית של האו”ם. דווקא בנושא זה, שכל כך חשוב וקריטי לראש הממשלה, צפויות לו אכזבה ותיסכול.



לפי הדיווחים, נתניהו ימליץ לטראמפ להכניס שינויים בהסכם הגרעין עם איראן. אלא שההערכה בקרב דיפלומטים בניו יורק היא שגם אם טראמפ יגיב בהבנה להצעת נתניהו, וגם על רקע החרפת התבטאויות הנשיא נגד איראן, הסיכוי שיוכנסו שינויים משמעותיים בהסכם הוא קלוש ביותר ושואף לאפס.




גם אם יגלה הבנה, הסיכוי שישנה את הסכם הגרעין שואף לאפס, טראמפ. צילום: רויטרס
גם אם יגלה הבנה, הסיכוי שישנה את הסכם הגרעין שואף לאפס, טראמפ. צילום: רויטרס



שכן, להסכם יש “מחותנים” נוספים מלבד ארה”ב. מעצמות המערב החתומות על ההסכם - בריטניה, צרפת וגרמניה - ושתי המעצמות האחרות, רוסיה וסין, ידחו על הסף כל הצעה או יוזמה לשינויים בהסכם. אין למעצמות האלה שום בעיה עם ההסכם כפי שהוא ואין להן שום כוונה לשנותו.



בנוסף, לפי דיווחים הרווחים בקרב דיפלומטים ופרשנים בניו יורק, רוסיה הידקה ומהדקת באחרונה את יחסיה וקשריה עם טהרן.




הסכסוך הישראלי-פלסטיני נדחק לשוליים




שגריר ישראל באו"ם דני דנון כנראה נתפס גם הוא לזחיחות הדעת של מי שמינה אותו. העובדה שהוא ינהל את מושב העצרת התפרשה אצלו כהוכחה שמבחינת ישראל נפתח עידן חדש באו”ם. אך לא מיניה ולא מקצתיה (ולשם ההגינות נציין שגם קודמו רון פרושאור כיהן כסגן נשיא העצרת).



שכן, עם כל הכבוד לדנון, אם תעלה בעצרת הנוכחית הצעת החלטה המגנה את ישראל בגין ההתנחלויות, רוב גורף יאשר ויתמוך בהצעה, וזה כולל את שגרירי הארצות הלטיניות שראש הממשלה כל כך התלהב מביקור בבירותיהן. בדיון התקופתי הקרוב במועצת הביטחון בשאלת פלסטין, לא יהיה זה הימור פרוע להעריך שרוב הנואמים יתקפו את ישראל ויאשימו אותה בקיפאון במו”מ.



המאמץ העצום שראש הממשלה משקיע בעניין איראן דחף את נושא הסכסוך הישראלי־פלסטיני לשולי השוליים. בנאומו בעצרת מחר, קרוב לוודאי שהוא יחזור ויקרא לפלסטינים לשוב לשולחן המו”מ בלי תנאים מוקדמים. אבל לפי הערכות במטה הראשי של האו”ם בניו יורק, לא נראית באופק פריצת דרך במו”מ בין הצדדים.



בהקשר זה גם מעניין איך יגיב טראמפ על העובדה שה”דיל האולטימטיבי” שהוא חולם עליו הולך ומתפוגג.