אני לא מאמין בהמון דברים, והכי אני לא מאמין ביום הכיפורים. לא קונה את העסקה הזו בין אדם לקונו. נו באמת, יום אחד אתה משליך את חטאיך, ולמחרת אתה פותח חשבון חדש כאילו לא אשמת, בגדת וחטאת? רק לפני כשבוע מישהו מבין אלו המאמינים בין השאר גם ביום הכיפורים, פרץ לכנסיית סטפנוס הקדוש הסמוכה לבית וניתץ במסע הרס תשמישי קדושה, כולל פסל של מריה – משהו בסדר גודל של שריפת ספר תורה אצל המאמינים היהודים. אני לא מאמין שהפורצים ישליכו ביום שישי הקרוב את חטאותיהם לים.



אומנם עדיין לא ידוע מי אחראי להשחתה ומה היה המניע שלו, אבל לא מן הנמנע שמאחוריה עומדת חבורת הפוחחים מדאורייתא של "תג מחיר", שמהווה אחת הפינות החשוכות ביותר בחזית הימין הדתי הלאומני. בזמן האחרון הצליח השב”כ לדכא אותם במעט, אבל אלה, כמו כל גידול ממאיר חסר תקנה, לעולם חוזרים לסורם. המסוכנים מכולם הם אלה שיש לפעולותיהם פוטנציאל של נפיצות בין־דתית ובינלאומית כשהם פוגעים בסמלים דתיים. 


שריפת כנסיית הלחם והדגים צילום: כבאות והצלה מחוז צפון
שריפת כנסיית הלחם והדגים צילום: כבאות והצלה מחוז צפון



למה מי מת? מוחמד? ישו?

התגובה הציבורית התקשורתית היא בדרך כלל ידיעה שצפה וטובעת על הצתה, גרפיטי של שנאה וסתם ונדליזם שפוגע במסגדים ובכנסיות. כאילו לא ביג דיל. ובאמת, הידיעה הזו לא עשתה כותרות המשך. למה מי מת? מוחמד? ישו? הם ממילא כבר אינם איתנו.

לבקשת הארגון “תג מאיר”, שהוקם כתגובה יהודית שפויה לפעולות “תג מחיר”, פרסם המשרד לביטחון הפנים נתונים שהובאו ב”הארץ”, ולפיהם משנת 2009 ועד יולי השנה הושחתו או הוצתו בישראל ובגדה המערבית 53 בתי תפילה ואתרים קדושים לנצרות ולאסלאם, והיו עשרות מקרים של ריסוס כתובות נאצה ללא הצתה. 11 אתרים הקדושים לנצרות ולאסלאם הוצתו או הושחתו ב־2013; תשעה מבנים הושחתו או הוצתו בשנים 2014 ו־2015; בשנת 2016 התרחשו שלוש תקריות נוספות; ועד יולי 2017 התרחשו עוד ארבע תקריות.

בכל המקרים נפתחו תיקים. הבעיה ככל הנראה הייתה גרירת הרגליים של המשטרה ותוצאות החקירה. על פי הנתונים שהועברו לח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני), שהגיש את השאילתה למשרד לביטחון הפנים וביקש לדעת מה קורה עם תיקי החקירות, הוגשו תשעה כתבי אישום (מתוך 53), ומרבית התיקים נסגרו או מצויים בחקירה. אני מניח שאם היה מדובר בבתי כנסת של יהודים, התוצאה הייתה 44 כתבי אישום.

האירוע הבולט ביותר תקשורתית וציבורית היה הצתת כנסיית הדגים בטבריה ביוני 2015, כאשר על אחד הקירות רוססה הכתובת “והאלילים כרות יכרתון”. שניים מעובדי המתחם נפגעו משאיפת עשן, ונזק כבד נגרם למבנה. אני לא מבין בקדושה, אבל זהו אתר תיירות ועלייה לרגל מוכר. העולם הנוצרי הגיב בחריפות, והמערכת הזדרזה לשרג שרירים. חודש לאחר מכן נתפסו שני פרחחים. אחד מהם הורשע ביולי 2017, וכאילו התיק נסגר בכיוון הנכון. אז זהו, שלא. הבעיה היא שהפרחחים האלה הם חלק מהקמפיין “אתה בחרתנו” של האגף הדתי הלאומני, שראשו בממשלה וזנבו בתג מחיר. והזנב הזה מכשכש בכלב.