בעקבות הפיגוע בהר אדר, שבו מחבל בעל אישור כניסה לעבודה בהתנחלויות רצח שלושה ישראלים ופצע אזרח אחר, עלתה שוב לסדר היום שאלת אישורי העבודה לפלסטינים. מתברר כי לפלסטינים קל יותר לקבל היתרי עבודה בהתנחלויות מאשר בתחומי הקו הירוק. מבדיקת "מעריב" עולים הבדלים מהותיים בין סוגי האישורים: כדי לעבוד בישראל, ברוב המקרים על הפועל להיות מעל גיל 25 ונשוי.



במקרים נדירים מורשים להיכנס רווקים צעירים יותר. בנוסף, הבקשה להעסקת הפועל תתבצע על ידי קבלן מוסמך. לעומת זאת, כדי לעבוד בהתנחלות, הפועל יכול להיות גם נער בן 16, וכל מתנחל יכול לבקש להעסיק עד שישה פועלים.

ההבדל מתבטא גם ב"שוק השחור" של האישורים. ה"תעריף" לאישור עבודה בהתנחלויות עומד על 150 עד 450 שקל בלבד, לעומת 3,000 שקל ומעלה בתחומי הקו הירוק. כמו כן, בכניסה לעבודה בישראל הפועל עובר במכונת שיקוף, ואילו בכניסה להתנחלויות – לא.

זירת הפיגוע בהר אדר. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
זירת הפיגוע בהר אדר. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
 

גורם ביטחוני מסר ל"מעריב" כי גם השיקולים של קרבה למעגלי טרור חמורים יותר כשמדובר בתחומי הקו הירוק. למשל, פלסטיני שאינו מורשה להיכנס לישראל משום שבן דודו היה מעורב בהפרת סדר אלימה - יוכל לעבוד בהתנחלות.
 
"מדיניות מערכת הביטחון המוצהרת והגלויה אומרת שפחות כואב לה אם מתנחל יירצח מאשר מישהו מהצד השני של הקו הירוק", אומרת רננה, מתנחלת מהשומרון. "מחבל יכול להסתובב עם אקדח או סכין באריאל או באפרת, אבל כשמדובר במישהו שגר בפתח תקווה – זה כבר עניין אחר, עליו מגינים יותר. למה?".