אבי גבאי יכול להמשיך לקרוץ לימין־מרכז, לנער את המפלגה, לחרוש את הארץ עם כיפה ולהבטיח רוח חדשה, אך אלו לא יעזרו לו מול “הפיגוע” המפלגתי שהתרחש בשבוע שעבר בדמות עמדותיה של ח”כ מרב מיכאלי. תאהבו את זה או לא, אך ייתכן שהיא הגרבוז של הבחירות הבאות.



בסרטון שהופץ נראתה ח”כ מיכאלי בפאנל באחת מרשתות הטלוויזיה האוסטרלית. בין היתר, היא טענה כי "המשפחה הגרעינית היא המקום הכי פחות בטוח עבור ילדים" והדגישה כי בחברות מסורתיות הדבר נכון עוד יותר. במקום מוסד הנישואים, החלופות שהציעה מיכאלי כללו את העברת הכוח למדינה על מנת לקבוע קריטריונים להורות נורמטיבית, תוך טשטוש חשיבותו של הקשר הביולוגי בין הורים לילדיהם.



לא צריך להיות חלק מחברה מסורתית ישראלית שמקדשת את מוסד המשפחה על מנת להכיר בחשיבותו של מוסד זה לאינדיווידואלים ולחברה. די היה להתבונן בהבעת פניו של הקהל האוסטרלי כדי להבין את האיום שחש נוכח דבריה של חברת הכנסת הישראלית, שלפיהם המדינה יודעת טוב יותר מההורים מה טוב לילדיהם.



בפוסט שהעלתה על מנת להשיב למבקריה ח"כ מיכאלי טענה שהימין הדתי הקיצוני עושה לה דמוניזציה. גם בהופעתה ב”פגוש את העיתונות” היא לא חזרה בה מתפיסת עולמה. נכון שהימין תפס טרמפ על דבריה, אבל דבריה הצליחו לעורר ביקורת עזה גם בקרב סתם שמאלנים ואנשי מרכז שרואים במשפחה הגרעינית ערך חשוב ומרכזי.



אחד הדברים שגבאי מנסה לעשות לאחרונה הוא להסיר מעל מפלגתו את חטוטרת מפא”י האנטי־מסורתית. אותה חטוטרת שמעלה בקרב רבים קונוטציות שליליות הקשורות בין השאר בלינה המשותפת בקיבוצים ובפרשת חטיפת ילדי תימן הבלתי פתורה. דבריה של מיכאלי החיו מחדש את ההקשרים האלו והציתו את תחושת הקבס שעוררה גישתה המתנשאת של מפא”י ביחס לאורחות חייהם של מי שמחוץ למחנה שלה, ובעיקר של המזרחים. בתור שכאלה, עמדותיה הן הדבר האחרון שגבאי צריך עכשיו.



למרות זאת, האתרוג במפלגת העבודה היה די מקיף. תומכיה של מיכאלי עלו להתקפה תוך טענות מגוחכות לקשיי הבנה של המבקרים. ח”כ איתן כבל היה היחיד שפרסם פוסט זועם והתנער מהשקפותיה של חברתו למפלגה. בינתיים, תפוח האדמה הלוהט, המעלה את החשש מליברליזם קיצוני שסופו לסתור את עצמו ולהפוך דכאני, הספיק להיצלות על גריל הרשתות החברתיות ולהתאפסן היטב בתודעת האנשים.



בצל חקירות ראש הממשלה, מושב החורף שנפתח היום יכול להיות האחרון של הכנסת ה־20. במהלכו יתקיימו ויכוחים על התקציב, חוק הלאום ועוד. כפי שההיסטוריה הפוליטית של ישראל מוכיחה, לא מן הנמנע שעל כל הנושאים החשובים האלו יאפיל ברגע האמת אותו סנטימנט שלילי שעוררה מיכאלי.