באופן מפתיע הדיווח הזה לא עורר בישראל עניין, כפי שהיה צפוי. מדובר בכך שבכירים הנמנים עם החוג הפנימי של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ וגורמים בצמרת הבית הלבן הגיבו בחיוב ואפילו בנימת התלהבות להסכם שהושג בין הרשות הפלסטינית לראשי ארגון חמאס. מעט ידיעות ומעט מאוד מאמרי פרשנות פורסמו בנושא בישראל, אבל מלבד זאת בלטה בחסרונה תגובה מיוחדת, ממוקדת ועניינית מצדו של ראש הממשלה בנימין נתניהו להתפתחות בבית הלבן. 

ראש הממשלה הגיב בשביעות רצון מוצהרת להודעת ג'ייסון גרינבלט, שליחו של טראמפ, שאמר כי כל גוף המשותף לפת"ח ולחמאס חייב יהיה להצהיר על הכרה בישראל. אבל לא זכורה התייחסות רשמית של נתניהו לשביעות הרצון הפומבית שהביע הבית הלבן בנוגע להתפייסות בין אבו מאזן לראשי חמאס בעזה. 
 
מה שאולי לא קלטו בירושלים הוא שהסיפוק המוצהר הזה מהווה סימן מובהק לכך שהנשיא טראמפ מתכונן במלוא הרצינות לקדם תוכנית שלום ושואף באמת ובתמים להיות הנשיא האמריקאי שהשיג פתרון מדיני לסכסוך הישראלי־פלסטיני. ואולי נתניהו הבין את המשמעות האמיתית של התגובה הנלהבת, אבל העדיף לא להתייחס לכך בגלוי.

אבו מאזן. צילום: רויטרס
אבו מאזן. צילום: רויטרס

 

"בבית הלבן רואים בהתפייסות בין הרשות לחמאס מהלך מדיני חשוב, שמעניק למאמצי השלום מצד ארה"ב משמעות רבה ומגביר את הסיכוי לשלום", אמר דיפלומט מערבי בכיר. לדבריו, האמריקאים ראו בחיוב את מעורבותה של מצרים בקידום ההתקרבות בין שני הנִצים. "טראמפ מתייחס להתערבותו של נשיא מצרים א־סיסי כבסיס לשיפור היחסים בין ישראל למדינות ערביות, ולחיזוקם בעקבות השגת פתרון מדיני לסכסוך". 
 
לדברי מקורות במרכז האו"ם, בכירים אמריקאים עובדים על נוסח של תוכנית שלום לפי הנחיות מפורשות של טראמפ. הם טוענים כי הנשיא עוקב אחרי התקדמות הכנת טיוטה ראשונה בנושא. "נשיא ארה"ב לא יכריז מלחמה נגד קוריאה הצפונית או נגד איראן, אבל הוא יכריז על תוכנית שלום בין ישראל והפלסטינים", אומרים גורמים מדיניים בניו יורק ובוושינגטון. 
 
ההערכה היא שתוכנית השלום תוגש לראש הממשלה וליושב ראש הרשות הפלסטינית אולי אפילו לפני תום השנה האזרחית הנוכחית. "יכולת המתנה איננה תכונה אופיינית של טראמפ, והוא מאבד את סבלנותו בנוגע להשגת פתרון מדיני לסכסוך. הוא מוקף בהסתבכויות שונות, כך שהוא משתוקק לאיזה הישג מדיני היסטורי", אמר הדיפלומט.

 
"מצב מאוד לא נעים"

ההערכות הן שישראל לא תאהב חלק גדול מתוכנית השלום המתגבשת בבית הלבן. בשיחות עם בכירים יהודים מורגשת זהירות בהערכותיהם על ההתפתחויות במישור היחסים בין הבית הלבן לישראל, בעקבות מה שהם מגדירים "נייר עבודה". "גם אם נתניהו יקבל את עיקרי התוכנית, תפרוץ נגדו התקוממות מצד סיעות הימין שמחזיקות את הקואליציה שלו", אמר ראש ארגון יהודי הידוע בקשריו ההדוקים עם פוליטיקאים ימניים בישראל.
 
השאלה איננה רק איך יגיב ראש הממשלה לתוכנית שלום שטראמפ יציג לו. השאלה החשובה יותר היא איך יגיב טראמפ לדחייה מצדו של ראש הממשלה לחלקים מהתוכנית, ומה יאמר במקרה שנתניהו יסרב להסכים לעיקרי התוכנית. "ברק אובמה ספג הרבה עלבונות מצד נתניהו, אבל עובדה זאת לא מנעה מהנשיא לשעבר לאשר סיוע ביטחוני לישראל בהיקף של 38 מיליארד דולר", אמר מנהיג יהודי בדימוס, שבמשך שנים רבות היה יוצא ונכנס בבית הלבן. "אצל טראמפ זה לא עובד ככה". 
 
עבור הנשיא האמריקאי פתרון מדיני לסכסוך ואפוטרופסות להסכם שלום הם חלום חייו. "לא הייתי רוצה להיות בחדר בעת שראש הממשלה יאמר לטראמפ לא", אמר המנהיג היהודי. דיפלומטים ובכירים יהודים אומרים שהנשיא האמריקאי לא אוהב סחבת ומתעב דיונים ומשא ומתן ארוך ומייגע. "אם נתניהו מקווה שיוכל להתחיל תהליך של משא ומתן על תוכנית שלום שיגיש לו טראמפ, הוא צפוי למצוא את עצמו במצב מאוד לא נעים. הדבר נכון גם לגבי יושב ראש הרשות הפלסטינית. נתניהו יהיה במצוקה גדולה יותר מאבו מאזן, כי הוא מתפאר בידידותו עם הנשיא. מהר מאוד הוא יגלה שהיה נוח להתעמת עם העוינות של הנשיא הקודם, אבל מאוד לא נעים ואפילו מסוכן ליצור משבר עם נשיא שנתניהו הגדיר אותו כידיד הגדול ביותר שהיה לישראל".