אילנה דיין שידרה אתמול ב"עובדה" מסמך טלוויזיוני מרתק. עו"ד יעקב וינרוט, מבכירי עורכי הדין הפליליים במדינת ישראל, האיש שהגן על כולם וחילץ לא מעט ממנהיגי ושועי הארץ מאימת הדין, דיבר מול המצלמה בלי חשבון. וינרוט, שמתמודד עם מחלה קשה, נראה כמי שמסכם את חייו. הוא לא עשה חשבון לאף אחד, גם לא לעצמו. בין היתר, התייחס גם ללקוחותיו המפורסמים ביותר, בני הזוג נתניהו.



הוא מלווה אותם עוד מפרשת בר־און-חברון (סליחה, רוני, כולם כבר יודעים שאתה לא קשור). הוא הוציא אותם בשן ועין מפרשת המתנות ועמדי. אני מניח שהוא מרט את מה שנותר משערות ראשו כשהתברר לו שלא הפיקו שום לקח משלל הפרשות הללו. להפך. תעשיית המתנות המשגשגת שהתפתחה סביב הזוג המלכותי שלנו הלכה והתעצמה עם השנים, ככל שביטחונם העצמי גבר וככל ששליטתם על שומרי הסף התעצמה.



וינרוט הוא איש חכם, אולי אפילו חכם מדי. פעמים רבות במהלך הקריירה שלו לא עצר באדום וחצה קווי הפרדה. הוא מודה בזה. את חשבון הנפש שערך ב"עובדה" הוא הגיש לעצמו בלי הנחות. הישיר מבט למצלמה. הוא הגיש את החשבון הזה גם לחברה הישראלית בתצורתה הנוכחית. לקשר המושחת והמשחית בין ההון לשלטון. לאובדן הגבולות, רדיפת הבצע, החזירות הנהנתנית ושאר ירקות. הוא דיבר על לקוחותיו. עורכי דין לא נוהגים לעשות דברים כאלה, אבל וינרוט הוא לא עורך דין רגיל, ואין לו מה להפסיד. נדמה לי שהוא היה זקוק לוידוי הזה לא פחות מאיתנו.



לדעתי, הוא לא עשה נזק משפטי לבנימין ושרה נתניהו. אולי אפילו להפך. הוא שירת את הנרטיב שלפיו "על סיגרים לא מפילים ראש ממשלה". אבל מצד שני, הוא הגחיך אותם. הוא הסביר שהוא מתפקד גם כמו הפסיכיאטר שלהם. אותו, אמר וינרוט, אני מצליח להרגיע בדרך כלל, אותה לא. אנשים עפו משם על הרבה פחות מאמירות כאלה. בהזדמנות אחרת סיפר וינרוט שביבי דווקא שילם בחייו הרבה כסף על סיגרים, אבל אז "עשו לו סקנדל בבית".



וינרוט, בערוב ימיו, עשה סוג של "הרמת מסך" מעל הטרגדיה התנ"כית־יוונית שמתרחשת לעינינו בשנתיים האחרונות בכל הקשור למשפחה הקיסרית בירושלים. צריך להתבונן בשידור הזה בקפידה, לקרוא את השורות וביניהן, להביט גם על פניו המעונות של הפרקליט המתפוגג (על פי תיאורו) כדי לחוות את החוויה שהוא מנסה להעביר אותנו. וינרוט היה זה שרמז ליועמ"ש הקודם, עו"ד יהודה וינשטיין, שהגברת נתניהו אינה כשירה לעמוד לדין. כשזה נודע לקליינטים שלו, הורידו אותו מהרעיון הזה. אם היה ממשיך עם הקו המשפטי הזה, יכול להיות שאפשר היה לפטור אותה בתשלום קנס או החזר של 400 אלף שקלים למדינה. אבל, כפי שוינרוט עצמו הודה, היא לא הסכימה בשום אופן. עכשיו ממתין לגברת נתניהו שימוע אצל היועץ המשפטי לממשלה. וינרוט העדיף את השימוע שלו אצל אילנה דיין. 


הטור המלא של בן כספית היום ב"מעריב סופהשבוע"