בשעה שבוויטנאם נפגשו נשיאי רוסיה וארצות הברית לשיחה קצרה, והסכימו כי יש למצוא פתרון בדרכי שלום לסוריה, בשטח, האירועים ממשיכים בשגרתם האלימה. סוללת טילי פטריוט של מערך ההגנה האווירית שמוצבת בגליל העליון הפילה כלי טיס בלתי מאויש (כטב"ם) בקרבת גבול ישראל סוריה.



היירוט התבצע, לא לפני שמהקישור של חיל האוויר התקשרו בקו המיוחד ובדקו עם רוסיה אם כלי הטיס שייך להם. כשהתשובה הייתה שלילית הוחלט להפילו לאחר שחדר לשטח החיץ שרוחבו בין עשרות מטרים לעשרה קילומטרים, בתוך סוריה, בקרבת גבול ישראל ברמת הגולן בו על פי הסכם הפרדת הכוחות מ-1974 אסור לכלי טיס לטוס.



סוללת פטריוט. היירוט התבצע לאחר שהתברר שכלי הטיס לא שייך לרוסיה. צילום: דובר צה"ל
סוללת פטריוט. היירוט התבצע לאחר שהתברר שכלי הטיס לא שייך לרוסיה. צילום: דובר צה"ל



ההערכה בצה"ל היא שכלי הטיס היה במשימת איסוף מודיעין (צילום), אך לא ברור עדיין האם הופעל בידי צבא סוריה, החיזבאללה או אולי איראן. באזור שבו הוא הופל מתנהלים זה שבועות קרבות בין צבאו של הנשיא בשאר אסד לבין כוחות המורדים ובראשם ג'בהת פתח –שאם (לשעבר ג'בהת אל נוסרה), השלוחה הסורית של אל קאעידה. 


המשטר הסורי, שבחודשים האחרונים החזיר לעצמו שליטה על כמעט 90% משטחה של סוריה בעזרת שותפיו - חיזבאללה, מיליציה שיעית בינלאומית, איראן ורוסיה - הביס את דאעש, ומנסה להשתלט גם על רמת הגולן הסורית ולסלק את המורדים.

התקרית מצטרפת לשורה של אירועי גבול בחודשים האחרונים, שכללו הפלת כטב"ם איראני שהופעל בידי חיזבאללה וירי רקטות ופגזים לעבר שטח ישראל. בכל אירוע כזה הגיבה ישראל בתגובה קשה או מידתית על פי המודיעין שהיה ברשותה על הרקע לכך. בצד אלה, נרשמו באותה תקופה גם תקיפות עומק שיוחסו לחיל האוויר על מאגרי טילים ומפעלי טילים מדויקים שהיו מיועדים לחיזבאללה, שישראל לא קיבלה עליהם אחריות.

לוחמי חיזבאללה. קרובים לגבול. צילום: AFP
לוחמי חיזבאללה. קרובים לגבול. צילום: AFP


בצל כל אלה, הבעיה האסטרטגית לא מצאה עדיין את פתרונה. ישראל מאיימת כי לא תרשה נוכחות של כוחות איראן או שלוחיה – חיזבאללה והמיליציה השיעית הבינלאומית, קרוב לגבולה. לפי שעה, מדובר בנוכחות מוגבלת של כמה מאות אנשי חיזבאללה במרחק של כחמישה עד עשרה קילומטרים מהגבול.

מאידך, יש סימנים שמעידים כי איראן ממשיכה לבסס את נוכחותה הצבאית בסוריה. הבי.בי.סי. פרסם צילומי לוויין של מחנה צבאי שנבנה כ-14 קילומטרים מדרום לדמשק. מקורות ביון מערביים העריכו כי הוא מוקם כדי לשמש בסיס למגורי חיילים איראנים וכלי רכבם. מלחמת האזרחים בסוריה, הנושקת לסיום שנתה השביעית, רחוקה מסיום, ועמה, גם אם הוא קטן, פוטנציאל הנפיצות לישראל.