קשה עד בלתי אפשרי היה להישאר אדישים אל מול עדותה של שירה רבן, העובדת שהגישה תביעה נגד רעיית ראש הממשלה, כפי שהובאה במוצאי שבת ב"החדשות". אם זונחים את האפשרות שמדובר בשחקנית אופי מהשורה הראשונה, הרי שנותרנו עם עדות מצמררת. לא צריך להיות בעלי עבר טראומתי במיוחד כדי להידבק לכיסא לשמע תיאוריה של רבן את התנשפויותיה והנפות הידיים לכאורה של אשת ראש הממשלה לעברה. משפט הצדק ייעשה בבית המשפט, וטוב שכך. אלא שבינתיים עולה שאלת הנורמות הציבוריות הנדרשות מאנשים בעלי השפעה, ובוודאי מראש הממשלה כאשר מדובר בפרשות שיש בהן חשש כבד לפגיעה בכבוד האדם.



הקמפיין MeToo#, המציף את השיח הציבורי בעדויותיהן של נשים שטוענות כי הוטרדו בדרגות חומרה שונות, גורם לגברים בעלי השפעה הנמצאים בחזית העין הציבורית לצאת לחופשה או לפרוש מתפקידם. עדותה של העיתונאית דנה ויס, שהובילה לטענות נוספות, הביאה ליציאתו לחופשה של העיתונאי ושדרן הרדיו הוותיק גבי גזית.



 שרה נתניהו ותכתובות ה-SMS של העובדת. צילום:  יונתן סינדל, פלאש 90,צילום מסך
שרה נתניהו ותכתובות ה-SMS של העובדת. צילום: יונתן סינדל, פלאש 90,צילום מסך



עדויותיהן של אושרת קוטלר, של נרי ליבנה ושל נשים נוספות גרמו לנשיא קשת אלכס גלעדי להשעות את עצמו מתפקידו. עוד בטרם התבררה אמינותן של ויס וקוטלר בבית המשפט, הלחץ הציבורי לא הותיר בידם של שני בכירים אלו ברירה. אין ספק שהולכות ומתרבות הדמויות שמתקשות להיאחז עדיין בקרנות המזבח של חזקת החפות המשפטית, ונאלצות לפרוש מתפקידן לאחר שעולות טענות קשות על התנהגותן המינית הפוגענית לכאורה, קדומה ככל שתהיה.



קשה לקבוע אומדנים לכאב ולהשפלה, ועדיין הטרדות מיניות ויחסי התעמרות בעבודה הם שתי סיטואציות שיש בהן כדי לחדור אל המרחב האישי של האדם ולפצוע את כבודו, כל אחת בדרכה. כשמנהלת, על פי העדות, מטיחה בעובדת שלה מילים כגון “את גוש של כלום”, אוסרת עליה לכנות אותה בשמה הפרטי, מאלצת אותה לקנות ממשכורתה הזעומה פריטים שהתבלו ומאיימת להכותה, עולה התחושה כי לא מדובר ביחסי עבודה אלא ביחסי עבדות. אלו אסור שיתקיימו בכל בית, ועל אחת כמה וכמה במעונו של ראש הממשלה שצריך להוות מגדלור להתנהגות ערכית.



היחסים בין עוזר/ת בית לבעל/ת בית הם תמיד היררכיים. יחסים אלו מועצמים כאשר מדובר באשת ראש ממשלה ובבחורה חרדית צעירה, שהחלום של יציבות תעסוקתית ופרנסה סבירה מדריך אותה. באופן אישי, יצא לי להכיר נשים רבות שבשל חוסר הנעימות הכרוכה ביחסים עם המנקה הן דואגות לסדר את הבית ולפנק את מי שבאה לסייע בתחזוק הבית. במילים אחרות, בשל אופי התפקיד, הן נזהרות שבעתיים בכבודן של המנקות. תגובתו משפחת נתניהו לעדות הטלוויזיונית כללה ספירה תיאורטית של כמות שטיפות הידיים והחלפות הבגדים של רבן. במקום הבטחה לעריכת בדק בית וחשבון נפש, הוצפנו בריח חזק של התנשאות ולעג. במדינה מתוקנת, הלחץ הציבורי כבר היה מביא להגשת התפטרותו של ראש הממשלה.