תיק החקירה נגד ח"כ ניסן סלומינסקי, בחשד להטרדה מינית, נסגר מחוסר ראיות. לאן זה לוקח אותנו מכאן? שאלה מצוינת. תלוי את מי שואלים. סלומינסקי, מצדו, יטען שהחקירה הסתיימה בלא כלום, שאי אפשר להעמיד אותו לדין, ומכיוון שזו הבדיקה הפורמלית היחידה שבוצעה, הרי הוא נקי וזך. אותן נשים שסיפרו שהוטרדו, מנגד, יגידו שהחקירה הפלילית היא לא חזות הכל. אולי אין ראיות להעמיד את ניסן המחוקק לדין פלילי, אבל זה לא אומר כלום על נכונות טענותיהן, בטח של אלה שכלל לא הגיעו למשטרה. אז מה יהיה מכאן והלאה? חלק מאיתנו ימשיכו להתייחס אל חבר הכנסת כאל מי שלא הוכחה אשמתו. חלק אחר, כאל מי שלפחות ברמה הציבורית לא הוכחה חפותו.



אני לא מכיר אף אחת מהמתלוננות נגד סלומינסקי, ולא בקי בפרשה מעבר לקורא עיתונים ממוצע, וגם בגלל זה נוח לי להניח את הסיפור הספציפי הזה בצד וללכת לעניין העקרוני. ההליך הפלילי הוא הליך מוגבל. מן הצד האחד, נשים רבות חוששות להיכנס אליו בידיעה שהוא דורש משאבי נפש מרובים, כולל נכונות להתעמת עם האיש שפגע בהן, ועמידה קשה בהמשך על דוכן העדים. הן גם יודעות שגם כאשר יש להן נכונות ללכת עם התלונה שלהן עד הסוף, ההליך יכול להסתיים בלא כלום, לא משום שעדותן תימצא כשקרית, אלא משום שהפרקליטות תחשוש שאין בידה הכלים להוכיח אותה בבית משפט. יש כאן, כאמור, גם צד שני. האיש שנגדו מוגשת התלונה. זה שפעמים רבות גם סגירת התיק נגדו לא באמת מביאה לזיכויו הציבורי, משום שהיא מותירה באוויר הרבה שאלות פתוחות.



מהרגע שבו התפרסם הסיפור הראשון בעניינו של ח"כ סלומינסקי, ואף כעת כשתיקו נסגר, יש מי שמצפים מהבית היהודי להראות לו את הדלת החוצה. פה ושם נשמעות גם טענות שלפיהן במגזר הדתי־לאומי מצופפים שורות וסולחים לו. נדמה לי שיותר משזה נכון, הסיטואציה שנוצרה בעיקר משאירה את כולם מעט מבולבלים, וכשמבולבלים, כל אחד מוצא לעצמו נתיב אחר ללכת בו.



אי אפשר ואף אסור להשוות את עניינו של סלומינסקי לעניינו של הרב מוטי אלון. מעבר לכך שסיפור המעשה שונה, נגד הראשון נסגר התיק, ואילו השני הורשע בפלילים. ובכל זאת, כשמנסים להבין מדוע עוד בטרם החל ההליך הפלילי נגד הרב אלון, הבינה דעת הקהל המגזרית שיש פה בעיה קשה - מגיעים אל תשובה אחת בלבד: "פורום תקנה". אז נכון, תמיד תהיה קבוצה של חסידים ומקורבים שתלך עם האיש שלה עד הסוף, אבל בדיוק במקרים שבהם הפרשה מיטלטלת בין הציבורי לפלילי, ובין גרסאות סותרות, הפסק של פורום תקנה עושה סדר בראש.



"פורום תקנה", שפועל כמעט עשור וחצי, הוקם במטרה לפעול למניעת פגיעות מיניות על ידי בעלי מרות וסמכות בציבור הדתי. יושבים בו אנשים רציניים ונשואי פנים מכל קשת הדעות, העמדות והפלגים בציונות הדתית, ובהיותם כאלה, קשה לטעון כלפי הרכב כזה או אחר שיש לו עניין לסגור עם מישהו חשבונות. נכון, זה גוף לא מושלם. נכון, הפרקטיקה שלו לא מופיעה בספר החוקים. נכון, אפשר לטעון נגדה טענות רבות. ועדיין, בסיטואציה של בלבול, של הליך פלילי שלא יודע לטפל בכל ושל הליך ציבורי שלא יודע לבדוק הכל, נדמה שזה הפתרון הראוי ביותר: פורום ניטרלי של אנשים שמקובלים על העדה ביושרם ובנקיות כפיהם, ששומע את כל הצדדים ומניח שורה תחתונה. האפשרויות האחרות, כך נראה, לא מספקות פתרון אמיתי.