טקס החלפת הפיקוד על אגף החקירות והמודיעין, מניצב מני יצחקי הפורש לניצב גדי סיסו הנכנס, סימל יותר מכל את השינוי הגדול שעובר על צמרת המשטרה בשנתיים האחרונות מאז כניסתו של המפכ"ל רוני אלשיך לתפקידו, ואולי נכון ומדויק יותר לומר בשנה האחרונה. האירוע, שנערך השבוע באולם המרכזי של המכללה הלאומית לשוטרים, מתקן חדשני שמצית את הדמיון על אחת מהפסגות הקפואות של הר טוב ממערב לבית שמש, הביא לכדי ביטוי מרבי את הדואליות שעליה הצביע המפכ"ל מהיום שבו נכנס לתפקידו: מצד אחד, האיכויות המוכחות של השיטור הגבוה באגף החקירות והמודיעין (להב 433, המחלקה הבינלאומית והימ"ריות במחוזות), ומצד שני, השיטור הקלאסי, שבתקווה לימים טובים ושירותיים יותר מתחנך מחדש מדי יום במכללה שאירחה את הטקס.



כולם זוכרים את הרינונים במשטרה על בכיר השב"כ שמונה על ידי ראש הממשלה והשר לביטחון הפנים, במטרה לשמור על "המדינה שלהם", והייתה גם הבהלה בתקשורת על העוף המוזר שבא להחשיך מסך על פעולות המשטרה. בעצמי הטחתי בפניו אז, כי בימי המשבר הגדול של קריסת הניצבים ערב המינוי שלו, נשאלתי על ידי גורם המקורב לראש הממשלה מה לדעתי הפרופיל הדרוש למפכ"ל הבא והמלצתי על איש שב"כ ישר, איכותי וסמכותי שיעשה סדר בצמרת המשטרה.



"במקום לעשות סדר במשטרה אתה משדר כוונה לעשות סדר בזכויות האזרח לדעת מה שקורה במשטרה דווקא, משל הייתה שירות הביטחון הכללי שממנו באת, האם אני טועה?", שאלתי, והוא נמנע מתשובה, רק הנהן, חשב.



מכל אמירה שלו עשו מטעמים. העדה האתיופית זעמה על התנסחות מעורפלת, שממנה עלה כאילו הוא מצדיק אלימות שוטרים נגד בני העדה. הקהילה


הפמיניסטית התרעמה על הגיבוי שנתן למפקד להב, ניצב רוני ריטמן, בשל אותה נשיקה לקצינה צ', בסיום אירוע חברתי. במיוחד דיברו בשנה הראשונה על תוכנית המגירה שלו להכפיף אליו את להב 433 ולנכס כך ללשכתו את כל החקירות הרגישות. התוכנית הייתה אמורה לצאת לפועל בשנה שעברה עם סיום הקדנציה של ניצב יצחקי, מה שאיים לפרק לחלוטין את אגף החקירות והמודיעין ולפגוע אנושות בחקירות ישראל ביתנו, במקביל לאלה שרק נפתחו אז נגד ראש הממשלה ורעייתו. תיאוריית הקונספירציה של המינוי נכנסה להילוך גבוה.



"פעמיים ביטלנו כרטיסים לחופשת שחרור בחו"ל ושילמנו קנסות לחברות התעופה", סיפר יצחקי זמן קצר לאחר שהעביר את הפיקוד מאחריותו והתפנה למינגלינג המסורתי עם בני משפחה, חברים לדרך, וכן, גם עיתונאים, לא מילה גסה בלקסיקון של יצחקי.



"באוגוסט שעבר כבר היינו ממש על המזוודות, אבל המפכ"ל לא ויתר והתעקש שאחתום על שנה נוספת", הוא שחזר והודה: "ושנינו לא מצטערים, כי מאז הפכנו לחברים הכי טובים".



"השועל הטוטליטרי" מהשב"כ, שנדרשה לו כמעט שנה לעכל את ההבדל שבין משטרה ביטחונית שב"כית שבה צמח לבין משטרה אזרחית דמוקרטית שאליה נשאב, למד להכיר לעומק גם את ניצב יצחקי, הממונה על אחד ממוקדי הכוח המשמעותיים של המשטרה.



אחרי שהתקרב ליצחקי בישיבות עבודה רוויות מתחים ואנרגיות פטריוטיות שבהן נחשף למידעים מודיעיניים מרתקים, האזנות סתר מצמררות ושלל ראיות בתיקים עבי כרס שרק התרחבו ממפגש למפגש, החל אלשיך להבין מיהם בדיוק הפוליטיקאים שמינו אותו וארגוני הפשיעה שהבהילו אותנו.



את מה שהוא חושב מאז על חוקרי המשטרה של להב 433 אמר המפכ"ל בעצמו בדברי הפרידה מיצחקי. "מצאתי בך שותף נאמן לאין ספור מהפכות, שתוצאותיהן כבר נראות בשטח והן רחוקות מלמצות את הפוטנציאל העצום שלהן. לא סתם הטלפון של ראש אח"מ אצלי הוא הבולט ביותר מבין קווי הטלפון


של חברי הספ"כ, מרוב שיחות אני כבר עושה בדיחות ממחוות הקול של מני יצחקי", אמר המפכ"ל הנוהג להתבדח וגרר גל צחוק באולם.



"משכתי אותך בתפקיד יותר משנה מעבר למה שתכננת, ועל כך תודתי לך", המשיך אלשיך, "אתה יכול להביט לאחור בסיפוק רב על 40 שנות תרומה מכרעת להישגי משטרת ישראל... בתחום הלחימה בפשיעה ובשחיתות הציבורית לצד מהפכות עומק בתחומי בניין הכוח. דומני, מני, שאתה יכול לומר היום בגאווה, כי יש לנו יחידות חקירה ומודיעין שמתפקדות באופן מיטבי תחת סערות ולחצים, שלא מתבלבלות לא מ'ליטופים' ולא מ'חבטות', כאלה המבצעות את תפקידן באמונה, ללא מורא וללא משוא פנים".



בנוסף למונולוג הפרידה הזה נשמעו עוד סופרלטיבים על יצחקי, מצד היועמ"ש אביחי מנדלבליט, "ראש הלוחמים בשחיתות ובפשע המאורגן", ומצד פרקליט המדינה שי ניצן. האחרון הקפיד לנקות את הניצב הפורש מהטענה שלפיה המעצרים בחקירה נגד ח"כ דוד ביטן נועדו למנוע את העברת חוק ההמלצות, או ליחצן את טקס הפרידה של יצחקי.



"חודשים ארוכים לפני הצעות החוק כבר הודיעה המשטרה ליועץ המשפטי ולנו על חקירה בעניינו של ביטן, וגם מועד 'הפרוץ' (המעבר מחקירה סמויה


לגלויה - א"ז) נקבע ימים ארוכים לפני שנקבע המועד להצבעה ביום שני", אמר ניצן.



כל אלה מעידים כבר על שינוי מערכתי כולל שאינו מבשר טובות לראש הממשלה, על חקירותיו לאלפים, מה גם שיצחקי ימשיך לעבוד "על אזרחי" לצד מחליפו סיסו עד חודש ינואר לפחות, מה שמלמד על כך שסיכומי המשטרה בפרשות 1000 ו־2000 יוגשו עד למועד הזה. היכונו.



אשף המודיעין


המפכ"ל, שדיבר על ליטופים וחבטות בתיקי שחיתות ופשע מתוקשרים, הדגיש כי חלק מהביקורת הוא תוצאה של בורות ואי־הבנת הנקרא, וחלק אחר - זדוני ממש. הביקורת שהוטחה בשנה שעברה עקב הדלפת מה שנקרא "מסמך יצחקי", שבו רוכזה רשימה של אנשי ציבור ועסקים לגביהם הצטברו ידיעות מודיעיניות, משלבת בורות וזדון גם יחד. כל אחד מאלה שביקרו את המסמך, פוליטיקאים ועיתונאים, יכול לייחס לעצמו את ההגדרה הנכונה.



כמו אנשי מקצוע רבים, יצחקי עצמו לא הבין על מה המהומה, אבל התאמץ מאוד להסביר את דרכי הפעולה של קבלת מידע מודיעיני על נבחרי ציבור, איסופו, סיווגו, שמירה עליו ודיווח עליו הלאה ליועץ המשפטי לממשלה ככל שזה נדרש. המפכ"ל, שההתנפלות על יצחקי בהקשר הזה רק קירבה אותו אליו, אמר עליו בטקס: "הוא התחיל כבלש עוקב, וסיים כמפקד שעוקב".



הסוגיה הזו עלתה השבוע לכותרות שוב במסגרת הטענות על כך שהמעצרים בעיריית ראשון והחקירה של ח"כ דוד ביטן הם דוגמה לכך שקצין החקירות והמודיעין הראשי של המשטרה אוסף במחשבו מידע על פוליטיקאים ושולף אותו בעיתוי המתאים לו. כאן, טוענים, המידע נשלף רגע לפני שהצעת חוק ההמלצות עלתה להצבעה שלישית ואחרונה בכנסת, מה שבסופו של יום טרפד את החוק הפוגע בעבודת המשטרה וביוקרתה.



בנאום הפרידה שלו הקפיד ניצב יצחקי לומר בהקשר זה: "המצפן שלנו מבוסס על הפן המבצעי המקצועי, סיכול, מניעת שיבושי חקירה, מידת הנזק הצפוי מהיעד וצורך חקירתי ומודיעיני. ההחלטה לעולם תהיה עניינית ואתית בראייה לאומית. היא אינה מושפעת מאירוע או משיח פוליטי, מלחץ ציבורי, מחשש מביקורת, מאהדה או אי־אהדה תקשורתית.



"לגבי חוק ההמלצות, בדברי אתרחק מהוויכוח הפוליטי, אני שוטר ואין לי שום כוונה להיות שם. עם זאת, קחו דוגמה מחיי היומיום: תיק פשע חמור עם פרקליט מלווה, שבמעצרים בו עוסקים עשרות רבות של שוטרים. לעיונו של הפרקליט המלווה מעבירים מיליוני פריטים. צפוי שהוא ילך לאיבוד ללא פיענוח ומפת דרכים שלנו. נדרש שחברת הובלות תעביר את החומר לפרקליטות, ומה צפוי שם? אין העברת מקל, אין העברת ידע, אין הכוונה, אין שיח, דעתנו לא תישמע, והכנופיה תעבור מן הסתם לקורבן הבא שלה.



"דמיינו תיק רפואי שנאגרים בו ממצאים בין מומחים לצורך אבחנה סופית, אבל חוות הדעת של המומחים מוסתרות זה מזה, הגיוני? לדעתי, לא. אנו לא קבלנים לאיסוף ראיות ולא ספקים של ערימות חומרי גלם. הראיות הנאספות הן מלאכת מחשבת, הראיות שלנו מספרות סיפור, אנו משרטטים קווי מתאר ומפת התמצאות לפרקליט, ויש לכך תכלית, ואין מצב לסרס את חשיבת החוקר. המסר העובר לחוקר בחוק כזה הוא: 'תיענש אם תחשוב, תיענש אם מסקנותיך יפורסמו', זה מגוחך. עמדתנו תיאמר גם תיאמר, על פי הוראת החוק, בסיכום מקצועי ערכי ואמיתי".



אם האמירה הזו הייתה מכוונת לממשלה כולה, שתמכה בחוק, האמירה הבאה מכוונת לכאורה לטרוניות של ח"כ ביטן על נסיבות מעצרו: "סיגלנו לעצמנו דרך שאנו יוצאים לחקירה גלויה רק כאשר אנו סגורים ראייתית. לחשוד שמגיע לחקירה יש תיק ארוז עם ראיות בטון. מעט מראשי ארגוני הפשיעה שנותרו בשטח מחפשים אפיקים לביסוס מעמדם בחשאי, מתחת לרדאר, אבל בפרונט הם מנהלים עסקים לגיטימיים לכאורה. המטריד והמאיים והמדאיג הוא, שאנו מזהים לראשונה רצון לחדור למוקדי שלטון. ישנם ניצנים מסוכנים של שילוב אינטרסים בין בכירי ארגוני הפשיעה לגורמי ממשל במדינת ישראל. לומר דבר כזה בפומבי מחייב ביסוס, ואת זה יש לנו. אנו בפיקוח הדוק. לא נאפשר זאת".



בסביבה של יצחקי מציינים בהקשר זה כי חשיפת פרשת ביטן החדשה, בניגוד לזו שנחקרה ב־2010, היא תוצר של תקיפה כלכלית בסביבה של ארגון הפשע ג'רושי, ושאלת המפתח הינה מה עושה חוסאם ג'רושי בפרויקטים המזוהים עם עיריית ראשון לציון. "באגף החקירות והמודיעין אנחנו פועלים כדי לאמת ולהזין מידע לפי יושר פנימי, ולא כדי להעצים את האגו העצמי והיחידתי. אנו בני אדם, אנשי חוק", ציין יצחקי. "בנקל אפשר להשתכר מפרגון עם מידע ריק וחלול שבא מפיו של גורם זה או אחר, אישיות משפיעה או אינטרסנט שכוונתו להפעיל אותך כדי להשחיר את האחר. האתגר שלנו הוא לחדד את הערנות והחושים, אבל כן, כל ידיעה שמגיעה מקבלת מאיתנו תגובה.



"מידע מסייע למיגור ארגוני פשיעה וליצירת הרתעה בשחיתות הציבורית, וזה עובד. לו רק הייתם יודעים איזה מטען מידע וידע יש בגופינו ובמחשבינו שנים וחודשים ארוכים עד להצגתו הפומבית בבית המשפט. עובדה, בכל הפרשיות היעדים הופתעו מאוד, ויהיו עוד שיופתעו".



בסיום פרק הלחצים הפוליטיים אמר יצחקי לעשרות הקצינים והמשפטנים הבכירים שנכחו באולם: "אנו נדרשים לחקור בעלי תפקידים בשירות הציבורי, ושם ההתמודדות מורכבת ומביכה תחושתית, בעיקר מאחר שזיכרונם של חלק מהחשודים הבכירים מתאדה בכניסה למשרדי להב. העיסוק שלנו בנחקרים שהם מקרבנו מוביל אותם להשקיע ממון בקשרים, במובילי דעה, בניפוח פומבי ובגידופים ברשת, והתוצאה היא שעפים נתזים ישירות אלינו, על חוקרים ומפקדים. למדנו להתמודד בקור רוח, זו דרך חיים באח"מ, יש עת להבליג ועת להגיב".



עבריינים בפרנויות


בין המעקבים אחרי גיבורי כנופיית הקטמונים בירושלים ומבריחי חשיש בדרום לבין הפיקוד על אח"מ, יצחקי היה גם מפקד מרחב ציון ומרחב מוריה בתקופה הקשה ביותר של ירושלים מאז מלחמת השחרור, באינתיפאדה של שנת 2000. "זה היה עוצמתי ונצרב בחוויה, ומאז הכל נכנס לפרופורציות", הוא אמר לפני שעבר לדלג בקלילות בנאומו על משוכות כמו בנימין נתניהו וביטן, או יצחק אברג'ל ואסי אבוטבול אם מתעקשים להזכיר אותם.



"עולם המודיעין והחקירות הוא האהוב עלי, זה המתח האמיתי לא כמו בסרטי הפשע", אמר יצחקי, שנחשב לאחד ממפתחי שיטת עדי המדינה בסיטונאות, כפי שהם באו לאחרונה בתיקי פשיעה חמורה ושחיתות ציבורית, שהוא האדריכל הראשי שלהם.



"האיומים האסטרטגיים של הפשיעה קיבלו מפנה דרמטי ומענה שלא הכרנו עשרות בשנים, וזו עובדה. החיבור האח"מי יצר יכולת לנהל פרשיות רבות שהיו בקנה מספר עשורים. ללא היכולות האלה לא היינו מייצרים את כל הפרשות עם המספרים המוזרים, 512, 1131, 242, והחל מיום ראשון השבוע גם 1803 בראשון לציון".



בהתייחס למאבקים בארגוני הפשיעה הקלאסיים, שעברו מרחובות ישראל ושאר העולם אל בתי המשפט, אמר יצחקי באחד המפגשים שנערכו לאחרונה: "בשנים האחרונות שינינו את מפת הפשיעה במקומות שבהם רדפנו סביב הזנב של עצמנו במשך כמה עשורים... אנחנו בשליטה מלאה והם בפרנויות, הם עברו לרחבי הגלובוס, ואנחנו בעקבותיהם. הם אפילו מפחדים לעשות קואליציות בין ארגונים, לדבר ביניהם ברמה האישית הם נרתעים, לא יודעים מי עד המדינה הבא. לפי חומרי מודיעין שמגיעים למשטרה, יש שם פחד נוראי".



לפי יצחקי, ההסבר למפנה הוא הקמת להב 433 בשנת 2008 על ידי המפכ"ל לשעבר דודי כהן וקודמו בתפקיד ראש אח"מ יואב סגלוביץ. "להב היא זרוע אופרטיבית מיוצבת מאוזנת וחזקה, שמוזנת בחמצן מקצועי על ידי חטיבות האח"מ אשר ממנפות גם את להב וגם את הימ"רים כדי לתת מענה במקומות שאין בהם מענה ברמה הלאומית. להב היא יצירת פלאים מודיעינית וחקירתית המתמודדת בהצלחה עם מגה־פרשות. שמרו עליה, יש לה כמה וכמה פרשיות בהמשך הדרך".



דווקא העיסוק בכל הרוע ובכל מה שהוא מלוכלך במדינה מביא את יצחקי למסקנה מקורית ביותר, שיש בה המון היגיון. "אנחנו מדינה נהדרת ולא מושחתת", אמר וחזר ואמר: "מדינה נהדרת ולא מושחתת, אנחנו חברה הגונה שמגיבה ולא אדישה. אנו מנהלים חקירות רגישות, ללא מורא וללא חשש, מערך שומרי הסף חזק. בנשימה אחת אומר, קיימים איים של שחיתות נקודתית מאיימת. האם הם מתרחבים? כן, הם מתרחבים, וזה האיום. בשנים האחרונות נזרעו זרעי ההתמודדות עם הפשיעה על גווניה. להבנתי, הם כבר החלו לנבוט וזה נראה די מבטיח. יהיה מעניין ב־2018".



[email protected]