מועצת הביטחון היא המקום האחרון בעולם שישראל יכולה לצפות ממנו ליחס מאוזן, ומיחס אוהד אפשר בכלל לשכוח. מבחינת ישראל, דיון החירום שהתקיים אתמול במועצת הביטחון על הצהרת טראמפ, לפיה ירושלים היא בירת ישראל, לא חידש מאומה וביטא את העוינות המקובעת נגד ישראל במועצה. חבל ומצער היה, שהפעם עיר הקודש ירושלים שימשה מנוף ומניע לחד צדדיות נגד ישראל. ואולם, הפעם לא ישראל אשמה בכך. מי שהעלה את נושא ירושלים לראש רשימת העדיפויות של המועצה הוא נשיא ארה"ב דונלד טראמפ.



ואכן, מי שיצאה מהדיון אתמול בניו יורק מוכה וחבולה, פגועה ונזופה הייתה מעצמת-העל ארה"ב. זה היה מדהים. לא ישראל, אלא ממשל הנשיא טראמפ היה שק החבטות של המועצה, הגוף היחידי באו"ם שיש לו סמכות לאכוף את החלטותיו בכוח.



לא התקבלה אתמול החלטה ואפילו לא יצאה הודעה לעיתונות, שהיא התגובה הנמוכה ביותר בסולם התגובות של המועצה, מכיוון שכל מהלך שלה זקוק להסכמה כללית של חמש החברות הקבועות והלא קבועות. עמדתה של ארה"ב בנושא הנידון מנעה קונצנזוס.



אבל התנגדות המועצה להצהרת הנשיא טראמפ בנושא מעמדה של ירושלים הייתה כה חד-משמעית, כה בוטה וגורפת, וכה מלכדת ומאחדת את כל החברות למעט ארה"ב, ששגרירי חמש ארצות, שהן חברות מרכזיות ומשפיעות בזירה הבינלאומית - בריטניה, צרפת, גרמניה, איטליה ושבדיה - נקטו צעד מחוכם וחריג.



טראמפ. צילום: רויטרס
טראמפ. צילום: רויטרס



חמשת הדיפלומטים עקפו את הפרוצדורה המקובלת של המועצה, נפנפו באצבע משולשת מול ארה"ב ופרסמו הודעה משותפת שאמרה במלים פשוטות: "אנו מתנגדים להחלטת ארה"ב להכיר בירושלים כבירה". למעשה, החמישה הדגישו כי הכרה כזאת מזיקה, מעכבת ופוגעת בסיכוי למו"מ בין הצדדים.



וכצפוי, שגרירת ארה"ב ניקי היילי מילאה את התפקיד של הסנגורית של ישראל, אך נאומה הארוך נשמע והתפרש הפעם כמגננה, התנצלות והסבר למשהו שהיא התקשתה לבאר באופן משכנע.



אחרי הדיון, בשיחות פרטיות במזנון המשלחות ובפגישות אקראי במסדרונות בין שגרירים דיפלומטים ועיתונאים, עלתה השאלה והתמיהה, "בשביל מה הייתה אמריקה צריכה את כל זה? מה השיג הנשיא טראמפ במהלך שקומם נגד הממשל שלו את כל העולם החופשי?".



התמיהה גברה, כשהגיע הדיווח לפיו באותו זמן שבו נשמעו הנאומים וההצהרות בישיבת מועצת הביטחון, אשר שמו ללעג וקלס את ממשל הנשיא טראמפ, מזכיר המדינה רקס טילרסון הצהיר במסיבת עיתונאים בפריז, שהצהרת הנשיא לא שינתה סופית את מעמדה של ירושלים, וכי העברת השגרירות האמריקאית לירושלים היא עניין שייקח מספר שנים.