חשיפת המנהרה אתמול בגבול עזה, אינה קשורה לאירועי "הזעם", שעליהם הכריזו הפלסטינים בעקבות הכרת נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בירושלים כבירת ישראל, אך היא מעלה עוד יותר את מפלס המתח. זו המנהרה השנייה שצה"ל חושף בתוך שטח ישראל. הקודמת נתגלתה לפני כ־40 ימים. אף ששתיהן נועדו לשמש לאותה מטרה – חדירה בעתיד לישראל למטרות תקיפה וטרור – יש ביניהן הבדל רב.



הראשונה נחפרה בידי אנשי הג'יהאד האסלאמי, בידיעת חמאס. הנוכחית שייכת לחמאס. הראשונה חדרה רק כמה עשרות מטרים לישראל. הנוכחית - כמעט קילומטר, באזור חקלאי לא הרחק מקיבוץ נירים. את הראשונה פוצץ צה"ל, וייתכן שכתוצאה מכך הרס גם את ראשיתה בשטח הרצועה. במהלך הפיצוץ נהרגו 12 אנשי חמאס וג'יהאד אסלאמי ששהו בה, או שנקלעו אליה למשימות חילוץ והצלה של חבריהם. את הנוכחית, בשל חדירתה העמוקה יחסית לישראל, כוחות הביטחון נטרלו באופן שקט.



הג'יהאד האסלאמי, שרוסן בידי חמאס, הגיב באיחור רב, לפני יותר משבוע, על גילוי מנהרתו ומותם של אנשיו וירה עשר פצצות מרגמה על מוצב של צה"ל. ספק אם חמאס ינקוט צעד דומה, אך אין להוציא זאת מכלל אפשרות. המנהרה שנחשפה הייתה מן המשוכללות שגילה צה"ל, עם דפנות מקושתות ומבוטנות ותמיכה רבה, אך ללא פתח יציאה. אך על פי דוקטרינת המנהרות של חמאס, כפי שנחשפה בצוק איתן, כוונתו הייתה לחפור את המטרים האחרונים שלה ביום פקודה ולהשמישה.



מפקדי צה"ל באזור נטרול המנהרה. צילום: דו"צ



בשני המקרים צה"ל ידע על קיום המנהרות, על סמך הציוד הטכנולוגי החדיש לגילוי מנהרות שהוכנס לשימוש בתקופה האחרונה, ועקב אחריהן במשך זמן רב.


בתוך כך, נמשכות העבודות על בניית המכשול התת־קרקעי, לאורך 65 הקילומטרים של גבול הרצועה, והן יסתיימו בעוד כשנה וחצי. השילוב של המכשול שנחפר בעומק האדמה וגדר עילית מעליו עם חיישנים וציוד טכנולוגי, הולך וסוגר על חמאס ומנטרל אותו מאחד הכלים האסטרטגיים המרכזיים שלו – המנהרות. חמאס יודע זאת ומצוי במצוקה גדולה בשאלה כיצד לכלכל את מעשיו.



הוא יכול להתעודד מעט מכך שלישראל אין עדיין פתרון מלא לכלי השני החשוב שלו - הרקטות. ובעיקר לפגזי המרגמה לטווח קילומטרים בודדים.


מערכת כיפת ברזל אינה יכולה מבחינה טכנולוגית ומדעית לתת לכך מענה, כפי שראינו בסוף השבוע, כשהתברר ששתי רקטות שוגרו לעבר שדרות.



הערכת היסוד של מערכת הביטחון היא שחמאס עדיין אינו מעוניין בסיבוב אלים נוסף עם ישראל, בשל מצוקתו האסטרטגית והמדינית (היחסים עם מצרים לא מתקדמים בקצב הרצוי, וגם הפיוס עם הרשות מקרטע) וכן הכלכלית (שיקום הרצועה מתנהל בעצלתיים ומצוקת שני מיליון התושבים זועקת לשמיים).


הנהגת חמאס מבינה שבמלחמה הבאה עלולה ישראל לפעול למיטוט שלטונו, כפי ששר הביטחון אביגדור ליברמן מנסה להורות לצה"ל. אך אין לשלול גם את האפשרות שדווקא בשל חולשתו ומצוקותיו תחליט הנהגת חמאס להסלים את מאבקה, בנוסח "תמות נפשי עם פלשתים". עדיין מוקדם להשמיע צפירות הרגעה.