ניו יורק נחשפה אתמול שוב כיעד מפתה ונוח למחבלים, אבל הכרך הענק גם הוכיח שהוא ערוך ומוכן להתמודד עם פיגועי טרור. הניו יורקים שוב הוכיחו אתמול שהם לא נכנעים לפחדים ולבהלה. הפיגוע התרחש בשעות שבהן מתחיל שבוע העבודה - יום שני בבוקר - שעת העומס הגדולה בלו"ז היומי של ניו יורק.



זהו העיתוי הגרוע ביותר מבחינת תושבי התפוח הגדול. המקום שבו אירע אתמול הפיצוץ החבלני, צומת של רכבות תחתית צמוד לתחנת האוטובוסים Port authority, מהגדולות בארה"ב, הוא אחד המקומות הסואנים במנהטן. אולם דווקא צירוף הנסיבות הזה – מקום מרכזי בשעה הכי סואנת - הוכיח עד כמה המשטרה, ה־FBI, כוחות הביטחון ועובדי מערכת הרכבת התחתית היו ערוכים ומוכנים לטיפול בפיגוע טרור.



תנועת הרכבות בסביבה נעצרה לגמרי, תחנת האוטובוסים פונתה, אלפי אזרחים הורחקו מהמקום ומאות שוטרים במדים ובלשים בלבוש אזרחי השתלטו על האזור. פחות משעתיים לאחר הפיגוע חזר האזור כולו לשגרה. תנועת הרכבות התחתיות התחדשה, האוטובוסים נכנסו ויצאו מהתחנה ואלפי אזרחים נראו חוצים את אחד הצמתים המפורסמים ביותר בארה"ב.



מושל המדינה מאריו קואומו וראש העיר ביל דה בלזיו ומפקד משטרת ניו יורק ג'יימס אוניל התייצבו במקום מול צבא העיתונאים ומצלמות הטלוויזיה, אולם כל שנותר להם היה להרגיע את הרגועים. הם הרעיפו שבחים על המשטרה, היללו את כוחות הביטחון ולא שכחו להחמיא לעובדי הרכבת התחתית. המסר היה ברור: "רבותי, אל דאגה, הכל הסתדר". כשהמושל קואומו ציין ש"יכול היה להיות גרוע וחמור פי כמה, אבל מה שקרה באמת לא היה נורא כפי שחשבנו תחילה" - ראש העיר דה בלזיו הנהן בראשו לאות הסכמה.



הפיגוע אתמול היה השלישי שאירע בניו יורק בשלוש השנים האחרונות. בכל המקרים בוצעו הפיגועים על ידי מהגרים מוסלמים, תושבי העיר וסביבתה. בכל שלושת המקרים הנזק שהפיגועים גרמו היה קטן בצורה ניכרת מהפוטנציאל שלהם. אתמול, למשל, נפצעו קל שלושה בני אדם במקום שבו עוברים בכל רגע אלפי בני אדם.



מבצע הפיגוע, שנפצע בעצמו, הוא מהגר מבנגלדש בן 27 המתגורר בברוקלין שבע שנים. בדיווחים על הפיגוע שפורסמו אתמול באמצעי התקשורת צוינה הערכה שהמחבל פעל בהשפעת דאע"ש, אולם הערכה זו לא קיבלה אישור משלטונות החוק. מאוחר יותר התפרסמו דיווחים בכלי תקשורת מקומיים ולפיהם טען המחבל באוזני חוקריו כי רצה לבצע את הפיגוע כנקמה על ההתקפות של ישראל ברצועת עזה.