אלבמה איננה נחשבת למדינה חשובה בארצות הברית. רחוק מזה. למעשה, המוניטין שלה בהיסטוריה האמריקאית מפוקפק ביותר ובקורותיה ישנו חור שחור בלתי הפיך - מושל לשעבר, וואלס, גזען מיתולוגי. זו מדינה גזענית, שמרנית באופן קיצוני. בבחירות לנשיאות קיבל דונלד טראמפ 62 אחוז מקולות המצביעים באלבמה.



בגין ועל רקע מעמדה הלא מחמיא של אלבמה, לתוצאות הבחירות לכהונת מושל המדינה שהתקיימו אתמול משמעות מיוחדת. הפסדו של המועמד הרפובליקני לסנאט רוי מור, איש ימין פנטי, וניצחונו של המועמד דאג ג'ונס, המועמד הדמוקרטי הראשון לסנאט שנבחר באלבמה אחרי רבע מאה של נציגות רפובליקנית בסנאט, נשאו מסר מרתק שמבחינת הזירה הפוליטית-מפלגתית בארה"ב, שקשה להגזים במשמעותו.



עבור הנשיא דונלד טראמפ, שיצא מכליו כדי להביע תמיכתו במועמד הרפובליקני, גם אחרי שנחשפו נגדו חשדות ותלונות רבות על הטרדות מיניות ותקיפת קטינות, ניצחון למועמד דמוקרטי באלבמה היא סטירת לחי פוליטית מהדהדת. הפסד של מועמד רפובליקני, חביבו של הנשיא, במדינה הנחשבת ל"בייס" הטבעי והאידאלי של טראמפ, הוא הוכחה כי האהדה לטראמפ האאוטסיידר, התמיכה בבוז ובביטול שלו נגד הפוליטיקה הישנה, ההבנה לעלבונות שלו כלפי מגזרי מיעוטים וקריצות העין מול התלונות נגד הנשיא על הטרדות נשים - כל אלו מתחילים להתערער, להתנודד ולהזדעזע. "עידן טראמפ מתחיל להיסדק", אמר אמש פרשן בערוץ ציבורי.


טראמפ. מכה קשה. צילום: רויטרס
טראמפ. מכה קשה. צילום: רויטרס


מי שיצא מוכה וחבול מהפסדו של הרפובליקני רוי מור הוא סטיב בנון, היועץ הבכיר לשעבר של הנשיא טראמפ, שהגדיר את רוי מור כ"איש המתאים ביותר בארה"ב לכהן בסנאט". בנון, ימני רדיקלי שכבר התחיל להתבצר במעמד של "ממליך מלכים" במתחם הרפובליקני ספג עלבון צורב, שיקשה עליו להתאושש ממנו.

תוצאות הבחירות באלבמה חשפו את המפלגה הרפובליקנית, המתהדרת בתואר "המפלגה הגדולה הישנה" (G.O.P), במצב מביך ומביש. סנטורים רפובליקנים בכירים, שבתחילת הקמפיין של רוי מור הסתייגו ממנו ודרשו ממנו להסתלק מהמועמדות, נכנעו לנשיא טראמפ ובשלבים האחרונים של הקמפיין הביעו תמיכה ברוי מור.

הפסדו חשף את רפיסותם וקוצר הראות של סנטורים הנמנים עם הנהגת המפלגה הרפובליקנית. גם הרוב הרפובליקני בסנאט הצטמק ועומד על שני קולות, כאשר יחסי הכוחות הם 51 מול 49. אם ההצבעה בסנאט על הרפורמה במסים תתעכב עד שהנבחר הדמוקרטי מאלבמה, דאג ג'ונס יושבע, הרפורמה עשויה להיכשל.

מה שמפחיד ומבעית עכשיו את דעתם של בכירים רפובליקנים הוא שהפסדם המהדהד באלבמה, וכישלונם הצורב בבחירות למושלות מדינת ווירג'יניה ובבחירות מקומיות במדינות אחדות, לפני מספר שבועות, מטילים צל מאיים על הרוב הנוכחי שלהם בסנאט ובקונגרס לקראת הבחירות של אמצע הקדנציה בדצמבר שנה הבאה.