שר האוצר משה כחלון היה נחרץ ומחויך כאשר הציג את תוכניתו הגדולה להפחתת מכסים על עשרות מוצרי צריכה, ופקידיו העניקו לו את כל הקרדיט הראוי. "השר גיבש את התוכנית ועיצב אותה", העיד מנהל רשות המסים משה אשר, ומנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד ציין בסיפוק את המטרה: "התוכנית תביא לחיסכון של מאות עד אלפי שקלים בהוצאה השנתית למשפחה".



כחלון ואנשי משרדו התפארו בעובדה שהפחתת המכסים, בהיקף של כ־800 מיליון שקל בשנה, היא הגדולה ביותר מאז הפחתת המכסים המדורגת באמצע שנות ה־90. מישהו במשרד שכח מרוב התרגשות שרק לפני שמונה חודשים, באפריל האחרון, הכריז כחלון על רפורמת ביטול מכסים על בגדי תינוקות, הנעלה ומכשירי סלולר. היקף הפחתת המכסים, על פי נתוני האוצר, היה 800 מיליון שקל - בדיוק כהיקף הרפורמה הנוכחית. אבל הזיכרון המתעתע של כחלון ואנשיו הוא הבעיה הקטנה בהפחתה האחרונה.



תוכנית הפחתת המכסים בשנות ה־90 עלתה ביוקר לאלפי משפחות שאיבדו בעקבותיה את פרנסתן. היא גרמה לסגירת מאות עסקים ומפעלים מקומיים שהתקשו להתחרות ביבוא מתחרה. אבל בטווח הארוך יצאנו נשכרים. הסקטור הפרטי הסתגל והתייעל. התוכנית הפחיתה את יוקר המחיה ותרמה להתפתחותה של תעשייה יקרה וחזקה יותר.



כחלון מכיר היטב את חרב הפיפיות של הפחתת מכסים, המכניסה כסף רב ליבואנים ולצרכנים אך גובה מחיר כבד מתעשיינים ומעובדים בתעשיות מסורתיות, שפרנסתם ממילא אינה קלה. עוד כשהכריז על ביטול המכסים באפריל, זכה כחלון לביקורת מצד כלכלנים על כך שהמוצרים הפטורים ממכס היו כאלה שאין להם מתחרים מקומיים, ובכך נמנעה אפשרות להגברת התחרות והפחתת מחירים גם בענפי הייצור המקומי.



השבוע הבהיר כחלון שלא היו כאן מקריות או חוסר תכנון. כאשר הציג את רשימת הפחתות המכסים ומסי הקנייה ברפורמה החדשה, אמר: "כל זה כמובן בהתחשבות מלאה בתעשייה הישראלית. אנחנו לא נגרום נזק לתעשייה הישראלית. אנחנו נמשיך לשמור עליה. אנחנו לא נוזיל מחירים ומצד שני נגרום לפיטורים. אין את הדבר הזה!".



הפחתת מסים על מוצרי הצריכה, שרובם מיובאים מסין, אינה פטנט רשום של כחלון. גם קודמיו שקלו ביטול מכסים על יבוא מסין, אולם העדיפו להמתין ולחתום על הסכם הדדי להורדת מכסים, שיסייע גם לתעשייה הישראלית. אבל גישתו של כחלון לתעשייה המקומית שונה, כפי שיתברר מיד.



"מכה קשה"


למוחרת ההכרזה אני פוגש את דותן בוקסוויילר, מנהל צעיר ונמרץ של מפעל געש תאורה. "התוכנית הזו היא מכה קשה עבורנו. גם ככה יש לנו תחרות קשה מצד 60 אלף מפעלים סיניים הפועלים בענף. לא שמעתי שכחלון אמר שהפחתת המכסים לא תפגע בתעשייה. אבל מבחינתנו זו בשורה קשה מאוד", אומר בוקסוויילר.

געש תאורה הוא אחד ממפעלי התעשייה הוותיקים שהקימו הקיבוצים, ובוודאי אחד הוותיקים בארץ. המפעל מייצר גופי תאורה עבור קבלני בניין. ב־53 שנותיו ידע תהפוכות רבות. מהפכת תאורת ה־LED שינתה את הענף, והמפעל נקלע למשבר מול הצורך לשנות את קו מוצריו והתחרות האדירה של התעשייה הסינית. אבל הם הצליחו לעמוד בשינויים: רכשו טכנולוגיות חדשות, התאימו את קווי הייצור, התייעלו, רכשו רובוטים חדישים לרצפת הייצור, פיתחו טכנולוגיות ומוצרים ייחודיים. המעבר של מוסדות רבים לתאורה החסכונית הגביר את הביקוש גם למוצרי געש. המפעל החל להשתלב במערכות ההפעלה הממוחשבת של "העיר החכמה", ולאחרונה החלו בתוכניות ליצוא מוצרים מתקדמים ובדקו את האפשרויות לקראת גיוס הון ורישום בבורסה של תל אביב.

חברי הקיבוץ מחזיקים בכל מניות המפעל, אך רק בודדים מהם עובדים בו ממש. 140 הפועלים מגיעים מדי בוקר מנתניה הסמוכה. קל להבחין בכך שחלק גדול מהם מבוגרים, והמבטא הרוסי שולט בחדר האוכל. צעירים ישראלים אינם נוטים לעבודה הקשה ולשכר הצנוע שמציעים פסי הייצור של התעשייה המסורתית. "אנחנו משתדלים לשלם מעל שכר המינימום", אומר המנכ"ל בוקסוויילר, ומספר שבביקורו האחרון בסין גילה ששכר העובדים הסינים כבר אינו רחוק כל כך מהשכר שהוא משלם לעובדיו.

בוקסוויילר. צילום: אבשלום ששוני
בוקסוויילר. צילום: אבשלום ששוני


געש ומפעלים ישראליים אחרים בענף מתחרים היום בכל המכרזים המקומיים ללא יתרון מיוחד ליצרנים מקומיים. הפחתת המכסים תשפר את יכולת התחרות של היצרנים הסיניים בשיעור 8%־12%. השינוי תופס את המפעל בשלב מעבר בין מפעל מסורתי ליצרן מוצרי הייטק באמצעים מתקדמים. הפחתת המכסים עלולה לקטוע את הפיתוח.

געש תאורה אינו לבד. מרבית המוצרים הנכללים ברפורמת הפחתת המכסים אינם מיוצרים בישראל, אולם אביזרי חשמל ומוצרי טקסטיל מיוצרים במפעלים רבים ומפרנסים מאות עסקים העומדים בסכנת קיום נוכח הפחתת המכסים. ההחלטה הסופית טרם נפלה, והיא תעמוד לשימוע ציבורי במהלך השבועות הקרובים. אפשר להניח שרשימת המוצרים שעליהם יופחתו המסים תהיה קצרה מזו שהציג השבוע כחלון, וההטבה לצרכנים קטנה מהמספרים שעליהם הכריז.

בתגובה נמסר מרשות המסים כי "מרבית המוצרים אינם מיוצרים בארץ. בימים הקרובים תפרסם הרשות שימוע לציבור ותאפשר לכל המעוניין להביע עמדה ביחס למהלכים המתוכננים. רשות המסים תעביר את תמצית העמדות לשר האוצר לצורך קבלת החלטה בעניין".

בנוגע להחלטה לסגת מהדרישה להפחתת מכסים מקבילה עם סין, אומרים ברשות המסים כי במטרה להקל על יוקר המחיה הוחלט לקבוע את הפחתות
המס בהוראת שעה על מנת לבחון את המידה שבה יגולגלו לציבור. מאחר שמדובר בהוראת שעה, אין בה לכאורה בכדי לפגוע בהסכם עתידי עם סין. כמו כן ישנם עדיין מוצרי יבוא שהמסים עליהם לא הופחתו.

דנקנר יתדלק

איש העסקים גיל דנקנר, בן למשפחת העסקים המפורסמת, רוצה להציב בתחנת הדלק שלכם את המשאבה שתחסוך לנהגים אלפי שקלים בשנה: משאבת המתנול.

במסגרת שיתוף פעולה עם חברת פיאט־קרייזלר הסיעה דור כימיקלים ברחבי המדינה מכונית מסוג פיאט 500, המונעת בדלק המכיל מתנול בשיעור 15%. המתנול הוא חומר המופק מגז טבעי, וערבובו בדלק רגיל מאפשר להקטין את עלויות הדלק ואת כמויות הזיהום שלו. עם זאת, ניסויים שנערכו בעבר בתערובות דלק דומות העלו חשש לשחיקה מוגברת של המנוע.

דור כימיקלים טוענת שהניסויים שנערכו במכונית של פיאט העלו שאין כל פגיעה במנוע. "המנועים ומערכות הזרקת הדלק השתכללו והשתנו, והיום הם מותאמים לחלוטין למתנול", אומר דנקנר. "באיטליה כבר החליטו להכניס את המתנול לתחנות הדלק בעקבות הניסוי שערכנו, וגם ממשלת הודו צפויה להשתמש בידע שפיתחנו בתחום ייצור המתנול. מהניסויים שלנו עולה שהמתנול בתקן M15 (תכולה של 15% מהדלק) הקטין את כמות החלקיקים המזהמים שפולט המנוע ב־20%".

המכשול הבא שעומד בפני דנקנר הוא משרד האנרגיה, האמור לאשר את השימוש בדלק. המשרד העמיד את התקן החדש לשימוע ציבורי שטרם הסתיים. במקביל מנסה דנקנר לקבל הקלת מס על מחיר הדלק החדש. אם יסכים האוצר להקטין את מס הבלו על המתנול יחסית לבנזין רגיל, ניתן יהיה להציע אותו לנהגים בהנחה של 20%, ולחולל מהפכה של ממש בשוק. אבל באוצר לא ממהרים לקבל החלטה.

אם יתקבלו האישורים, מתכוונת החברה לייבא את המתנול מחו"ל. בהמשך רוצה דנקנר להקים ברמת חובב מפעל לייצור מתנול, בהשקעה של 400 מיליון
דולר. מכיוון שהשוק המקומי קטן יחסית, צפוי המפעל לייצא חלק ממוצריו לחו"ל. אבל בינתיים מדובר בחזון רחוק. חומר הגלם העיקרי למתנול אמור להיות הגז הטבעי. מחיר הגז בישראל עדיין גבוה מאוד יחסית למחירו בחלק ניכר מהעולם, ולכן קשה להעריך אם מפעל המתנול של דנקנר יקום בעתיד הקרוב.
בתגובה נמסר ממשרד האוצר כי "המשרד פועל בהתאם להמלצות דוח הוועדה הבין־משרדית 'מיסוי ירוק 3', ולכן כבר היום הבלו על מתנול (M15) מופחת ביחס לבלו על בנזין. כמו כן רכבים המונעים במתנול ומציגים פרופיל פליטות משופר צפויים ליהנות ממס קניה מופחת בהתאם לציון הירוק שלהם".

[email protected]