הצליח לו, לראש הממשלה בנימין נתניהו. נדמה שפיצול ערוץ 2 הוריד את רמת הטלוויזיה הישראלית לשפל המדרגה. העם מוצף בלחם ובשעשועים. דעתו של חלקו לפחות מוסחת מהבעיות המהותיות של המדינה באמצעות הזבל התורני המשודר מעת לעת בערוצים המסחריים. על פי השיח ברשתות החברתיות, יש גם מי שהתחיל להאמין שקולות הבהמיות הנפלטים מהמסך הם דברי אלוהים חיים. אחת הדוגמאות הבולטות לטראש המאיים לטמטם אותנו הוא התוכנית של אופירה אסייג ואייל ברקוביץ’ (הידועים בכינויים פירה וברקו) המשודרת בימי שישי בקשת, לפני מהדורת החדשות.
 
התוכנית הצליחה לגרוף רייטינג לא מבוטל, זכתה לחיקוי ב”ארץ נהדרת” והפכה לקאלט בידורי. אלא שאחרי שסיימנו לצחוק התחלנו להבין שהבדיחה היא על חשבוננו. התוכנית, שאמורה להיות תוכנית ראיונות קלילה העוסקת בענייני השעה, הלכה והפכה למופע אימה, שבו המרואיינים מועלים אחד אחרי השני על המוקד. אין אתיקה, אין כללים מנחים. הכל הולך, הכל בוטה. בוץ מושלך לכל עבר.
 
ביום שישי האחרון התראיין מני נפתלי בתוכנית. לדברי נפתלי, ההפקה לחצה עליו במשך שבוע שלם עד שהסכים להגיע. עד מהרה התברר כי הוא לא הוזמן על מנת לברר איתו את מהות ההפגנות, אלא כדי להשפילו עד עפר ולהציגו כדמות מושחתת. בתוכנית ברקוביץ’ הטיח בו כי הוא “רודף פרסום” וטען כי אם היה באמת סובל מהתעמרות, לא היה נשאר לעבוד 20 חודשים בבית ראש הממשלה. בהמשך ציין כי צריך לכבד את ראש הממשלה ורעייתו, וקינח בשאלה הטוקבקיסטית הידועה: “למה מי אתה בכלל?” 

מני נפתלי. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
מני נפתלי. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

 

הראיון הסתיים בסילוקו של מני נפתלי מהאולפן. אסייג, בארשת ממלכתית מעושה, עברה לאייטם הבא. מעט אחר כך התכבד והגיע לאולפן שר התחבורה ישראל כץ. למי שעד כה לא היה ברור כי ברקוביץ’ הוא דוברו של ראש הממשלה, הרי שהשיחה עם השר הבהירה זאת מעל לכל ספק. “הראיון” נפתח בדברי שבח והודיה לשר כץ על פועלו.

לרגע היה נדמה שהשר עצמו נבוך מעודף המחמאות, עד שלא נותר לו מה להוסיף. העקיצה באה לקראת סוף הראיון, אז הכריז גדול הדור ברקוביץ’ כי השר כץ יכול לשכוח מלהיות ראש ממשלה. “מדוע?” נזעקה אסייג, וברקו פסק: “אתה לא כוכב. לא תהיה”. הליקוק שהסתיים בסטירה הותיר את השר כץ מושפל ורופס, כמי שזוכה לזריקת עידוד מאדונו הדואג בו־זמנית גם להזכיר לו את מקומו בהיררכיה. 
 

עבור נפתלי, הראיון היה פאזה חולפת. עבור כץ - תזכורת למעמדו בליכוד. עבור העם היה זה שיקוף לתרבות הוולגרית שהשריש כאן ראש הממשלה בשנות כהונתו, תרבות שאינה בוחלת בשום אמצעי על מנת להפוך את כולנו להמון נבער. יש לקוות שמרואיינים מימין ומשמאל יסרבו להגיע לבמה המפוקפקת ולא יהפכו אותה לאמצעי להוכיח למי יש יותר גדול.