מסתבר שלחבית של ראש ממשלת ישראל אין תחתית. גם בסטנדרטים הבעייתיים שאליהם הרגיל אותנו האיש, “נאום ההמלצות” שנשא אמש (שלישי) מול מאות פעילי ליכוד מריעים היווה נקודת שיא בעליבות הכללית של המנהיג שרק לפני כמה שבועות נענה לקריאתו של יובל רבין להיות המפייס הלאומי.



הנה, לדוגמה, דברים שאמר אתמול בכפר המכביה, כשסיפר את סיפורו האישי המצמרר של איש פוליטי שסבל אף הוא מהתעמרות המשטרה: “אחד מאישי הציבור הללו סיפר לי על החוויה הקשה הזאת. נפתחה נגדו חקירה והמשטרה המליצה להגיש כתב אישום ובסוף אחרי שנים היועץ המשפטי לממשלה זרק את המלצת המשטרה לפח וזרק את התיק. אותו איש אמר לי כך: ‘מי יחזיר לי ולמשפחתי שלוש שנים וחצי קשות שלקחו לי? לראשונה בחיי חשתי את הסיטואציה שבה עומד איש ציבור חשוף ללא יכולת להגן על שמו הטוב’. רבותי, מי שאמר לי את הדברים האלה מכהן היום כנשיא המדינה”, הכריז נתניהו בנימת ניצחון. זהו מה שהיה להוכיח. רדפו אותו אז, רודפים אותי עכשיו.



הפסקה הזו היא שיא השפל הנתניהואי (בינתיים) משתי סיבות מצטברות: ראשית, מעולם לא הוגשו המלצות משטרה בעניינו של ראובן (רובי) ריבלין. להפך, המשטרה המליצה לסגור את התיקים שלו מחוסר אשמה. כלומר, הדוגמה הזו שנתן נתניהו כלל אינה רלוונטית למקרה שלו. שנית, כשקהל המריעים המיוזע בכפר המכביה שמע את שמו המרומז של נשיא המדינה, אפפו קריאות בוז את האולם. נתניהו, ראש הממשלה, עבר על זה בשתיקה.



ראובן ריבלין. צילום: מארק ניימן, לע"מ



המנהיג המפייס לא ניסה להשתיק את קריאות הבוז כנגד הנשיא, שהוא גם אחד מסמליה של מפלגת השלטון, אלא פשוט המתין שיירגעו והמשיך הלאה, כאילו כלום. מה שמזכיר שראש הממשלה עשה הכל כדי לנסות למנוע מריבלין את הנשיאות, הציע את התפקיד לכל זב ומצורע שנקרה על דרכו וניסה אפילו לבטל את המוסד עצמו, רק כי חשש שריבלין יקשור קשר מבית הנשיא עם אויבי ישראל הסמולנים להדיח את נתניהו, או משהו כזה.



הנאום אתמול אמור להיות מכת המנע של נתניהו. הנה, אפילו הוא יודע שיהיו המלצות משטרה נגדו. כלומר, המשחק מכור. כשההמלצות יפורסמו, בעוד כמה שבועות, יוכל להגיד “אמרתי לכם”. הראשון שזיהה את ההמלצה המשטרתית להגשת כתב אישום בגין שוחד נגד עצמו. שאפו. האיש ממשיך להתעלם מהעובדות ולהתקרבן כקדוש מעונה סדרתי, דרייפוס מודרני, שכל מה ששאר העולם עושה זה מנסה להדיחו באמתלות שווא.



הוא בונה על זה שקהל חסידיו שכח שבתום הקדנציה הראשונה שלו כראש ממשלה נחשד אותו נתניהו, יחד עם אותה רעיה, באותו דפוס עבירות מוכר, שתכליתו בעובדה הבלתי נתפסת שהשניים מתקשים לממן את חייהם בעצמם. אחרי שניצל בעור שיניו מהחקירה ההיא, חזר בדיוק נמרץ לסורו בחקירות הנוכחיות.



נתניהו בונה על זה שכולנו שכחנו שמפכ”ל המשטרה הוא מינוי אישי שלו עצמו, איש שב”כ קשוח, ממלכתי להחריד, דתי, מתנחל, וכנראה ימני למדי, שהניסיון להדביק לו ענייני רדיפת נתניהו גדול אפילו על כישורי העלילה של ביבי. הוא בונה על זה שקהל חסידיו שכח שגם היועץ המשפטי לממשלה הוא מינוי אישי שלו, ואפילו מבקר המדינה, שהפך כמו כל האחרים לשקץ בהיכל. כולם היו בניו של נתניהו ומעניין שכולם הגיעו לאותה מסקנה.



רוני אלשיך. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



אבל זה לא הכל. ראש הממשלה עמד שם, על הדוכן, וחיקה באופן מבזה עיתונאים ופרשנים שעושים את עבודתם, כאילו גם הם שייכים לאותה מזימה בינלאומית אפלה ל”הדחת ראש ממשלה מכהן”. ושוב, הוא בונה על הזיכרון הקצר ומקווה ששכחנו מה הוא עצמו אמר על ראש הממשלה הקודם, בסיטואציה דומה. ובאותה הזדמנות שכחנו גם שאותו ראש ממשלה קודם הודח מתפקידו בגלל חקירות משטרתיות. ופרח מזיכרוננו שאחד, ראש האופוזיציה דאז, בנימין נתניהו, היה זה שהדליק ותדלק ומימן ותזמר והפעיל את המחאות הציבוריות נגד אותו ראש ממשלה קודם, שגמר במעשיהו.



הוא גם משתלח, כמובן, בשני מובילי ההפגנות ברוטשילד נגדו. הוא לא מכנה אותם בשמם, אבל בואו נעזור לו. “אחד מהם העיד שאנשים ישבו בכלא על שחיתויות שהוא עשה”, כלומר אלדד יניב. ו”השני, טוב לא חשוב”. כלומר, מני נפתלי. אדוני ראש הממשלה, שני האנשים האלה, שעליהם אתה מתגולל עכשיו, היו אנשי אמונך. אלדד יניב היה יועץ קרוב ואינטימי שלך לפני בחירות 2009. הלכת שבי אחר קסמיו, ובצדק. מני נפתלי היה אב הבית במעון שלך. מרוב שהוא שמאלן בוגדני, רעייתך נתנה בו את האמון האולטימטיבי והפכה אותו למאבטח שלה ושל בניה. שני אלה הפכו עכשיו לאויבי העם רק כי העזו להרים ראש ולהגיד את האמת.



שקר אחרון בהחלט להיום: מנסים להדיח את שלטון הימין ולהמליך את השמאל, נתניהו אומר זאת שוב ושוב, כשהאמת הפוכה. אפילו אלדד יניב אומר פעם אחר פעם: לא חייבים לגרור את העם לבחירות טרם זמנן. יתכבד ראש הממשלה החשוד להניח את המפתחות על השולחן וללכת לטפל בענייני חפותו. יבחר הליכוד מנהיג אחר תחתיו בהליך מהיר, תוקם ממשלה חלופית באותה קואליציה בדיוק ותכהן עד הבחירות שיתקיימו במועדן.



זה מה שצריך לקרות. זה מה שאמור לקרות במדינה מתוקנת. זה מה שקרה בפעם הקודמת שבה נחשד ראש ממשלה בעבירות טוהר מידות חמורות. זה, ורק זה. לא שמאל, לא ימין, ישר.