הפרשנים מנסים להרגיע, כולל את עצמם, שהמחאה נגד הכרזת טראמפ הולכת ונרגעת. שהפלסטינים לא הצליחו, עלובים שכמותם, לייצר בגדה הפגנות מחאה המוניות, ושאת הטפטוף מעזה ניתן לבלום בתקיפות מהאוויר. תהליך ההכחשה הרגיל: נתפוס תנומה קלה, נצפה ב"כוכב נולד", אחרי זה האינתיפאדה תיעלם, אולי אפילו לא יהיו פלסטינים בעולם.



אז תרגיעו. הטפטוף יימשך. בעיקר טפטוף הדם שלא פסק מאז ששת הימים. הטרור הפלסטיני, שכוון עד אז נגד הקמת המדינה וכתגובה על הנכבה, הפך אחרי המלחמה למאבק נגד הכיבוש ובעד עצמאות. יש פה הרוגים ופצועים ברמה הקמעונאית, ומדי פעם התפרצות המונית הקרויה אינתיפאדה שגובה מחירים סיטונאיים. ויש לזה אפילו ראשי תיבות מדליקים: מב"מ, המערכונים שבין המערכות.



אז עכשיו, על פי הסדר שהתרגלנו אליו, אנחנו בדרך לסבב דמים נוסף. אלא שעכשיו זה לא הסיפור הרגיל שבו אנחנו מגיבים "בעוצמה" על ה"טפטוף" מהרצועה. עכשיו יש לנו עסק עם אלוהים בכבודו ובעצמו, כאשר הקטטה הנוכחית תופסת תאוצה פראית ומסוכנת במיוחד. הסיבה: מנוע הבעירה של הכרזת ירושלים. תודה, דונלד. סוף סוף, בזכותך, יצאה מלחמת הדת שמנהלת ממשלת הימין הדתי־לאומני מארון הקודש. בזכותך, דונלד, מבינים כולם שהדת היא הסיבה האמיתית למדיניות הממשלה ולמלחמות הנובעות ממנה. וכי מה הוא המאבק על ההתנחלויות, על ירושלים ועל הכותל אם לא ציווי אלוקי?



בינתיים לא רק הדימום הקבוע מהמב"מ מכרסם בקיום הלאומי, גם הדימום מן השחיתות תורם להרס הרקמה החברתית. אישית, אם אתה מתקיים ברמה סבירה, אתה לא מרגיש בחיי היומיום ובקרביים את נזקי השחיתות, כמו במב"מ, אם אתה והקרובים אליך לא ניזוקים באורח אישי, לא תחוש בכרסום השחיתות שאוכל סביבך כל חלקה טובה. שלא לדבר על כך שקוזי פאן טוטה ושחיתות היא מחלה מתדבקת. מה שאמור להקיץ מנומנמים ונרדמים במכה אחת הוא סבב דמים סוחף במיוחד, ולשם מובילה הממשלה.



ירושלים. צילום: פלאש 90



ברור שהיא לא עושה זאת במודע. הרי כולם שם בממשלה רוצים שלום. וביטחון. והכרה במדינה יהודית. ושחיזבאללה לא יתחמש בטילים ארוכי טווח למטרות נקודה. ושירושלים והקואליציה יהיו מאוחדות (לנצח נצחים). שחיתות בצמרת? אין חיה כזאת. המוחים ברחובות הם כמה שכונות בתל אביב שיצאו לשוח בשדרה. מלחמה? יש לנו את הצבא הכי חזק (ומוסרי) בעולם. אלא שהשטח מדבר. בעוטף עזה חוזרים למקלטים, והלחץ על הממשלה לעשות משהו חוזר לימים שלפני עמוד ענן ב־2012 וצוק איתן ב־2014.



הספין הממשלתי הוא ששוב אנחנו "נגררים" בגלל המנוולים האלה שיורים עלינו מעזה. האמת היא שנתניהו ושות' הובילו להידרדרות כשלחצו על ממשל טראמפ לעשות משהו בעניין ירושלים, בידיעה שמדובר בחבית אבק שריפה עם מרעום דרוך. ואם לא שגרירות אז לפחות איזו הכרזה מפוצצת. טראמפ נענה. ניקי היילי, שגרירת ארה"ב באו"ם, הוסיפה מתז דלק נוסף למלחמת הדת: "לא יעלה על הדעת שהכותל לא יהיה בריבונות ישראל". מייק פנס, סגנו של טראמפ, היה בדרכו לכותל וביקורו "נדחה". ימציאו תירוץ כלשהו, אבל תמונות ההפגנות וחלילה הרוגים בחג המולד מנעו מפנס את תמונת הקיטש מול הכותל, שהיא כידוע האישור לזכותנו עליו.



העניין עם הכותל הוא שמדובר באתר פולחן דתי יהודי ואתר תיירות ועלייה לרגל. גם עבור חילונים סקרנים שבאים לבדוק מהו בדיוק הטריק הזה שגורם לדתיים להשתגע ולחילונים להכניס פתק לסדק בקיר בשיטת מצליח למקרה שאכן יש אלוהים. להפוך אותו לקאזוס בלי הוא חלק מובנה במדיניות ההדתה שעוברת בישראל כרוח רפאים קטלנית. נתניהו היה אמור להבין שכל שינוי בסטטוס קוו הדתי בירושלים הוא מתז דלק על מדורה שכבר בוערת, ושלגפרור הדתי יש פוטנציאל מבעית שעשוי להדליק כמה מדורות. בצפון את חיזבאללה, ברצועה את חמאס, וגם בגדה יש למוחמד הנביא מה לומר למוחמד ברחוב. וכמובן ליברמן שתורם את הגפרור החילוני שלו בהבערת ערביי ישראל.



ובהזדמנות הזו שנתניהו מריח מתיחות באוויר או שמא זה הליזול של מעשיהו, הוא מיד מפמפם את השד האיראני. בכנס הדיפלומטים של ה"ג'רוזלם פוסט" החודש הוא מכר הערכת מודיעין שאף שירות מודיעין בעולם, כולל אמ"ן, לא שותף לה: תוך עשור יהיו באיראן "לא פצצה אחת אלא ארסנל של מאה פצצות ויותר". בסיום סיבוב הסטירות שחטף לפני שבוע בבריסל הוא ספר עבור הכתבים במטוסו "80 אלף לוחמים שיעים שיובילו להתחדשות מלחמות הדת". יכול להיות שהתבלבל ושלף את המספר 80 אלף כתשובה לשאלות החוקרים לגבי חשבון הסיגרים שלו. מי שרוו נחת מהערכות המצב האלה הם הסעודים. יש להם שכירי חרב. צה"ל מצטרף למלחמת הסונה־שיעה.



הרב שרלוטן


מי שרואה במלחמת דת מלחמה לגיטימית הוא הבית היהודי. שום דבר דפוק שקורה במדינה הזו לא מעניין אותם חוץ מהרחבת ההתנחלויות בגדה וסיעתם בכנסת. חבר הכנסת מוטי יוגב אומר דוגרי: "הצעירים שלנו הולכים לשרת ביחידות הקרביות בצה"ל כי השירות איננו רק שליחות אלא גם מצווה" (וואללה). גם השחיתות לא מטרידה את חובשי הכיפות. לא את הסרוגות ולא את השחורות. לא תראו אותם בהפגנות נגד השחיתות.



הרב יובל שרלו. צילום: יח"צ



מארגני ההפגנות, באקט קצת פתטי, כדי לקושש פירור לגיטימציה, העלו ברוטשילד את הרב יובל שרלו. בדרך כלל שרלו נחשב מן המתונים שבחבורה ובשיחה פרטית ארוכה אל תוך הלילה, לפני שנים, לא שלל נסיגה וקיטר על קנאי השטחים שפוגעים בערכים החינוכיים שהוא מקנה לתלמידים בישיבה שלו בפתח תקווה. אלא שהפעם דיבר שם הרב שרלוטן, שיישר קו עם שולחיו האמיתיים. בנאומו נגד השחיתות לא שכח לסייג: "הלוחמים בשחיתות צריכים להיזהר ממניפולציה - אין משהו מסוכן ליושרה ממניפולציה ולהשתמש במאבק נגד השחיתות בלבד ולא למטרות אחרות".



כאילו מה? שחיתות המיליארדים של המתנחלים שהערימו על מוסדות המדינה כדי לבנות את הווילות בגדה לא נחשבת? וכן, יש בשרלו חמלה לעשוקים: "מה שיכול להפריע למאבק בשחיתות זה חוסר החמלה כלפי אנשים עם בעיות נוספות, עובדי טבע ותושבי דרום תל אביב. מי שמתכחש לבעיות שלהם לא יוכל להילחם נגד השחיתות". אמר מכחיש החמלה האנושית לטובת החמלה היהודית. בנט ומירי רגב לא היו מנסחים את זה טוב ממנו. שניהם מייצגים ממשלת שחיתות שמאיימת על הנפש ופראות ביטחונית־דתית שמאיימת על הגוף.