חוק ההמלצות שעבר בשבוע שעבר מהווה קדימון להעברתם של החוקים האנטי־דמוקרטיים הבאים בתור, הפעם מבית היוצר של הבית היהודי. במסלול ששרת המשפטים איילת שקד נמצאת בו, אין אורות אדומים ואין סימני עצור. נטולת השכלה הולמת לתפקיד שאותו היא נושאת, הפך משרד המשפטים בידיה לכלי שרת בלבד לאידיאולוגיה צרה.



תפקידים פוליטיים בדרך כלל אינם דורשים מומחיות מקצועית ספציפית כדי לבצעם כהלכה, מלבד המיומנות הפוליטית. שר הבריאות אינו צריך להיות רופא; שר הכלכלה אינו צריך להיות כלכלן; שר הרווחה אינו צריך להיות עובד סוציאלי וכך הלאה. השרים אמורים לעסוק בקביעת סדרי עדיפויות למשרדם ועיצוב תחום אחריותם בהתאם להשקפת עולמם ולמדיניותה של הממשלה הנבחרת.



משרד המשפטים מעט שונה. מובן שגם בו יש מקום רב ליציקתה של השקפת העולם של השר העומד בראשו, אלא שבצד זה ובמיוחד לאור היעדרה של חוקה, הוא אמור לעשות זאת תוך "הגנה על שלטון החוק, על זכויות האדם ועל ערכי היסוד של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, שבה הכול שווים בפני החוק", כפי שכתוב באתר משרד המשפטים.



במילים אחרות, תפקידו של שר המשפטים בנוסף לתפקיד הפוליטי הצר הוא גם להגן באופן אקטיבי על ערכיה של המדינה, ובתוך כך לנוע בגבולות המורכבים שבין אופייה היהודי של המדינה לאופייה הדמוקרטי, ומתוך עמדה הרואה את האזרחים כולם כשווים. תפקיד זה מצריך אפוא לימוד והפנמה של ערכי הדמוקרטיה, ובתוך כך של זכויות האדם וזכויות האזרח הנובעות מהן.



כאשר נכנסה לתפקידה לפני כשנתיים, היללו רבים את השרה על כך שלמדה מהר את ענייני משרדה. אלא שהשרה שקד דילגה בתהליך ההכשרה המזורז על אותו תחום דעת ששרי משפטים לדורותיהם מהימין כמו גם מהשמאל הפנימו היטב: היא נכנסה לתפקידה חדורת אידיאולוגיה מפלגתית בלבד, וללא הבנה מהותית של התשתית הרעיונית המונחת בבסיסו.



מעבר להגנה על השחיתות השלטונית, חוק ההמלצות אשר שרת המשפטים נתנה לו יד מבטא פגיעה בזכויות האזרח, ועיקרון השוויון בפני החוק. לא בכדי הוא התקבל בניגוד לעמדתם המקצועית של היועץ המשפטי ופרקליט המדינה, שראו בו פגיעה בשלטון החוק. הוא מפלה בין האזרח הפשוט לבין נבחרי הציבור (וראשי משפחות פשע), ויותר מהכל הוא מפר את זכות הציבור לדעת. חטא על פשע הוסיפה השרה כאשר גינתה את ח"כ יאיר לפיד, וטענה כי בפנייתו לבג"ץ נגד החוק הוא רומס את הכנסת. נזכיר: בג"ץ עצמו פועל על סמך חוקי היסוד שנחקקו בכנסת תחת ממשלת הימין.



מעבר לרצון לשמור על שלמות הקואליציה, האינטרס של שרת המשפטים להעביר את חוק ההמלצות עולה בקנה אחד עם האינטרס שלה להחלשת שלטון החוק ולרמיסת זכויות המיעוט. החוקים הנמצאים אצל מפלגתה בקנה הם חוק יסוד: החקיקה וחוק הלאום. שני חוקים אשר מכילים פגיעה ביכולת של המיעוט להגן על עצמו. הכשרת השחיתות אצל שקד היא אם כך רק תחנה בדרך להכשרת העריצות.