אמש, בטקס פרסי גלובוס הזהב, נשות הוליווד הזוהרות צעדו על השטיח האדום כשהן לבושות שחור כחלק מהקמפיין Time’s Up, שאותו השיקו ערב כניסתה של השנה החדשה בקריאה למאבק משותף של נשים נגד הטרדות מיניות במקומות העבודה.



ישנן פנים רבות למאבק הפמיניסטי. כידוע, גם במערב המתקדם החברה והתרבות ספוגות בחוסר שוויון נגד נשים שמוצא את ביטויו בהיבטי חיים שונים, אם באפליית שכר, הטרדות מיניות, חוסר ייצוג הולם בהנהגה ובתפקידי מפתח ועוד. את שורשיו של חוסר השוויון אפשר למצוא בין השאר בלגיטימציה, המושרשת מקדמת דנא וחוצה לאומים, תרבויות ומעמדות, למקצוע הזנות.



היום תתכנס ועדת המשנה למאבק בסחר בנשים וזנות בראשותה של ח”כ עליזה לביא (יש עתיד), כדי לדון בהצעת החוק לאיסור צריכת זנות ומתן סיוע לשורדות זנות (הידועה כהצעת חוק הפללת לקוחות). ההצעה מבקשת לטפל בסוגיית הביקוש לזנות, ובתוך כך להפוך את צריכתה לעבירה פלילית שדינה קנס


(לא פחות מ־1,250 שקלים) או שנת מאסר למי שצרך זנות מבגיר, או שבע שנות מאסר למי שצרך מקטין. חלקה השני של ההצעה, החשוב לא פחות, כולל הקמה של מערך מקיף וארוך טווח למשוקמות ומשוקמי זנות.



הצעת החוק נידונה בכנסת זה עשר שנים, ובכל פעם נדחית מחדש. מי שניסחה ויזמה אותה לראשונה הייתה יו”ר מרצ זהבה גלאון. בכנסת הנוכחית היא הוגשה במשותף על ידיה ועל ידי ח”כ שולי מועלם (הבית היהודי), ובקיץ האחרון אף עברה בקריאה טרומית. חוק הפללת לקוחות אומץ בשוודיה, נורווגיה, קנדה, אירלנד, צרפת ומדינות נוספות.



בישראל, חברי כנסת רבים חולקים הסכמה רחבה באשר לחלקו של החוק הנוגע להרחבת סל הסיוע והשיקום. אלא שלא לפרוטוקול, הם מתקשים להשלים עם חלקו המפליל ורואים בו צעד קיצוני. אין להתכחש לכך שאם חוק זה יעבור, מדובר במהפכה ממשית; מהפכה שבה גוף האישה ומיניותה יחדלו להיתפס כחפץ שלגיטימי לעשות בו שימוש אד הוק, תוך התכחשות להשלכות הזוועתיות שיש לשימוש זה על נפשה וחייה של העוסקת בזנות.



טוב יעשו חברי כנסת שעדיין מתלבטים אם יקדישו זמן לקרוא ולשמוע עדויות של ניצולי וניצולות זנות. במקום להסתתר מאחורי מיתוס “המקצוע העתיק בעולם” מוטב שילמדו על הפוסט־טראומות, האלימות, ההתמכרות לסמים, ניסיונות האובדנות, מקרי האונס, ניתוק של ילדים מאמותיהם ושאר תופעות הזוועה הנלוות לתעשיית הזנות, שכל כולה נועדה לספק את צורכיהם של גברים.



אישורה של ההצעה בקריאה טרומית מעורר תקוות גדולות בקרב יוזמות החוק, ארגוני הסיוע השונים ונשים רבות. לא מן הנמנע שדווקא ממשלת הימין השמרנית היא זו שתצליח להביא להשלמת החקיקה. אם החוק ייכנס לספר החוקים של מדינת ישראל יהיה בו, מעבר למיגור תופעת הזנות, כדי להעביר מסר ציבורי חזק ביותר שיקרין על מעמדה הכללי של האישה בחברה הישראלית ויקדם את שוויונה.