"הוא עוד עלול לדרוש להרוס את פסל החירות", קונן פרשן בערוץ ציבורי בניו יורק בתגובה להשתלחות הוולגרית של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ב"מדינות המחורבנות". הפסל הוא הסמל של ארה"ב כמדינת מהגרים וכמכניסת נדכאים ופליטים. "עלויות בניית חומה בגבול מקסיקו במטרה למנוע הברחות של מהגרים בלתי חוקיים הן 30 מיליארד דולר. סילוק פסל החירות ידרוש תקציב הרבה יותר קטן", העיר הפרשן בנימה סרקסטית.



כבר לא מדובר בנשיא שמתגלה מדי פעם כחסר כל ניסיון ונעדר ידע בניהול מעצמה כארה"ב. גם לא מדובר בעוד מעידה פוליטית בשורה הארוכה של מעידות מביכות שהפכו כמעט לשגרה בהתנהלותו בתחום המדיני ובמיוחד כלפי מדינות ידידותיות. ההגדרה "מדינות מחורבנות" היא גזענות לשמה. לא מקרית, לא אגבית ולא תוצאה של כעס רגעי. להשתלח באופן כה גס וולגרי במדינות אפריקה היא הוכחה ניצחת שנשיא ארה"ב הוא גזען במלוא המובן המקובל של המילה.



כבר כמועמד נהג דונלד טראמפ לגדף, להשפיל ולבזות מהגרים מארצות כמו מקסיקו והאשים אותם כנושאי נגיף האיידס וכמבריחי סמים. אבל כנשיא, אחרי שנה בבית הלבן, גידוף מכוון מראש של מדינות זרות שהובע בקור רוח ובדיון עם סנטורים וחברי קונגרס, מוכיח כי טראמפ נושא עמו מטען כבד של דעות קדומות נגד מדינות ועמים.



"מדוע לא לכנות את הנשיא פשוט גזען?", נטען במאמר ראשי שפורסם אתמול בניו יורק טיימס. למאמר צורף ציור של הלפיד המתנשא מפסל החירות. במקום הלהבות, צוירו נחשים המגיחים מהלפיד. "הנשיא הכחיש שאמר את הביטוי המיוחס לו", כותב העיתון. "אבל הסנטור ריצ'ארד דורבין, דמוקרט ממדינת אילינוי, שהשתתף בישיבה בבית הלבן שדנה במדיניות ההגירה, אישר במפורש שהנשיא אכן השמיע את ההגדרה 'מדינות מחורבנות'". לדברי העיתון, "כמובן שהנשיא אכן אמר את הביטוי הגס. עלינו לזכור, טראמפ איננו רק גזען ונבער, לא מוכשר ולא מכובד. הוא גם שקרן".



ההגדרה המעליבה עוררה הפעם גל של תגובות קשות גם מצד רפובליקנים בכירים. הסנטור מדרום קרוליינה לינדזי גרהאם, רפובליקני מוערך אמר אתמול, "גם אני צאצא למשפחה שהיגרה לארה"ב מאחת המדינות שהנשיא הגדיר 'חור תחת'".