סיפרו לנו שהמשטרה חיסלה את משפחות הפשע בנתניה. שבכירי משפחת אבוטבול הלכו לעולמם או לשנים ארוכות בכלא. שארגון שירזי בצרות גדולות. אבל העבריינים הנתנייתים צייצו השבוע כמיטב המסורת מהמובלעת של הפשע הישראלי אי־שם בתאילנד. היה זה רצח אכזרי במיוחד שתועד לפרטי פרטים על ידי מצלמות אבטחה אסיאתיות הפרוסות במוקדי התיירות של האי קוסמוי, ופוענח במהירות ללא צווי איסור הפרסום הדרקוניים הנהוגים אצלנו. להפך, עם מסיבת עיתונאים שהציגה לראווה את הנאשמים והראיות לעיני האומה התאית, שלא לתפארת מדינת ישראל.
 
עם כל הכבוד לצילומים של כלי שיט ונמלי תעופה בנופים אקזוטיים טבולים בכחול וירוק, המצוד של המשטרה התאילנדית אחר הרוצחים יכול לפרנס בקושי סרט פשע ישן, כי בסופו של דבר הרצח אינו מצביע על רמה גבוהה למדי של תחכום או ביצוע. הוא מלמד עוד פרק עגום בתולדות הפשיעה של העיר נתניה, שעברה מעידן ארגוני הפשיעה ה"מפוארים" הראשונים לפעילות בקבוצות קטנות של עבריינים יחידניים, שכל אחד מהם אולי חולם לעמוד פעם בראש ארגון פשיעה.
 
שלוש קבוצות כאלה פעילות בשנים האחרונות באזור נתניה: האחים בוקל, האחים מלול והאחיינים זוארץ, בנוסף לעוד כמה תאים ועבריינים העומדים בפני עצמם. על מרבית הקבוצות הללו הציבור הרחב בקושי שמע, אל על פי שמתחת לפני השטח מתחוללת כבר שלוש שנים לפחות מלחמת עולם הכוללת עשרות אירועי ירי, פיצוצים של מטעני חבלה, הצתות, סחיטות, קואליציות עם ארגוני פשיעה שכנים, התנהלות מסואבת עם שומרי ראש שלא בדיוק מנעו ניסיונות חיסול וחיסולים כמובן. כדי להבין את נסיבות הרצח המוזר בקוסמוי השבוע, חייבים לצלול אל נבכי המפה המודיעינית "החדשה" של נתניה.



המסלול של בוקל

שני הנאשמים ברצח של מאור מלול בתאילנד משתייכים לאחת הקבוצות המסוכנות בעיר בשנים האחרונות. בראשה עומד האח הגדול ברוך בוקל, בוקולובסקי במקור. הוא גדל בחצר האחורית של משפחת פלאח בשיכון ותיקים לאמא מקומית ולאבא ממוצא רוסי, עם הסוסים, הסמים והמורשת של גבי פלאח, בכיר העבריינים בנתניה שחוסל בשלהי שנות ה־90 על ידי ארגון אבוטבול לאחר עימות מילולי נוקב עם צ'רלי אבוטבול.
 
רצה הגורל, וברוך בוקל ממזרח העיר התחבר דווקא לארגון הפשע שחיסל את גיבור נעוריו. בוקל הצעיר עשה הכל בשביל להתקרב לאחים אבוטבול כאשר היו בשיאם, הוא ספג את ההתעמרויות המפורסמות של פרנסואה וציית לכל הגחמות של אסי. הוא גבה חובות עבורם, הכה, ירה ופוצץ, עד ליום שבו אסי אבוטבול נכנס לכלא ב־2007.

מאור מלול. צילום: באדיבות פוסטה
מאור מלול. צילום: באדיבות פוסטה

 
פרנסואה, שנותר לבד עם רשת מסעדות "בת האיכר" שלו, ניסה למנוע מבן משפחה של בוקל להמשיך להחזיק במסעדת "בית השייח'" הצמודה. בוקל החליט שהגיעה העת להרים ראש. הוא חבר לריקו שירזי אשר פתח עם העבריין ויקי עטיה מסעדת בשרים מתחרה בשם "על גחלים", וביחד נכנסו כולם בפרנסואה. הוא נמלט לצרפת וחזר לתל אביב, אבל נמנע מחזרה לנתניה, שכן בוקל ושות' כבר דאגו להכניס למסעדת "בית השייח'" את משפחת כראג'ה, וכל השאר היסטוריה. סדרת פיצוצים והצתות במסעדות של פרנסואה הובילה לסגירתן והסתיימה בחיסולו בתחנת דלק נידחת ליד נתניה.
 
עכשיו בוקל יצא לדרך עצמאית, ושילב בה גביית חובות בשירות ארגון שירזי לצד ארגוני פשיעה אחרים ובעלי עסקים פרטיים. מפעם לפעם הוא נכנס לכלא, למאסרים קצרים יחסית. אחרי אחד המאסרים, על סחיטה של 400 אלף שקל, הקימו חברים שלו המתמחים בעבירות מרמה והונאה חברת תיירות פיקטיבית, שהזמינה עשרות חדרים בשני מלונות של ישרוטל באילת, הכל כדי לערוך לו שם מסיבת שחרור המונית שארכה מספר ימים עם אלכוהול וקוקאין כיד המלך. בלשים של יאחב"ל, שאוספים על בוקל מודיעין בשגרה, קיבלו רק בדיעבד מידע על המסיבה וחשפו את העוקץ.
 
החבורה שהקיפה את בוקל כללה עשרות צעירים משיכון ותיקים במזרח נתניה וגם חברים מכל אזור השרון, וקשר מיוחד עם ראשי ארגוני הפשע ריקו שירזי, בן כהן ומשפחת כראג'ה. המקור לפופולריות של בוקל אינו בנחמדות שלו, להפך, הוא מוכר כעבריין ברוטלי ואגרסיבי שמרבה להכות ואינו בוחל בשימוש באמצעי לחימה. מעבר לכל אלה הוא נחשב גם לספק קוקאין בכמויות גדולות יחסית, שהפעיל על שטח פרטי של המשפחה סמוך לתחנת הרכבת של נתניה את "אחוזת אלכסנדרה" על שם אביו, מתחם בילויים עם בריכה וחדרים להשכרה שהפיק אירועים בסגנון מסיבת השחרור הנ"ל.
 
עם כל החבילה הבעייתית הזו, לפני כשנתיים באחד הפאבים באזור התעשייה הישן הוא נקלע לעימות אלים עם מאור מלול המנוח. במקביל, אנשיו הכו עד זוב דם בפיצוצייה אחרת עבריינים צעירים המזוהים עם קבוצת הפשע המשמעותית השנייה בנתניה "החדשה" - זו של עומרי זוארץ, אשר נולד לארגון אבוטבול כבנו של אחד הבכירים בארגון מימי פליקס ועד אסי. אל מול הפגיעה הסתמית במאור מלול, הפגיעה המשמעותית יותר הייתה בחיילים של זוארץ הבן ובאינטרסים הכלכליים של דוד זוארץ האבא, עבריין נתנייתי קלאסי שהשתחרר מהכלא והחל לפלס דרכו חזרה בעיר הקלובים וגובי החובות.
 
בתוך זמן קצר מלול וזוארץ חברו יחד ונערכו למלחמה נגד בוקל. אחת הפעולות הראשונות המיוחסות לקואליציה החדשה הייתה ניסיון רצח של ברוך בוקל באמצעות פיצוץ מטען חבלה במכונית הב.מ.וו שלו, בערב סוכות 2014. מי שנהרג מהפיצוץ היה הנהג, אבנט אחבלצ'או המכונה יוסי האתיופי, אחד החיילים הצעירים של בוקל.
 
ברוך בוקל ואחיו אייל נעצרו למספר ימים בחשד שחיסלו את הנהג שלהם, אבל גם חוקרי יאחב"ל מהיחידה המיוחדת למאבק בפשיעה (יל"פ), שהופעלה אז למיגור הפשיעה בנתניה, לא האמינו בחשדות שהם ניסחו בעצמם, וידעו שזה היה מעצר שווא. חלפו עוד מספר חודשים והאחים בוקל סימנו להם, במעשיהם לכאורה, מי עומד מאחורי ניסיון החיסול הכושל שהסתיים בטרגדיה המיותרת.


הרצח בכפר יונה

האחים אבי, מאור ויוסי מלול הם תוצר קלאסי של ישראל השנייה, הפצועה והמחוספסת. שלושה אחים יתומים מאב שגדלו בשכונת העוני שכפר יונה הייתה פעם. עם רישומים פליליים בעבירות רכוש ואלימות, עשו הסבה לתחום האפור כל כך של סחר בחלקי מכוניות משומשות, ובמקביל צמחה מקרבם אחות שהיא עורכת דין פלילית מצטיינת, חיה מלול.
 
לעבריינים מכפר יונה תמיד הייתה פינה חמה בסצינת הפשע הנתנייתית, אבל ברוך בוקל ואנשיו לא ממש חיבבו את השכנים הקרובים ממזרח. הזלזול בהם הניב את אותו חיכוך סתמי באחד הפאבים, שבו נפגע מאור מלול, מה שהוביל לניסיון החיסול של בוקל והסתיים ברצח הנהג שלו. חלפו כמה חודשים עם דקירות ואלימות בשני הצדדים, עד שביוני 2015 נרשמה פעולת גומלין קטלנית נוספת. מטח ירי לעבר מתחם משפחת מלול, שממנו נהרג בטעות האח הגדול אבי, שלא היה מעורב במלחמה המתפתחת בין אחיו מאור לבין בוקל.
 
עכשיו המלחמה עלתה מדרגה. האחים מלול והאחיינים זוארץ חברו לשלוש קבוצות פשע מחדרה, בת ים ופרדס כץ, ופתחו בהרעשה רבתי עם סדרה של אירועי ירי ומטענים נגד האחים בוקל. עשרה ימים לאחר הרצח של אבי מלול הוטמן מטען חבלה באופנוע של אייל בוקל, שנפצע קלות ברגלו אבל נותר מוגבל בתנועה. 

אבי מלול. צילום: באדיבות פוסטה
אבי מלול. צילום: באדיבות פוסטה

 
חודשיים לאחר הרצח עקבו מאור מלול וחברו רון שבח אחרי ברוך בוקל שרכב על אופנוע במזרח נתניה. תחילה התנגש מלול הנהג באופנוע מאחור והפיל את בוקל, ומיד לאחר מכן הוא חזר ברוורס בניסיון לדרוס אותו. שבח ירד מהרכב עם אקדח וירה לעבר רגליו של בוקל, שהיה שרוע על הרצפה. בוקל הפגין יצר הישרדות חייתי, התנפל על שבח, חטף ממנו את האקדח והסיר את כובע הגרב מראשו. בשלב זה יצא מלול מרכבו עם נשק והעמיד את בוקל עד שהשותף שלו חזר לרכב והשניים נמלטו.
 
אם פרטי האירוע הזה - התאונה, ניסיון הדריסה וניסיון החיסול - מזכירים לכם את החיסול בתאילנד השבוע, זה כנראה משום שגם הוא נקלט במצלמות אבטחה, הפעם של נתניה. בכל מקרה הוא נצרב בתודעה של האחים בוקל ואנשיהם, שצפו בו שוב ושוב לפני שיצאו למבצע הבינלאומי הראשון שלהם. 
עוד לפני כן חשפו עורכי הדין בתיק, ישראל קליין ודוד יפתח, כי המשטרה הסתירה מידע שהגיע אליה מהאזנות סתר ותוצרים של מצלמות נסתרות אשר הותקנו ליד מיטתו של בוקל הפצוע בבית החולים.

באחת השיחות נשמע אחד מאנשיו של בוקל מספר כי הוא שתל בזירה את כובע הגרב, מה שבדיעבד נתפס על ידי החוקרים והיווה ראיה מרכזית במשפט. אבל עקב ההסתרה של ההקלטה הפך לקלף המנצח: שבח נשפט לארבע שנים שאותן הוא עדיין מרצה, ומלול שוחרר אחרי תשעה חודשים במעצר, ויצא עם אשתו ואחיו לטיול של מספר חודשים בקולומביה ובתאילנד, שממנו לא שב.


החוב של דולב 

את מקומו של מלול בתקופת המעצר לקחו האנשים של עומרי זוארץ וחברי הקואליציה הארצית שלו: האחים בן חיים, הכוח העולה מחדרה; חברים מכנופיית פרדס כץ "הצעירה"; וארגון הפשע של שלומי ניאמצ'יק מבת ים, שתפקד בנתניה כבוס הראשי של הקואליציה. בשלב הראשון הציתו עד היסוד את מפעל החיים הנורמטיבי הראשון של משפחת בוקל, "אחוזת אלכסנדרה". בתגובה חטפו רימון הלם על מסעדת "בני הדייג" בחוף הים בנתניה, שהאבא של זוארץ השתלט על המותג שלה למורת רוחו של בעל הבית מתל אביב. למחרת הוצתה עד היסוד מסעדת "כושי" השייכת לאביו של אחד מאנשיו של זוארץ. 
 
תגובת השיא הייתה ב־28 בדצמבר 2015 בראשון לציון. מטען חבלה רב־עוצמה התפוצץ ברכב יונדאי שבו נסעו ברוך בוקל ושני חברים, שהם כמו בני משפחה עבורו, ברוך וגבי פלאח. אחד נפצע באורח קל, השני איבד את מאור עיניו ואת שתי רגליו. בוקל איבד רגל. שוב התכנסו בני המשפחות פלאח ובוקל בבתי חולים, ושוב דלפו החוצה סיפורים קטנים על נסיבות האירוע. אחד מהם הוביל ישירות לרצח בתאילנד השבוע והוא קשור לדולב זוארץ. המקורב אשר שתל את כובע הגרב עם הדנ"א של שבח ומלול בזירת ניסיון הרצח של בוקל, הוא גם הבחור הצעיר שהודה השבוע בכך שדקר למוות את מלול בתאילנד, בזמן שאייל בוקל נהג בג'יפ ההונדה הכסוף.

אחוזת "אלכסנדרה". צילום: באדיבות פוסטה
אחוזת "אלכסנדרה". צילום: באדיבות פוסטה

 
דולב זוארץ (אין קשר משפחתי לכנופיית זוארץ היריבה) הוא בן לאסיר עולם מלוד אשר מרצה עדיין את עונשו על שוד ורצח של זוג חלפנים. הוא גדל אצל קרובת משפחה בנתניה והתחבר בטבעיות לאחים בוקל עם עבירות רכוש, סמים ואלימות כמיטב הרפרטואר. המחויבות שלו לביצוע הרצח של מלול נוצרה מהשיוך לכנופיה של שיכון ותיקים, ומאותה שיחה מיותרת בטלפון שהובילה לשחרור של מלול, אבל לא רק. 
 
יום לפני ניסיון החיסול של בוקל בראשון לציון הוא הוזמן לבצע "עבודה" טובה על ידי חבר מחדרה, ובתנאי שיבוא עם רכב. זוארץ פנה לבוקל וביקש רשות לעשות שימוש באחת המכוניות של הקבוצה, ולקח את היונדאי אשר משמשת בדרך כלל את בוקל. אחרי מפגש עם החבר מחדרה התברר ש"העבודה" לא תצא לפועל, והוא החזיר את הרכב לבוקל, שנסע איתו לראשון לציון ושם התפוצץ. בבית החולים התחוור לכולם שהמטען הוטמן כאשר זוארץ נסע ל"עבודה" עם החבר מחדרה, שמקושר לאחים בן חיים מהקואליציה של זוארץ וניאמצ'יק.
 
זוארץ לקח אחריות ונשבע לנקום. בוקל הפעיל עבריין מנתניה שישכור דירה בחדרה ויתצפת על התנהלות האחים בן חיים. לרוע מזלו, דווקא העבריין הזה שימש כבר כסוכן סמוי של יאחב"ל והפליל את זוארץ בכמה עסקאות גדולות של קוקאין ובקשירת הקשר לרצח של דדי בן חיים. בוקל נשפט לשש וחצי שנות מאסר, ואילו זוארץ יצא למשימת חייו בתאילנד. אולי בגלל זה הוא היה נחוש כל כך כאשר נעץ את הסכין בבטנו של מלול.

 
מנוחת עולמים

"אירוע עצוב ומצמרר עם יללות ואמירות לא לעניין על נקמה", מתאר אחד האנשים את ההלוויה שבה נכחו מאות אנשים. מלול נקבר ליד אחיו, ואמו, שהגיעה על כיסא גלגלים, התקשתה להתמודד עם אובדן הבן שני. מההלוויה נעדרו אשתו של המנוח ואחיו יוסי, שנאלצו להישאר בתאילנד עד השלמת הליך העדות המוקדמת במשפט של דולב זוארץ ואייל בוקל.
 
שעה קלה לאחר ההלוויה נורה ממכונית חולפת מטח כדורים ברמת פולג לעבר שני עבריינים שהיו פעם בקואליציה של עומרי זוארץ, אבל פרשו ממנה בנסיבות שמעוררות בימים אלה את מלחמת החיסולים הפנימית הבאה.