בערך בשנת אלף לספירה, העולם היהודי של מסחר חוצה ארצות וימים התקדם מאוד ונדרש לעדכון הלכתי במגוון נושאים. נדרש למשימה מאור הגולה ופוסק ההלכות, רבנו גרשום. אולי המפורסמת מכל תקנותיו, שבנות אולפנה מאוהבות עדיין רושמות את ראשי התיבות שלה חדר"ג, כלומר, חרם דרבנו גרשום, על המכתבים המשוגרים לבחירי לבן בישיבות, הוא זה העוסק בסוד האיגרת.



רבנו גרשום הבין שבעידן שבו מכתבים עוברים מיד ליד עד שהם מגיעים ליעדם, הידיים לא תמיד שייכות לשוחר טובתו של השולח או של הנמען. כשמסרים כאלו נופלים לידיים הלא נכונות, הם יכולים לשמש כראיה כתוב מגוף ראשון נגד הכותב או המקבל. כיצד אפשר אפוא להגן על החברה מחשיפת סודות הפרטים שבה?



חברה אנושית אינה יכולה להתקיים ללא סודות. זה אנושי, זה חיוני, זה מגדיר אותי ואת אנשי אמוני אל מול כל השאר. גילוי הסוד וחשיפתו לעולם מערערת את האדם. צריכה להיות סיבה טובה מאוד לעשות כן. על המגיפה של חשיפות הקלטות הסתר של בני משפחת נתניהו נאמר כבר הכל: שהן מציצניות, רכילויות, צהובות ולא רלוונטיות. זה פיקנטי, אבל דמגוגי. וכידוע, דמוגוגיה היא הנשק של מי שאין לו טיעון טוב.



אם הטענה של חושפי ההקלטות היא שצריך להחליף את נתניהו, טענה זו לא הוכחה על ידי החשיפה, כי חסרה חוליה חיונית בשרשרת הלוגית הזו: אם גברת נתניהו לא נורמלית, כפי שמנסה לציירה חושף הקלטת, או אם יאיר נתניהו בז לנשים, יש להוכיח כי שניהם משפיעים על ראש הממשלה באופן כזה שהוא לא יכול לתפקד ולנהל את המדינה.



במקום לתקוף את נתניהו עניינית, פוליטית, אידיאולוגית, או מוסרית, משגרים יריביו עוד הקלטת סתר של בני משפחתו. אני חושבת שצריך להחליף את נתניהו מכמה סיבות. אשתו היא לא אחת מהן. בימינו, כשהאיגרות של אלף לספירה הן קובצי קול או הודעות וואטסאפ ומייל, יש לחדד את תקנות רבנו גרשום ולהתיר לו לאדם שתהיה לו פרטיות. מקום מוגן. סוד. ומי שחושף את סודו – יוחרם.