אחרי שעבר כמה ימים מוצלחים ומחמיאים עבורו, ענה טראמפ על השאלה כמה זמן ייקח לו לחזור להיות טראמפ. התשובה? זה לא לקח הרבה זמן.
המחמאות שזכה להן בעקבות הנאום לאומה שנשא ביום שלישי והעלייה שנרשמה בשיעורי שביעות הרצון בציבור מתפקודו לא הספיקו לנשיא האמריקאי. טראמפ כנראה פשוט לא סובל שקט ושלווה. 48 שעות בלבד לאחר שקרא טראמפ לאזרחיו "להניח בצד את המחלוקות ולחפש מכנה משותף", החלו תופי המלחמה לרעום בבית הלבן.

לא נגד צפון קוריאה ולא נגד איראן. הכרזת המלחמה הפעם היא נגד המוסד הפדרלי המרכזי והמוערך שנקרא אף.בי.איי. טראמפ התיר לחשוף את המזכר הסודי שכולל האשמות נגד הבולשת בשל "התנהגות לא אתית ומוטה" במסגרת החקירה על המעורבות הרוסית בבחירות האחרונות. מדובר למעשה במסמך שכתב עוזרו של יו"ר ועדת המודיעין של הקונגרס הרפובליקני דווין נונס מקליפורניה.

בציוץ מקדים שלשום, כתב הנשיא כי "ההנהגה הבכירה והחוקרים של האף.בי.איי ושל משרד המשפטים היטו פוליטית את תהליך החקירה המקודש לטובת הדמוקרטים ונגד הרפובליקאים. דבר שהיה בלתי נתפס זמן קצר לפי כן". האירוניה היא שראש האף.בי.איי כריסטופר ריי ושר המשפטים ג'ף סשנס נבחרו ומונו למשרותיה על ידי טראמפ בעצמו, לאחר שנבחר לנשיא.

רוברט מולר. צילום: רויטרס
רוברט מולר. צילום: רויטרס

 
המטרה של הנשיא בפרסום המזכר היא ברורה. ההאשמות שמובאות במזכר יטילו צל ויערערו, כך מקווה טראמפ, את האמינות של הבולשת הפדרלית, ויפחיתו מחשיבות החקירה שמנהל החוקר מולר. למרות זאת, פרשנים ומומחים שונים שהתבטאו אתמול בנושא טענו שישנה הגזמה בחשיבות המזכר וכי מדובר בהאשמות שאינן מבוססות. עוד הם טוענים כי חשיפת מזכר זה לא צפויה לעצור לרגע אחד את החקירה של מולר. מנגד, מסבירים הפרשנים, חשיפת המזכר בהחלט עלולה להזיק למעמדה של הבולשת הפדרלית: "הנשיא  טראמפ והמחוקקים שעומדים מאחורי המזכר של נונס גורמים נזק לאומה באופן שיהיה קשה מאוחר יותר לתקנו", כותב ה"ניו יורק טיימס" במאמר ראשי.
 

התנהלותו הפרועה של הנשיא בנוגע למידע סודי שמופיע במזכר הזה צפויה לעורר ספקות וחששות בקרב ארגוני ביון מערביים בנוגע לשיתוף פעולה וחילופי מידע עם ארגוני מודיעין אמריקאים. החשש צפוי להתעורר גם בקרב קהילת המודיעין בישראל, שבה הממשלה הייתה עד כה מדושנת עונג בשל שיתוף הפעולה עם הבית הלבן בסוגיית איראן.