הזמנים הם זמני הקלטות הסתר: הקלטות מכנסים, הקלטות ממכוניות המסיעות אח"מים, הקלטות שנעשות עם מכשיר הקלטה ואחרות ממכשיר נייד. וכך מתגלים רגעים אותנטיים זכים וטהורים של האישיות, שעד עכשיו הצליחה לשמור בכוח על פאסון ותדמית נקייה, ובלחיצת כפתור הרקורד מתגלה המפלצת.



בחוץ הוא מעריך את ראש הממשלה, אבל בחדר סגור מייחל למפלתו. בפומבי היא מחייכת ומצחקקת אבל בבית סוערת ומתפרצת. לכאורה, מדובר בנער נורמטיבי וחמוד, אבל עם חבריו - שוביניסט דוחה. זכותנו לדעת וחובת התקשורת לפרסם, אבל הכל תלוי באדם המקליט, שלצערנו, מדובר באדם לא מיומן שמחפף, ונופל בקטנות. זה נכון שהקלטת סתר לא צריכה להיות באיכות טובה מדי - כדי לשמור על ארומת המחתרתיות של המציצנות, אבל לא יכול להיות שבישראל 2018 מביאים בפנינו הקלטות מעולות באיכות ירודה.



לפניכם ביקורת מלאה של היבול האחרון בתחום הקלטות הסתר: האלחוטאית הידועה שולה זקן, הצמידה לעצמה מכשיר הקלטה מתוחכם ומוצפן, אבל לא הקפידה לתפוס כיסא לצד אולמרט, אלא ישבה בריחוק ממנו. כדי להביא את ההקלטות לציבור היו צריכים לעמול שעות בחדרי עריכה ולבצע עבודת הגברה וניקוי רעשים. בסך הכל, הכוונה טובה, הביצוע רשלני. לעומתה, את הקלטות משה גפני שמענו היטב, הודות לגפני עצמו שעמד עם מיקרופון ודיבר מול קהל כשאמר שיאכוף את חוק המרכולים באמצעות פקחים ממשרד הפנים.



הקלטה טובה, תוכן ראוי - ארבעה כוכבים. נציין גם את המקליט באוטו של יאיר נתניהו, שנערך לאירוע הקלטה רב־משתתפים חרמנים (כנראה אפילו הנמיך את עוצמת הקול של הרדיו) ואפשר לכולנו להבדיל בין הקולות ולהבין את הדמות העגולה המעניינת של יאיר, לעומת דמותו השטוחה של מימון - המאמץ ראוי לשבח, הביצוע טוב, מצפים לסיקוול (הקלטות המשך).



אכן עברנו תקופה טובה ומהקלטה להקלטה כוחנו יורד, אך האיכות עלתה, עד שנחשפנו להקלטות הדרמטיות של השבוע האחרון. נתחיל עם המקליט של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, ממך ציפינו ליותר. אדלשטיין יושב בפגישה עם עיתונאים ואישי ציבור מהציונות הדתית. אתה רואה שהוא מביא חומר נפץ, ומתחיל לפתוח על הליכוד ועל נתניהו, אז למען השם, תתקרב קצת יותר. תשתיק את מי שמעביר כוסות מצד לצד. תבקש ממנו לחזור שוב על המשפט האחרון. תמיד אפשר להגיד, יולי, אני לא בדיוק הבנתי, את מי לדעתך צריך להעיף מהליכוד? כשאתה אומר הוא השתגע, אתה מתכוון לראש הממשלה? ובזמן שאתה שואל, זוז לכיסא קרוב. לא שמת לב לפרטים, לא התאמצת מספיק למען המאזינים, 4 בסולם סוני.



פנייה לדור העתיד של המקליטים



ולהקלטת המאה - הפסיכולוגית בי־איי אם־איי שרה נתניהו, הוקלטה בשיחת טלפון כשהיא טיפה'לה מאבדת שליטה, אני מתכוון, קצת יוצאת מכליה, כלומר וואו גברת, מה עובר עלייך, נשמה? זו רק כותרת במדור רכילות, ואני מדגיש: ר–כי–לות. אז כן, הזעם מובן כי נכתב שתפקיד "אשת ראש ממשלה מחייב גם פעילות ציבורית", ומי לא מתעב פעילות ציבורית שמחייבים אותו לעשות אותה? אבל קיבלנו הקלטה מקוטעת ושבורה. עם קטעי טכנו באמצע.



מיד אחרי שהיא אומרת "צריך לעזור" יש סאונד מוזר, סקרץ' של תקליט - לא מגיעה לנו הקלטה נקייה? תוריד לעצמך אפליקציית הקלטות סבירה, תוודא שאתה עומד במקום שהקליטה בו טובה, תתחיל להקליט כמה שניות לפני שהגברת מחממת את מנועיה, הרי ערכה של הקלטה טובה הוא בהקשר שלה, תן לנו לשמוע אותה קצת לפני, ברגוע, אם יש רגעים כאלה, ואז ניכנס כולנו לטראנס המטורף ושובה הלב הזה. אתה לא יכול להביא הקלטה שמתחילה מהשיא. אם אתה ממש רוצה להצטיין, במקום להתגונן כמו ילד ("אבל במשפט הראשון כתוב 'פסיכולוגית'"), תתעכב דווקא על הרגעים הדרמטיים, ותשאל, רגע רגע לא הבנתי, את פסיכולוגית עם אילו תארים? בי־איי שמעתי, אבל מה היה עוד? ואז יהיה לנו את זה נקי, חד, ברור ושלם.



אני פונה למקליטים הבאים - אתם העתיד שלנו. התקרבו למוקלט, בקשו שיחזור על עיקרי הדברים, שפרו עמדות ובדקו שהסאונד איכותי. יש לי חלום שנגיע לרגע שבו אדם לא יתחזק שתי דמויות: אחת ציבורית שקרית ואחרת ביתית ואמיתית, ושלא נזדקק עוד להקלטות, אבל עד אז - דברו מלוכלך אבל תקליטו נקי.