כמעט כמעשה שגרה, שוב מיוחסת לחיל האוויר תקיפה של מתקן סודי ליד דמשק בסוריה. השגרה נמדדת גם בתגובות לאחר התקיפה. הטלוויזיה הממלכתית של סוריה ואתרי חדשות אחרים מדווחים עליה ומציינים כי מערכות ההגנה האווירית של סוריה הניסו/פגעו/ יירטו את הטילים. ישראל שומרת על שתיקה. לא מכחישה ולא מאשרת, כשלכולם ברור כי אכן היו דברים בגו. כלומר שהייתה תקיפה.

היעד שהותקף לפי אותם דיווחים הוא מתחם מדעי (CERS) בג'ומהוריה, שליד דמשק. זו קריית מדע  של התעשייה הביטחונית של סוריה שהותקפה בעבר כבר לפחות שלוש פעמים, וככל הנראה ארבע פעמים. בפעם האחרונה בחודש דצמבר 2017. באתר פתחו בעבר כלי נשק ביולוגיים וכימיים- לא מן הנמנע שגם כעת עובדים בו מדענים ויש בו ציוד וחומרים בתחום זה – כמו שוקדים בו על פיתוח ציוד וראשי חץ קרביים לתעשיית הטילים ארוכי הטווח של דמשק .

אף שמדובר באתר בשליטת ממשלתו של בשאר אסד, יש בו מעורבות גדולה מאוד של איראן, והמחקר והפיתוח במקום מיועד גם, ואולי בעיקר לחימוש חיזבאללה, כדי לשפר את מאגר הטילים ארוכי הטווח המדויקים שלהם, שמספרם לפי שעה נאמד בעשרות, אולי קצת יותר. אלה הטילים שמסוגלים להגיע לגוש דן  ודרומה עד הכור הגרעיני בדימונה ואף לאילת.

ציר 
איראן-סוריה-חיזבאללה נחוש במאמצי הפיתוח 

פוטין ונתניהו. צילום: רויטרס
פוטין ונתניהו. צילום: רויטרס

הדיווח על התקיפה עשויה להעיד כי ישראל ממשיכה לשמור על חופש הפעולה הצבאי שלה שהוא כמעט בלתי מוגבל בשמי סוריה. ניתן להניח גם כי הוא מתאפשר גם בזכות ההבנות שהושגו ומתחדדות מעת לעת במפגשים של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם הנשיא הרוסי פוטין – האחרון היה בשבוע שעבר – ובמערכות הקשר והתיאום הצבאיות.

משלחת רוסית בראשות ראש המועצה לביטחון לאומי הרוסי ניקולאי פטרושוב ביקרה בשבוע שעבר בישראל. עולה ממנה כמו מקודמותיה שמשטרו של אסד, על אף הישגו בשנה האחרונה, אין לו יכולות ובוודאי לא כוונות להתעמת עם ישראל, ובעצם הוא עדיין אינו ריבון מלא בארצו. על אדמת סוריה נמשכת הלחימה וצבא טורקיה בצפון המדינה עושה כמעט כבתוך שלו.

אבל הפרסומים על כך שישראל נדרשת שוב ושוב לתקוף מצביעים גם על כך שהציר איראן-סוריה-חיזבאללה נחוש להמשיך במאמצי הפיתוח והייצור שלו.