אני מניח שבקרוב נראה מודעות ענק בכל הארץ: "למפלגה דרושים מועמדים שאי אפשר יהיה למצוא עליהם שום דבר, גם בתחקיר שייארך שלושה חודשים. על המועמד להיות מעל גיל 12". אני גם מניח שבקרוב נראה המון עיתונאים שיגידו למערכת שלהם: "תנו לי משכורת ואם אפשר - גם צוות למשך שישה חודשים, ואביא לכם סיפור גדול על מישהו". "על מי?" ישאל העורך. "על מי שאתה רוצה", יענה העיתונאי.



טוב, הגזמתי הגזמה אבסורדית כדרכי. אני לא רוצה עולם בלי תחקירים עיתונאיים, אבל מאידך - לא על כל דמות בפוליטיקה או בצמרת אפשר למצוא סיפור כלשהו בעבודה מאומצת. רק על אחד מתוך שניים, או מתוך שלושה, מקסימום ארבעה. הרי תמיד ימצאו משהו. ואם לא ימצאו, יגלו שהרמת את הקול, ואם אתה לא הרמת את הקול - אז אשתך. בינתיים מסתמן שסיגרים הם עילה לפשע מסוג שוחד. לפי כמות הסיגרים שנתניהו לכאורה עישן, הוא כנראה ימות מסרטן לפני ההחלטה אם להעמידו לדין.



קשה לעבור את החיים האלה בלי להשאיר עקבות כלשהם. יוסי שריד אמר לי פעם: "אני מעולם לא לוקח טרמפיסטית כשאני נוהג לבדי. אני לא נוסע במכונית לבד עם אישה. יש לי אויבים. לא יודע במה יכולים להאשים אותי". זו אולי פרנויה, אבל ככל שהתחקירים מתרבים, מתברר שתמיד יש מקרים בעברו של אדם שאפשר להגדירם כאסון לאומי.



פעמים רבות שאלו אותי מדוע אני לא הולך לפוליטיקה. עניתי בצחוק: "אני לא יכול, כי כשהייתי צעיר היה בארץ חוק שאוסר להוציא לטיול לחו"ל יותר מסכום נמוך מאוד של דולרים, ואילו אני הברחתי 100 דולר מעל למותר. אם אכנס לפוליטיקה אצטרך להודות: הטמנתי שטר מגולגל בתוך החלל של סוללות המצלמה". נשמע כאילו עניתי בצחוק, אבל התכוונתי ברצינות. כי במקום שבו נדרש ניקיון כפיים צחור לחלוטין - או שאתה משקר שאתה טהור ורועד שיתפסו אותך, או שאתה צבוע ומשתף פעולה עם ההוקעה של אחרים שאיתרע גורלם להיות על כוונת תחקיר. או גם וגם.



יאיר לפיד הקים מפלגה בטענה שהיא של נקיי כפיים. אבל קני המידה לניקיון כפיים הם גמישים מאוד ותלויי אופנות. הנה, ראינו. צריך לזכור שיעקב פרי היה ראש שב"כ. בתוך התחום של שירותי ביטחון עוברים לא פעם על ניקיון כפיים, בהיתר ומתוך כורח. אחד המקרים האפורים האלה הוא ההפעלה של אבישי רביב, שהפעיל מצדו את רוצח רבין, יגאל עמיר, והכל בניצוח אותו יעקב פרי. פעם שאלתי את פרי: "איך אתם עושים דבר כזה ודוחפים אדם לתא מתחרתי קיצוני?". הוא ענה לי: "תירגע, לא לוקחים אדם נורמטיבי כמוך. מגייסים מי שכבר ממילא בתוך הקיצוניות הזאת".



אני לא מתכוון לבקר את פעילות יעקב פרי בשב"כ כי אני יודע שמול השנאה הרצחנית שמולנו, אנחנו ממשיכים לחיות רק בזכות פעילויות השירותים החשאיים האלה. עכשיו כל גבורת העבר שלו לא עוזרת. הוא התפטר, כי תחקיר ירד לחייו. מי שתיכנס לכנסת במקומו מטעם יאיר לפיד היא חברת כנסת ראויה וסימפטית. שום דבר נורא לא קרה, עד התחקיר הבא. רק שבינתיים, נסדק סדק עמוק נוסף באמונה שאם נבחר נכון, הרי נקיי כפיים טהורים יובילו אותנו.