בכל הנוגע לסכסוך הישראלי־פלסטיני, הנשיא טראמפ מתנהל כאילו מדובר באי־הבנה בין שני הצדדים, ארצות הברית וישראל. מבחינתו, הצד הפלסטיני לא על השולחן. ההערכה הזו עולה כמעט בכל שיחה עם דיפלומטים באו"ם. לאחרונה רווחת בקרבם ההלצה שפתרון שתי המדינות לשני העמים, לפי טראמפ, הוא נוסחה להסכם ששתי המדינות, ארצות הברית וישראל, ושני העמים, האמריקאים והישראלים, יסכימו לו. הפלסטינים יוק.



לפי ההערכות, מצב זה כבר יצר חלל מסוכן, שמעודד גורמים קיצוניים לפנות למעשי אלימות, כפי שקרה בפיגועי הדקירה באריאל ובכרמי צור. בהצהרות הבוטות שלו נגד ארצות הברית, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן מאבד את מעמדו כמנהיג הפלסטינים וכדובר הסוגיה הפלסטינית באו”ם, מתחם שנחשב עד כה למעוז תמיכה בפלסטינים. דיפלומטים מערביים מסכימים שההנהגה הפלסטינית הגיבה על הכרת טראמפ בירושלים "בסגנון שחרג באופן בוטה מכללי הדיפלומטיה והנימוס". עם זאת, נשיא של מעצמת־על, שהציב את כינון השלום כשאיפתו, לא צריך להיגרר אחרי דיבורים המדכאים את אחד הצדדים בסכסוך.



היו כבר תקופות של קיפאון בערוץ ההידברות בין ישראל לפלסטינים, אבל תמיד הייתה הרגשה שארצות הברית שומרת על מעמדה כגורם מתווך מרכזי, שמשתדל להיות ניטרלי. כל נשיא וכל ממשל בארבעת העשורים האחרונים, שניסו להשיג פריצת דרך בדרך לפתרון מדיני, נכשלו. אבל הם תמיד שמרו על כללי הדיפלומטיה והבינו שארצות הברית כמעצמה מרכזית חייבת לשמור על יחסים הוגנים עם הצדדים המעורבים.



הנשיא טראמפ עדיין לא נכשל, לפחות לא באופן רשמי, בשאיפתו להשיג פתרון מדיני לסכסוך. אבל בהתנהלותו המשתלחת מול הפלסטינים, הוא כבר שיבש את הכללים שמנחים גורם מתווך ומאפשרים את מעורבותו באופן אקטיבי ומועיל. טראמפ מדבר על שאיפתו להיות הנשיא האמריקאי שישיג את הדיל האולטימטיבי, אבל איך הוא מתכנן להשיג זאת כשהוא מדכא את הצד הפלסטיני? דיפלומטים אומרים כי זה לגיטימי בהחלט שהנשיא טראמפ מגלה ידידות מיוחדת כלפי ישראל. "אבל הוא מפגין את ידידותו לישראל באופן שמרחיק ומייאש את הפלסטינים", אמר גורם מדיני בניו יורק.



התיווך בין ישראל לפלסטינים הוא תחום שכל הממשלים האמריקאיים בעשורים האחרונים שמרו כעיסוק בלעדי של ארצות הברית. כל ממשל סיכל ניסיונות של האו"ם או של האיחוד האירופי להתערב במאמצי התיווך. אלא שלנוכח ההתנהלות הכושלת של הבית הלבן הנוכחי במאמץ לחדש את המשא ומתן בין הצדדים, ייתכן מאוד שבחודשים הבאים נראה ניסיון רציני מצד מעצמה מערבית, כמו צרפת או גרמניה, להתערב באופן ישיר ולהציג יוזמה לחידוש התהליך.