ככל הידוע, זו הפעם הראשונה - לא רק במלחמת האזרחים בסוריה אלא בכלל - שכלי טיס בלתי מאויש (כטב"מ) מתוצרת איראן ובהפעלתה של איראן חודר לישראל. בעבר חדרו לישראל משטח לבנון או סוריה כטב"מים מתוצרת איראן, אך הם הופעלו בידי חיזבאללה. הפעלת הכטב"מ האיראני ונפילת מטוס קרב ישראלי הופכים את התקרית לחמורה ביותר מאז פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה ומעידים כי החזית בין איראן לישראל הופכת למוחשית ביותר. 
 
החדירה של הכטב"מ מעידה על נחישות איראנית לפעול בסוריה, להמשיך ולאסוף מידע על ישראל ולא להירתע מהתקיפות שהמיוחסות לחיל האוויר נגד אתרים איראניים-סוריים לייצור טילים מדויקים בסוריה. יצוין עוד כי הכטב"מ האיראני שוגר משדה תעופה ליד תדמור (פלמירה) במזרח סוריה, במרחק רב יחסית מישראל. חיל האוויר תקף בתגובה את קרון הפיקוד וגם יעדים אחרים של איראן בסוריה.
 
זו גם הפעם הראשונה שמטוס ישראלי נפגע מפעילות מבצעית בחזית הצפון מאז מלחמת לבנון השנייה, ובמלחמת האזרחים בסוריה בפרט שבחודש הבא יציינו לתחילתה שבע שנים. מטוס ה-F16 נפגע מטיל נ"מ סורי והטייסים בו נאלצו לנטוש. אחד מהם נפצע קשה והשני באורח קל.


אסור להיגרר לפרובוקציה האיראנית
 

בהודעת דובר צה"ל ובתדרוך לעיתונאים נאמר כמה פעמיים כי "איראן גוררת את האזור להרפתקה" והושמעה אזהרה כי ישראל תגיב בהתאם. אבל עם כל הצער והכאב על נפילת המטוס, שיאפשרו גם לאיראנים, לחיזבאללה ולסורים לשרטט מעין "תמונת ניצחון", אסור להיגרר לפרובוקציה האיראנית, שבאה גם כדי לאותת שהתקיפות של ישראל בסוריה אינן מרתיעות אותה מהמשך ההתבססות בסוריה. 
 
שרידי מטוס הקרב הישראלי בגליל. צילום: רויטרס
שרידי מטוס הקרב הישראלי בגליל. צילום: רויטרס

 
האסטרטגיה הישראלית הייתה ונותרה לשמר בידיה את חופש הפעולה האווירי בשמי סוריה ולבנון, ולסכל את כוונות איראן-חיזבאללה להקים מפעלים לייצור טילים ארוכי טווח ומדויקים. על כן ישראל תמשיך לפעול בשמיהן.
 
אבל אין לישראל רצון להיקלע לעימות ישיר מול איראן וסוריה, שללא ספק יתפשט גם לחיזבאללה ולבנון, ויהפוך למלחמת הצפון הראשונה בשתי חזיתות. הערכת המודיעין היא שגם איראן אינה מעוניינת בכך. עובדה היא שהיא אינה מבליטה את התקרית ומעדיפה שהיא תצטייר כאירוע סורי-ישראלי. טהרן מעדיפה להמשיך ולהתבסס בסוריה ובלבנון אבל כמו שלמדנו מניסיון העבר במזרח התיכון מלחמות הן לא תמיד כתוצאה מכוונת עם תכנון מראש. לא אחת הן פורצות בלי שלאיש מהצדדים הייתה כוונה כזו. המפתח למניעת הסלמה במצב תלויה לא מעט גם ברוסיה, שלה השפעה גדולה על משטרו של נשיא סוריה בשאר אסד, שגם הוא אינו מעוניין כמובן במלחמה מול ישראל.