מפלגת יש עתיד, שלפחות כרגע נחשבת המפלגה בעלת הסיכויים הגדולים ביותר להוות תחליף לשלטון הליכוד, מצאה עצמה בסוף השבוע האחרון בנקודת שפל. ההסלמה בגבול הסורי החזירה באחת את סדר היום הביטחוני. שלל אלופים במיל’, טייסי קרב ומומחים ביטחוניים בעלי רקע צבאי מילאו את האולפנים. מפלגת העבודה, שמתמודדת בימים אלו עם מאבקים פנימיים לא פשוטים ובעיות תדמית, שיגרה את מפקד סיירת מטכ”ל לשעבר, ח”כ עמר בר־לב, ואת יו”ר האופוזיציה יצחק הרצוג, ושידרה אחריות ממלכתיות. נציגיה של יש עתיד נשארו בבית.



סאגת חוסר האמינות של ח”כ לשעבר יעקב פרי, כפי שנחשף בתחקיר "עובדה" בידי עמרי אסנהיים, באשר לשירותו הצבאי העצימה את מערומיה הביטחוניים של המפלגה החסרה דמות ביטחונית מושכת מנדטים. אלא שבסאגה הזאת טמונה הרבה יותר מבעיית היוניקלו של המפלגה, ואפילו יותר מהכתם שדבק בה כמפלגה שאחד מדגליה המרכזיים היה עד כה ניקיון כפיים.



יותר מאלו, השקר לכאורה של פרי משקף אחד לאחד את התדמית היהירה, הפריווילגית והמנותקת מהעם של המפלגה. פרי עשוי להיות דוגמה לגבר לבן שמרגע הולדתו כנראה לא היה צריך להוכיח שום דבר לאף אחד על מנת להגיע לעמדות מפתח בכירות. די היה לו לשתול פה ושם אמירות כאלו ואחרות באשר לתפקידיו הצבאיים על מנת להיחשב אורים ותומים בתחומים שונים.



האם מישהו יכול לדמיין מצב שבו, למשל, אישה מזרחית עם תואר ראשון בלימודי מזרחנות ודרגת טר”ש הייתה מגיעה להיות ראש דירקטוריון בנק מזרחי טפחות וראש השב”כ? האם זה היה מספיק לה על מנת לפלס דרכה ולהחזיק ברבות הימים בתפקיד שרה?



באתר הכנסת אגב צוין, עד אתמול, כי מעבר ל־BA שיש לפרי בלימודי מזרחנות, הוא גם בוגר הפקולטה לעסקים של אוניברסיטת הרווארד. תואר בומבסטי ומחייב. אלא שבהמשך תיאור קורות חייו של האיש מופיע כי הוא בסך הכל סיים קורס ניהול לעסקים בהרווארד. ההבדל בין השניים ברור.



נראה שהיכן שאזרחים מקבוצות אתניות שאינן מיוחסות צריכים להוכיח את עצמם שוב ושוב, בין אם באקדמיה ובין אם בשירותם הצבאי, על מנת לפלס דרכם לתפקידים בכירים, וגם אז בודקים היטב בציציותיהם, בא פרי, ובמידה רבה כמו יו”ר מפלגתו יאיר לפיד, מוכיח כי תעודות זה לחלשים. כי מהי עבודה קשה ושבירת תקרות זכוכית לעומת יכולת השתחלות מרשימה של גברים לבנים, שנולדו עם מעמד שאינו מותיר להם ברירה אלא להצליח?



היררכיות העומק בחברה הישראלית הן עמוקות. לאחר הטלת הצל על אמינותו של פרי יצאו גברים רבים להגנתו: מהם שקרים ושיפוצים קטנים של קורות החיים לעומת מתת האל האנושית שגברים מסוגו של פרי יכולים להעניק לישראל? תהו. כדי שלא יהיה עצוב מדי, תפקיד יוקרתי חלופי כבר ממתין כנראה לו בפתח.