עם טובות ההנאה המיוחסות לאיש העסקים ארנון מילצ’ן בתיק 1000 (פרשת המתנות) נמנה הניסיון ללחוץ על ראש הממשלה בנימין נתניהו להאריך בעשר שנים את תוקף תיקון 168 לפקודת מס הכנסה, שיפוג השנה. התיקון נולד ב־2008 בהסכמת ראש הממשלה דאז אהוד אולמרט. פקודת מס הכנסה תוקנה אז ונקבע לחוזרים לישראל מעמד חדש המכונה “תושב חוזר ותיק”.



המעמד היה רלוונטי לאלה ששהו בחו”ל לפחות עשר שנים. לפי הקריטריונים החדשים, הם היו זכאים לפטור על כל הכנסותיהם במדינות המוצא ולפטור מחובת דיווח על כל פעילותם בחו”ל, ובכלל זה בחברות “אוף שור” (שהוקמו לצורך תכנוני מס). עם פקיעת תוקף ההטבות, התושבים החוזרים אמורים היו החל מ־2018 לשלם מס רגיל ולהתחיל לדווח על פעילותם בחו”ל. את זה בדיוק רצה מילצ’ן למנוע, כשביקש - על פי החשדות – מנתניהו, לפעול על מנת להאריך את תוקף פקודת המס בעשר שנים נוספות.



ניסו להחזיר את הגלגל לאחור



זה לא הצליח, גם בגלל התנגדותו של יאיר לפיד, ששימש עד אוקטובר 2014 כשר האוצר. במקרה זה הלך מילצ’ן צעד אחד רחוק מדי, כשביקש באמצעות חברו נתניהו ללחוץ על לפיד להאריך את תוקפו של החוק. מבחינתו חבל, כי גם כך הוא וחבריו העשירים נהנו מהטבות מפליגות בעשור האחרון בזכות החוק.


חוק מילצ’ן קודם במקור בזכות פעילותו הנמרצת של עו”ד פיני רובין, מטובי עורכי הדין בישראל, שקיבל את תיקון 168 במחיאות כפיים ואמר לי בזמנו: “אני שמח שהמדינה יכולה כעת להתברך באנשי עסקים כמו ארנון מילצ’ן, שהחליטו לעלות לישראל”.



עד לתיקון החוק, ריכזה לונדון את פעילותם של ישראלים רבים מתחום הנדל”ן. החוק איפשר להם לחזור ובמשך עשר שנים להמשיך לנהל בחו”ל את נכסיהם מבלי לדווח ולא לשלם מסים בישראל על הכנסותיהם. רשויות המס הזרות היו חסרות אונים, מפני שלא יכלו לקבל שום פיסת מידע על בעלי החברות שבשטח שיפוטן. גם ניסיונות גורמי המקצוע להחזיר את הגלגל לאחור ולמזער את הנזק לא צלחו, אף שבאותו הזמן חוקי הלבנת ההון במדינות אירופה ובארה”ב הפכו לקשוחים.



בין המדינות נחתמו אמנות מס והסכמים לשיתוף פעולה לאיתור תכנוני מס. ישראל הייתה יוצאת דופן. הגענו ל־2018 וזה הזמן לחישוב מסלול מחדש. מילצ’ן נכשל במאמציו להאריך את החוק - ועל הטעות הוא משלם כעת מחיר כבד. כעת מסקרן מאוד לבחון מה יעשו כל “התושבים החוזרים” שתוקף ההטבות שלהם עומד לפוג: האם יישארו בישראל כפי שציפו יוזמי התוכנית, או שלאחר שנהנו מהטבות המס, הם יתעופפו לאחד ממקלטי המס האחרים בחו”ל. ההערכה שלי היא שמרביתם יעזבו.



הטור המלא יתפרסם מחר במדור "שוטף פלוס" ב"מעריב־סופהשבוע"