בזמן ששקענו בחיטוט עולץ במסרונים, שחררה שרת המשפטים הצהרה שהייתה צריכה להרעיד את אמות הספים: "ראש ממשלה צריך להתפטר רק אחרי שיורשע בהליך סופי". האמירה הזאת אומרת המון על תפיסת עולמה ועל הכוונות של איילת שקד. אם נתניהו האמין ב־13 שנות כהונתו שניתן להנציח שלטון באמצעות שליטה בבעלי הון, בתקשורת ובמערכת אכיפת החוק, שקד מכוונת ישר למכשול האמיתי והאחרון לשליטה מוחלטת: בית המשפט העליון.



האמירה של שקד ומשמעותה לדמוקרטיה הישראלית מטרידה בהמון מישורים. נתחיל בנורמה: את הקו הנורמטיבי העליון שרטט יצחק רבין ז"ל, שמיהר להתפטר שלושה שבועות אחרי שנחשף חשבון הדולרים שלו ושל אשתו, עוד בטרם משפט או כתב אישום. 30 שנים אחר כך אילץ יו"ר מפלגת העבודה אהוד ברק (לאו דווקא ממניעי מוסר נאצלים) את ראש הממשלה אהוד אולמרט להתפטר אחרי עדות מוקדמת בפרשת טלנסקי, גם כאן עוד בטרם הוגשו המלצות משטרה או כתב אישום. נתניהו של אז אימץ אפילו עמדה גבוהה יותר וטען שראש ממשלה לא יכול לכהן אפילו בזמן שמתנהלת נגדו חקירה.



האופוזיציה כיום המתינה עד להגשת המלצות המשטרה כדי לקרוא לנתניהו להתפטר. הקנה הרצוץ שעליו נשענת הקואליציה, שר האוצר משה כחלון, הנמיך עוד את הנורמה וקרא להמתין עד להחלטת היועץ המשפטי לממשלה. שקד שרטטה השבוע קו חדש ונמוך עוד יותר: ראש ממשלה יוכל לכהן בעת שמשפטו יתנהל בבית המשפט המחוזי, וימשיך לכהן גם לאחר שיורשע, יכהן גם במהלך הערעור שיגיש לעליון, ורק אם שם יורשע סופית - ייאלץ לוותר על כיסאו. חיפשתי, אבל אפילו באפריקה לא מצאתי נורמה שכזאת.



רובנו כמובן מייחלים שלא יימצא פה עוד ראש ממשלה שחטא בפלילים. אבל רובנו גם רוצים להביט למעלה, אל ההנהגה, ולמצוא שם עמדה מוסרית, בוודאי אצל שרה נבונה וערכית כמו שרת המשפטים. האם שקד באמת מאמינה שמדינת ישראל יכולה להיות מונהגת בידי אדם ששלושה שופטים מחוזיים קבעו שהוא עבריין? דווקא היא מכולם דוחקת את הנורמה למטה? ואם ראש ממשלה יכול להמשיך לכהן אחרי הרשעה - מה יגידו ראשי הערים, השרים וחברי הכנסת?



שלא לדבר על האבסורד שבסיטואציה: נסו לדמיין את ראש הממשלה בעיצומה של חקירה נגדית על דוכן העדים מקבל פתק שדורש ממנו להחליט על תקיפה בסוריה, לא כל שכן על מלחמה. האם ראש ממשלה בישראל יכול לכהן במשרה חלקית? לקבל החלטות על מלחמה ושלום בזמן שמעייניו כולם נתונים למשפט שמתנהל נגדו? הוא ינהל את המלחמה במקביל להכנות לעדות שלו בבית המשפט?



ומה אומרת הצהרתה של שקד על המערכת שתחתיה? שקד אומרת למעשה: לא מעניינת אותי העבודה שעשתה המשטרה, גם לא הפרקליטות, אפילו לא היועץ המשפטי לממשלה, שבמשך שנים התייסר על התיק עד שהעז לקבל החלטה. היא אומרת יותר מכך: לא מעניינת אותי גם החלטת בית המשפט המחוזי. רק פסיקה סופית של בית המשפט העליון נגד ראש ממשלה מכהן תחייב אותו להתפטר.



יהיה ראש ממשלה במשרה חלקית? בנימין נתניהו, צילום: מרק ישראל סלם
יהיה ראש ממשלה במשרה חלקית? בנימין נתניהו, צילום: מרק ישראל סלם



יוצאת לעקיפה



לכאורה, שקד נתלית בנוסח המעוות של התיקון לחוק יסוד: הממשלה. החוק קובע שרק היועץ המשפטי לממשלה רשאי להגיש כתב אישום נגד ראש ממשלה מכהן; שהמשפט יתנהל מול שלושה שופטים מחוזיים; שאם יורשע ראש הממשלה בעבירה שיש עמה קלון, רשאית הכנסת להדיח אותו ברוב של 61, ושאם לא הודח - יהיה חייב להתפטר אחרי שהערכאה האחרונה תרשיע אותו.



זו נורמה עלובה בכלל ובפרט אחרי פסיקת בית המשפט העליון בפרשות בניזרי ופנחסי, שלפיה רה"מ חייב לפטר שר שהוגש נגדו כתב אישום בעבירה שיש עמה קלון. קל וחומר שהנורמה הזאת צריכה להיות מושתת גם על ראש ממשלה. אבל שקד אומרת כאן משהו הרבה יותר עמוק: שאין לה אמון ב־99% מהאנשים שעובדים תחתיה, הן בפרקליטות והן בבתי המשפט. היה צריך להוקיע כל שר שהיה אומר דבר כזה, על אחת כמה וכמה כשמדובר בשרת המשפטים המופקדת על המערכת הזאת.



משקד ברוכת הכישרונות אפשר היה לצפות לעמדה מוסרית אחרת, אלא אם שאיפותיה האישיות הן שמדריכות אותה. אי אפשר לחשוד בשקד שהיא רוצה לסלול דרך לכהונה של ראשי ממשלה עבריינים. אבל היא כן נראית כמי שמתכוונת להנהיג ולהגשים שאיפות מדיניות מרחיקות לכת. ככזו, היא זיהתה את המוסד האחרון בציבוריות הישראלית שיכול לבלום מימוש שאיפות כאלה: בית המשפט העליון. את המוסד הזה היא הולכת לכבוש ולנטרל.



בדבריה השבוע עוד נתנה כבוד למנהיג הסיעה שלה ואמרה שאת עמדת הסיעה יגבשו אחרי שהיועץ המשפטי יאמר את דברו, אבל היא כבר מאותתת שהיא רוצה לעקוף את בנט. ועד שהיא תגיע לתפקיד ראש הממשלה - היא תדאג לעקר את אחרוני האיזונים והבלמים. אחרי ששנים שלט בית המשפט העליון בוועדה למינוי שופטים, השכילה שקד ליצור לעצמה רוב בברית עם הפוליטיקאים ונציגי לשכת עורכי הדין בוועדה שיאפשר לה לעצב את בית המשפט העליון העתידי. עכשיו, אחרי שנשיאת בית המשפט העליון נתפסה בקלקלתה בפרשת גרסטל - יש לשקד עוד מנוף על הוועדה.



אל תטעו בשקד, היא לא שומרת על נתניהו אלא סוללת את דרכה שלה. היא תתייצב בבוא היום שאחרי נתניהו להתמודד על הנהגת הליכוד, ויש לה כל מה שצריך כדי להצליח. עכשיו עוד מוקדם לה לראות את נתניהו פורש. היא צריכה קודם להשלים את המהפך בבית המשפט העליון ולהסיר את המכשולים העתידיים בפני שלטון ללא מצרים.



נתניהו שהתמקד בהשגת שליטה בתקשורת, בהון וברשויות האכיפה משול לשחקן שחמט שהיה עסוק בכיבוש הצריח, הרץ והפרש של היריב. שקד הולכת ישירות על המלכה. מי שתוקרב במשחק הזה היא הדמוקרטיה.



הכותב הוא הפרשן הצבאי של חדשות ערוץ עשר