הודעת הפרווה נגד רוסיה על השימוש בגז עצבים בחיסול המרגל לשעבר בבריטניה שפרסם הערב (חמישי) משרד החוץ, תגרום לישראל להפסיד מכל העולמות. ישראל התעכבה בתגובתה כדי שלא להרגיז את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, אך לאחר שמדינות האיחוד האירופי וארה"ב כולל הנשיא טראמפ גינו את רוסיה, ישראל נאלצה לפרסם הודעה, שבאה בעקבות פנייה של ממשלת בריטניה לירושלים.  אבל בהודעה אין אזכור של רוסיה והיא מאוד עמומה ומנסה להיות כללית ביותר. בכך היא אינה מספקת את בריטניה ואף אינה עולה בקנה אחד עם התגובות של הממשלות במערב.  



מצד שני, גם נשיא רוסיה לא יאהב כמובן את ההודעה הישראלית. ההליכה בין הטיפות מאפיינת את ממשלת נתניהו, שמנסה בשנים האחרונות לקיים קשרים אמיתיים עם הקרמלין בשל מעורבותו בנעשה בסוריה. ישראל אינה רוצה להרגיז את רוסיה ועד כה המדיניות אכן נוחלת הצלחה. רוסיה מתעלמת ואף מאשרת לישראל לתקוף בסוריה העברות נשק, בעיקר של טילים ארוכי טווח ומדויקים של איראן לחיזבאללה, ושתי המדינות עושות כל מאמץ כדי למנוע חיכוך.  



פוטין וטראמפ. צילום: רויטרס
פוטין וטראמפ. צילום: רויטרס



לתגובה הפושרת של ישראל על השימוש המיוחס למודיעין הרוסי בגז עצבים כנגד מי שהם רואים בו כבוגד, יכולה להיות הסבר נוסף. ישראל חתומה על האמנה נגד נשק כימי אך לא אשררה אותה. מאידך, ישראל לא הצטרפה לאמנה נגד שימוש בנשק ביולוגי. היא עשתה שימוש ברעלים נגד טרוריסטים ולפחות בשני מקרים שפורסמו בעולם השתמשו אנשי מבצעים של המוסד רעל. פעם אחת נגד יו"ר הלשכה המדינית של החמאס חלאד משעל ב-1997 בירדן, וב-2010 נגד מחמוד מבחוח בדובאי, לפי פרסומים זרים. 
נכון, יש הבדל. רוסיה התנקשה בקצין ביון שלה שבגד. ישראל לעומת זאת פעלה נגד מי שנתפסו בעיניה כטרוריסטים. גם הבחירה בכלי הנשק שונה. גז עצבים גורם לנזק סביבתי, ואכן כפי שראינו במקרה בבריטניה נפגעו כתוצאה מהמגע איתו חפים מפשע, ולעומת זאת במבצעים המיוחסים לישראל נפגעו רק היעדים עצמם. 
ובכל זאת, גם גז העצבים וגם הרעלים על פי הנורמות הבינלאומיות אסורים בשימוש. כך או כך התגובה של ישראל שנועדה לרצות את כל הצדדים תשיג בדיוק את ההפך. בריטניה כועסת על התגובה הרפה ואילו רוסיה לא תאהב אותה בכל מקרה.