אירועי “תהלוכת השיבה” ברצועת עזה, שאמורים להתחיל ביום שישי הקרוב ולהימשך כחודשיים, נמצאים כבר עכשיו בשלב המאבק על הנרטיב. למרות החשיפה הרבה בתקשורת הישראלית והפלסטינית לקראת האירועים, הן בצה”ל והן בחמאס שומרים בשלב הזה על פרופיל תקשורתי נמוך יחסית, כל אחד מסיבותיו הוא.



צה”ל בחר שלא למנף את ההכנות והאימונים להתמודדות עם צעדות המוניות, וקציני הצבא הבכירים מיעטו להתייחס לנושא בחודש האחרון, מתוך מחשבה שכל עיסוק בעניין עלול להוביל למטרה הפוכה ולעודד פלסטינים לצאת להפגנות ולהתעמת עם צה”ל. מנגד, חמאס נזהר גם הוא לא לסנדל את עצמו בהבטחות ובאמירות, במיוחד על רקע כישלונות העבר בהובלת מחאות אזרחיות גדולות. את המסר שלו לצה”ל - אבל לא פחות חשוב, גם לרחוב הפלסטיני בעזה - בחר אתמול חמאס להעביר באימון גדול במיוחד ברצועת עזה.



בהקשר הזה, חדירת ארבעת הפלסטינים מהרצועה במוצאי שבת והניסיון לחבל בעבודות המכשול (מעבר לכשלים שעולים ממקרה זה) התרחשו בעיתוי גרוע במיוחד - שבוע לפני תאריך היעד. אירועים מסוג זה, שהופכים ויראליים ברשתות החברתיות בעזה ובגדה, עשויים להיות סמל למאבק, עוד בטרם נורתה יריית הפתיחה.



די יהיה במקרה אחד כדי להביא להסלמה



כרוז מוזר שפורסם אתמול ברצועת עזה משך את תשומת הלב התקשורתית ברצועה ובישראל. הפלסטינים טענו שמטוסי חיל האוויר פיזרו מנשר שמזהיר את תושבי עזה לא להתקרב למרחק של 300 מטר מגדר המערכת. בצה”ל הכחישו לחלוטין כי מדובר בפעולה ישראלית, וטענו כי לא ברור מי עומד מאחורי היוזמה.


ובכל זאת, האירוע מעניק נקודת מבט מעניינת. הכרוז מזהיר את התושבים שלא להתקרב 300 מטר לגדר, אף שהפרמטר הביטחוני, כלומר השטח הסמוך לגדר שאליו לפלסטינים אסור להיכנס, נקבע על 100 מטר בלבד. החדירה שלשום מהרצועה מאותתת לכך שבתרחיש קיצוני, די במקרה חדירה בודד לצד תהלוכות המוניות בכמה מוקדים כדי להביא להסלמה. במקרה כזה, בלימה מוחלטת של התהלוכות ללא שימוש באש חיה רחבת היקף, תהיה משימה קשה מאוד, בהנחה שכוחות צה”ל יחלו לפעול רק כשהפלסטינים יהיו במרחק של 100 מטר מהגדר.



המסקנה המתבקשת היא שצה”ל יידרש לפעול בדרכים שונות כבר במרחק של כמה מאות מטרים מהגדר, על מנת למנוע מההמונים להתקרב אליה. לכאורה, פעולה בעומק השטח הפלסטיני עלולה לגרור גינוי בינלאומי ותגובה של חמאס. לכן, שימוש באופציה כזו צריך להתבצע רק כמוצא אחרון - בהתממשות תרחיש קיצון של צעידת המונים לעבר ישראל. מכל מקום, אין ספק שפעולה כזו חייבת להיות בסל הכלים של צה”ל, והדרג המדיני צריך לאשר אפשרות כזו בתוכניות המבצעיות.



עם זאת, למרות ההכנות והעיסוק התקשורתי הרב בנושא, ההערכות הזהירות במערכת הביטחון הן כי ביום שישי אומנם תהיה עליית מדרגה בעימות עם הפלסטינים, אבל לא בהיקפים של תהלוכות ענק לעבר ישראל. אולם בחודשים הקרובים עלולות לחול התפתחויות קיצוניות, ובישראל צריכים להיות ערוכים אליהן. אם הן אכן יתממשו, צה”ל יידרש, שוב, לחשוב מחוץ לקופסה כדי למצוא להם פתרון הולם.