רכבת ההרים שעם ישראל חווה בשבועות האחרונים באשר לכן בחירות או לא בחירות עכשיו - טלטלה את האזרחים. בסופו של יום, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שחפץ בבחירות לפני החלטת היועץ המשפטי לממשלה אם להגיש כתב אישום נגדו, נכנע לעמדות שותפיו שלא רצו להיגרר לבחירות מיותרות. השבט הליכודי־ימני נשאר נאמן למנהיג, לא מתוך שכנוע בחפותו, אלא בגלל יכולתו המוכחת לשמור על ארץ ישראל השלמה בגיבוי אמריקאי. את זה אכן רק נתניהו יכול.



בשמאל־מרכז לא באמת רוצים בחירות לנוכח הסקרים המחמיאים לנתניהו, מלבד אולי במרצ המתחדשת. יותר מדי אזרחים הנמנים עם השבט הליברלי־דמוקרטי של ישראל צופים מדי ערב למוצא פיו של עמית סגל, שואלים את עצמם מה יהיה ו”מה אפשר כבר לעשות?” ישראל עוברת משבר דמוקרטי חסר תקדים. גורמי אכיפת החוק, בית המשפט העליון, התקשורת, והאופוזיציה נמצאים תחת מתקפה דמגוגית וממשלתית מדי יום.



לתמונה נכנס אלדד יניב. הוא החליט, כמעט לבדו, לארגן מחנה שלם להפגנות מדי שבוע בשדרות רוטשילד ובמוקדים רבים אחרים בארץ - מעין דון קישוט של השמאל־מרכז. הוא משפטן שחווה מקרוב פוליטיקאים מושחתים, והוא מוביל קרב ברשתות החברתיות, לא כדי לשכנע את המחנה שלו בצדקת הדרך, אלא כדי לצאת מהפסיביות שאחזה בו זה עשורים (מלבד במחאה החברתית). לקרב של יניב הצלחות חלקיות, אך לא באשמתו.



שמעון פרס אמר לי פעם: זה לא הימין שמנצח, זה השמאל שמפסיד. זה נכון גם היום. השמאל נאבק על הערכים של מגילת העצמאות, על הצלת הדמוקרטיה ועל פתרון שתי המדינות. אך הוא חסר אנרגיה. הוא נמנע מלהתמודד עם הימין המשיחי והמתנחל בכיכרות העיר וברשתות החברתיות. הקרב הפוליטי מוכרע בדרך כלל על ידי מנהיגות בשילוב האנרגיה של הציבור. בקרב האנרגיות, השמאל מפסיד.



גם אם יקבלו את ההחלטות הנכונות בתיקי נתניהו, המחשבה שהיועץ המשפטי אביחי מנדלבליט והפרקליטות יצילו את הדמוקרטיה הישראלית - היא אשליה. שינוי יקרה רק בקרב ציבורי עמוק הרבה יותר על זהותה של ישראל, מאשר הקביעה באיזה סעיפים יואשם, אם יואשם, בנימין נתניהו. זהו קרב בין מצדדי מגילת העצמאות כבסיס ערכי וחוקתי של ישראל לבין אלה שמאמינים כי התנ”ך יעצב את דרכנו.



אם היו עוד עשרות אלפים מפגיני להצלת הזהות הדמוקרטית והיהודית שלנו למען הדור הבא, המצב היה שונה. בשלב זה לנתניהו, עם כל הייסורים שלו, יש סיבה טובה לחייך. 



הכותב הוא מייסד שותף של מרכז פרס לשלום ומייסד “יאללה" - התנועה למנהיגים צעירים