שתי משימות משמעותיות עמדו בפני כוחות צה"ל, כפי שבאו לידי ביטוי בפקודות ובאימוני היחידות, ערב תחילת של תהלוכות השיבה בעזה. הראשונה והחשובה ביותר היתה לשמור באופן מלא על ריבונות ישראל, ביטחון האזרחים והחיילים ולא לאפשר באופן מוחלט חדירה או פגיעה בגדר. וגם, במקביל, להעביר מסר הרתעתי ברור כבר מהשלב הראשון.
המשימה השנייה עסקה בתכלית השגת המשימה הראשונה - הגנה על הריבונות הישראלית, תוך ניסיון לצמצם את מספר הנפגעים וההרוגים בצד הפלסטיני. זאת בין השאר על מנת של שלא להיכנס למארב מתוכנן של חמאס, שמספר ההרוגים הגבוה באירועי שישי ברצועת עזה משרת כעת את מטרותיו, בניסיון לצאת מהמשבר הקשה שהוא נמצא בו – תוך האשמת ישראל. הדיונים בקבינט בשבועיים האחרונים התרכז בשני הנושאים הללו.  
מתוך כ-30 אלף פלסטינים שהשתתפו בתהלוכות, כמה אלפים מהם הגיעו למרחב הגדר,  על מנת להתעמת עם כוחות צה"ל. חמישה מחבלי חמאס שנהרגו בעימותים על הגדר מצביעים על המעורבות של גורמי טרור וחמאס בפרט בניהול וארגון המבצע. בנקודות החיכוך השונות לאורך הגדר, המפגינים זרקו בקבוקי תבערה, חלק ניסו לחדור או לפגוע בה ובשלושה מקרים עלה חשד להנחת מטעני חבלה. בין ההרוגים שמציינים הפלסטינים, גם חוליית טרור שירתה לעבר כוחות צה"ל.

בשורה התחתונה, מבחינה טקטית, צה"ל עמד במשימה שהוגדרה לו - לא לאפשר חדירה לישראל. אבל בחינת האירוע רק מזווית זו חוטאת למטרה. צה"ל, ולא בעקבות הלחץ הבינלאומי, שסביר שיגבר עוד יותר בימים הקרובים סביב האירועים בעזה, יצטרך קודם לספק לעצמו את התשובה לשאלה, האם היה יכול לצמצם את מספר הנפגעים הפלסטיניים מירי חי. זאת במיוחד משום שהצבא והקבינט הגדירו גם צמצום למינימום את מספר הנפגעים כמשימה חשובה, שנובעת קודם כל מתוך אינטרס ישראלי מובהק, שלא להיכנס לתוך מלכודת תודעתית של חמאס.
בצה"ל מדברים כרגע על הצלחה גדולה מאוד וכישלון אדיר של חמאס בגיוס גדול יותר של משתתפים. אולם, גם לאור פעולות מוצלחות שהיו בשטח, לצה"ל יש הרבה לקחים להפיק לקראת עימותים דומים בהמשך. רק לימוד מעמיק לאחר תחקירים מבצעיים שיסתיימו בימים הקרובים, יוכל להבהיר אם ניתן היה לצמצם את השימוש בירי ואת כמות הנפגעים.
למרות שמלבד ניסיון אחד כושל של ירי רקטות לעבר ישראל, במהלך השבת נשמר השקט ברצועת עזה, מדובר בשקט מתעתע. תוצאות ההתנגשות הראשונה על הגדר בין ישראל לחמאס רק מגבירה ומעצימה את רמת המתיחות והנפיצות הגבוהה. התהלוכות הן זרז בלבד במה שנראה כמסלול התנגשות בלתי נמנע כבר בתקופה הקרובה בין צה"ל וחמאס. צה"ל יידרש בימים הקרובים להיות ערוך לניסיונות נקמה ולביצוע פיגועים של ארגוני הטרור ברצועה. בדרך כלל, לפני שירי הרקטות מתגבר, נרשמת עלייה בנסיון לבצע פיגועים כנגד כוחות צה"ל שנמצאים על הגדר.