הירידה במספר הפלסטינים שהגיעו להשתתף ב"צעדת השיבה" באזור גדר המערכת ירד תוך שבוע ביותר מחמישים אחוז. זהו הוא נתון חשוב, אבל מוקדם להשליך ממנו לגבי העתיד לבוא. העיסוק בנתונים כדי להוכיח שחמאס נכשל בניסיונו לעורר את ההמון בעזה כנגד ישראל, אינו הדבר המרכזי, מספר המפגינים עוד יכול לעלות ולרדת בהתאם להתפתחויות ולחשיבות של ימי האזכור השונים שעוד צפויים לנו.



במצב עניינים כזה, מטרת צה"ל היא "להרוג" את הפגנות הגדר ולא לתת להם להפוך לשגרה מבצעית מסוכנת שמסיטה את צה"ל מעיקר עיסוקו הצבאי. כאשר יש חשש מהסלמה בצפון ובדרום, לתפקוד המבצעי הטוב של הכוחות בשטח בערב שבת לפחות כפי שניתן להתרשם ממנו בשלב הזה, יש חשיבות רבה יותר משיפוט סטטיסטי של ביצועי חמאס ברצועה. צה"ל צריך להשפיע על האירועים דרך ביצועיו ולא דרך כישלונות חמאס, מפוארים ככל שיהיו. 



תחכום והפקת לקחים. תותח מים ומאוורר לטיפול בצמיגים בוערים. צילום: דובר צה"ל
תחכום והפקת לקחים. תותח מים ומאוורר לטיפול בצמיגים בוערים. צילום: דובר צה"ל



מספר הפצועים הגבוה שימר מראה של מחאה אזרחית



מה שבלט בסיבוב השני של התהלוכות, הוא שצה"ל הגיע מוכן וחכם יותר לאחר הפקת לקחים מהסיבוב הראשון. ברמה המבצעית, שלל צה"ל מחמאס הישגים תודעתיים של פגיעה בגדר או חדירה לשטח ישראל, וזאת כאשר נרשמת ירידה משמעותית במספר הנפגעים בצד הפלסטיני, כתוצאה מירי צלפים. מספר הנפגעים הרב באירועי השבוע שעבר שירתו את חמאס היטב, ולא רק בהיבטי התודעה הבינלאומית, אלא גם ביכולת לשמר -  לפחות למראית עין - סוג של מאבק אזרחי, שמסיט מהם את האחריות למצב הקשה והכושל שאליו נקלעה רצועת עזה תחת הנהגתם.



בצה"ל זיהו את הרצון של חמאס להכניס את ישראל לתוך מלכודת הדמים, ולכן הופקו לקחים רבים בצה"ל גם בעיסוק כיצד ניתן לצמצם את מספר ההרוגים בצד הפלסטיני, אבל לא על חשבון ההרתעה בגבול.באירועי סוף השבוע צה"ל הוכיח יכולת למידה והפנמה של לקחים מבצעיים תוך שבוע בלבד.



ומהצד השני, יש אנשים, גם בתוך החברה הישראלית,  שאומרים, תוך השמעת ביקורת לגיטימית, כי מספר הנפגעים והירי באירועים עדיין לא הולם את רמת הסיכון בו נמצאים החיילים, אבל טועה מי שחושב שניתן לסיים אירוע כזה ללא הרוגים בצד העזתי. גם אם עזה אינה נחשבת כמדינה, מבחינה פרקטית ישראל ועזה חולקות גבול משותף, גבול שנמצא במצב יסוד של עוינות ולחימה מתמדת שנמשכת לאורך שנים. כאשר להפגנות אלימות מהסוג הזה יש יעד אסטרטגי להחליש ולהתיש את צה"ל וישראל בעימות ארוך טווח לאורך הגבול, ובחסותן גם מבוצעות פעולות טרור, השימוש בירי מפוקח ומבוקר על ידי מפקדים בשטח הוא חלק בלתי נמנע מכללי המשחק שלא צה"ל הכתיב.



אין דין התפרעות אלימה על גדר גבול עוין, להפגנה בשטח ישראל או בכל מקום אחר בעולם, ומי שטוען אחרת חוטא לאמת. משימתו הראשונה של צה"ל היא להגן על גבולותיה של ישראל, וככל שיצליח במקביל גם להפחית את מספר הנפגעים בעזה הוא ישרת אינטרס ישראלי מובהק, המנוגד לאינטרס של חמאס.