גם אם מועצת הביטחון תתכנס לדיון על ה"הפצצה באמצעים בלתי קונבנציונליים" בדומא, הדיון לא יניב שום החלטה אופרטיבית ולא ינפק שום מהלך שיהיה בו סיכוי כלשהו לשים קץ למלחמת האזרחים בסוריה. "עזוב, אני אפילו לא רוצה לדבר על מועצת הביטחון בהקשר לסוריה", אמר אתמול בשיחה עמי דיפלומט מערבי בכיר. "זה מחליא אותי". 



מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש הפיץ אתמול הודעה לעתונות ובה הביע "צעד ודאגה עמוקים מפני חידוש האלימות האינטנסיבית בדומא". וזהו, זה כל מה שצפוי מהאו"ם כתגובה על טבח במאות אזרחים, שלפי דיווחים מהשטח נהרגו בהפצצה כימית. גם מצד המועצה לזכויות האדם בז'נבה לא צפויה שום תגובה רשמית בעלת משמעות. 



אבל זה לא חדש. בחודש שעבר מלאו שבע שנים לפרוץ המרד נגד שלטונו של בשאר אסד. לפי דיווחים רשמיים של האו"ם, מספר ההרוגים עומד על כמעט 400 אלף בני אדם, בהם נשים, ילדים וזקנים. יש דיווחים שטוענים שמספר ההרוגים גבוה יותר. עד היום מועצת הביטחון לא קיבלה שום החלטה מעשית אחת שיש בה כדי לשים קץ למלחמה בסוריה או לקדם יוזמה שתגביל את הלוחמה.



רוסיה, שהפכה לתומכת האובססיבית של אסד ופועלת להבטחת שלטונו, מונעת ומסכלת מראש כל ניסיון להעלות במועצת הביטחון יוזמה למהלך אמיתי, שיש בו גינוי, איום וסיכון להמשך שלטונו של אסד. בכל הנוגע למצב בסוריה, רוסיה שיתקה את מועצת הביטחון והפכה אותה לחסרת אונים לחלוטין בכל הקשור לניסיון להפסיק את מעשי האלימות והטבח בהיקף מצמרר. 



בעוד אמצעי התקשורת עדכנו אתמול בדיווחים על תוצאות ההפצצה בדומא, נחפזה מוסקבה ופרסמה הודעה רשמית שבה הכחישה כי ההפצצה הייתה כימית. 


נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, שהודיע על כוונתו להסיג את הכוח האמריקאי מתחומי סוריה, הטיל אתמול את האשמה להפצצת דומא על נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. פוטין לא נבהל. אין לו כל כוונה לחדול מתמיכתו באסד או אפילו להתנות תמיכה זו בדרישה לחדול משימוש בנשק בלתי קונבנציונלי נגד אזרחים.


בעיני ישראלים מרגיזה ומקוממת - ובצדק  - העובדה שמועצת הביטחון נחפזת לקיים דיון על הנפגעים בהפגנות הפלסטינים בגבול עזה, לעומת התגובה הנרפית בכל הנוגע לסוריה.