קשה לקבוע בוודאות מי התנקש בחייו של המהנדס פאדי אל־בטש בדרכו למסגד בקואלה לומפור. אף מדינה או ארגון לא קיבלו עליהם אחריות למעשה. בישראל הרשמית - דממה מוחלטת. חמאס, הג'יהאד האסלאמי והתקשורת הפלסטינית מייחסים את הפעולה למוסד הישראלי, שהוא לרוב בעיניהם החשוד המיידי, אבל גם אם להתנקשות לא היה קשר לישראל הם עדיין היו מאשימים אותו.



אל־בטש היה חבר בחמאס ופעל מטעמו בתחום התמחותו המדעי - הנדסת חשמל. עוד לפני שעזב את עזה לטובת מלזיה נחשב אל־בטש לחלק ממערך המחקר והפיתוח (מו"פ) של חמאס ואף כתב בעבר מאמרים על הנעה ומוליכים חשמליים וגם על כלי טיס בלתי מאוישים. הידע שלו יכול היה לשמש את הארגון לפיתוח יכולות בתחום הטילים, הרחפנים, חפירת המנהרות ובתחום התת־ימי. בכל הנושאים האלה עושה חמאס מאמצים לגייס לשורותיו אנשי מקצועי ומומחים, בוגרי אוניברסיטאות, שחלקם גם נשלחו להשתלמויות באיראן.



פאדי אל בטאש
פאדי אל בטאש



מלזיה, מדינה מוסלמית שאין לה קשרים עם ישראל, הפכה בשנים האחרונות לבסיס לאימון והדרכה של צעירים פלסטינים. לפחות פעמיים חשף השב"כ פעילות של הזרוע הצבאית של חמאס במדינה. כך התברר לפי כתב אישום מ־2015 שהוגש נגד פלסטיני ששב לגדה בתום לימודיו, ובמהלך מבצע צוק איתן ב־2014 נעצר ברצועה פעיל חמאס שנשלח למלזיה לאימונים בפיגועים באמצעות מצנחי רחיפה, האשמה שמלזיה הכחישה. ב־2013 ביקר ברצועה ראש ממשלת מלזיה כאורח של חמאס.



העניין שישראל מגלה ביחידת המו"פ של חמאס אינו חדש. ב־2013 נחטף באוקראינה דיראר אל־סיסי, מהנדס פלסטיני שעבד בחברת החשמל בעזה אך היה גם יועץ בשירות חמאס לשדרוג רקטות. חטיפתו לישראל הייתה, על פי פרסומים בחו"ל, במבצע של המודיעין הישראלי. לאחר שהועבר לישראל הועמד אל־סיסי כעבור שנתיים לדין ונידון לכמה שנות מאסר. לכל המקרים האלה יש להוסיף גם את חיסולו בטוניס ב־2016 של מוחמס א־זווארי, מהנדס תעופה ששימש יועץ ומומחה של חמאס לפיתוח מערך של כלי טיס בלתי מאוישים וצוללות בלתי מאוישות. החיסול יוחס למוסד.



ברור מדפוס הפעולה שמדובר במקצוענים - שני מתנקשים שהמתינו עד שאל־בטש ייצא מביתו. אז הם ירו בו עשרה כדורים והסתלקו בקור רוח. לפי פרסומים זרים בעבר, לוחמים ביחידת החוד המבצעית של המוסד "כידון" השתמשו באופנוענים למבצעי התנקשויות כמו של מנהיג הג'יאהד האסלאמי פתחי שקאקי ב־1995 בוולטה, או בהתנקשויות במדעני גרעין איראנים בעשור הקודם. אם זה נכון שהמוסד אחראי לחיסול הנוכחי הרי ברור כי הארגון, שהעומד בראשו יוסי כהן מדבר שוב ושוב על הצורך להפכו ל"מבצעי" וחד יותר, יוזם ופועל מחוץ לגבולות ישראל, במדינות קרובות ורחוקות, בלי להותיר טביעות אצבע.