ארה”ב לא תבטל את הסכם הגרעין עם איראן. בעקבות נאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו תתחזק בבית הלבן ההחלטה להודיע בתאריך היעד, 12 במאי, שוושינגטון איננה מסתלקת מההסכם, אבל מתנה את המשך קיומו בשורה של תיקונים מהותיים. זאת ההערכה הנשמעת בקרב כמעט כל הדיפלומטים, נציגים בכירים במשלחות של מעצמות המערב במטה הראשי של האו”ם בניו יורק, שאחדים מהם היו מעורבים בניסוח חלקים מסעיפי הסכם הגרעין עם איראן. המסר העולה בשיחות עמם שלא לייחוס הוא שדווקא הדברים הנוקבים שהשמיע ראש הממשלה שלשום בגנות התנהלותה של איראן, מעצימים את חשיבותו של ההסכם כמנוף לבלימת שאיפות הגרעין של איראן.



“גם במהלך השיחות והמו”מ עם איראן הורגשו תמיד תחושות אי־אימון וחששות כלפי המשטר בטהרן”, אמר אתמול דיפלומט מערבי. “דבריו של נתניהו לא היו חדשות, אבל ההסכם מתבצע ומאז חתימתו ב־2015 אנו לא ערים להפרה מהותית מצד טהרן”.



לדברי דיפלומטים, החלטה להכניס שינויים ולכלול בהסכם מחויבות איראנית לא לקדם פיתוח ויצור טילים בליסטיים, תחייב הקמת מסגרת בינלאומית שתקיים דיונים והתייעצויות על תוכן השינויים. במטרה לחזק עמדה אמריקאית המבקשת ותומכת בשינויים, צרפת וגרמניה ישגרו נציגים לישראל לדון בהצעות לתיקונים בהסכם. באו”ם מתריעים כי רוסיה וסין, החתומות על ההסכם, עשויות לנקוט עמדה עצמאית לגבי נחיצות השינויים ולשבש את תהליך הכללתם בהסכם.



בתגובות הרווחות בבניין הזכוכית של מרכז האו”ם בניו יורק נשמעות התבטאויות של לעג ושמחה לאיד מול המשטר באיראן. דיפלומטים ופרשנים אומרים שהצלחת ארגון המודיעין הישראלי להוציא מאיראן את אלפי המסמכים היא מה שגורם מערבי הגדיר “עלבון והשפלה למשטר רודני, שסוגר את המדינה, ועוד על ידי ישראל - האויבת הגדולה”.



בתוך כך, דיפלומטים ופרשנים מתפעלים מהיכולות של המוסד ומכנים את חשיפת המסמכים ”הישג מודיעיני מדהים”. גם אם תוצאות הנאום לא יניבו בדיוק את התוצאות המעשיות שראש הממשלה מקווה, ההישג של המוסד העצים את כוח ההרתעה של ישראל - לא רק באיזור, אלא גם בזירה העולמית. “אני לא יודע מי הרג את בכיר החמאס במלזיה, אבל ברור שלמוסד ידיים ארוכות גם במדינות עוינות”, אמר אתמול מנהיג יהודי.