לא ברור מי הוא ומה הייתה כוונתו של מי שהדליף ל”מעריב־סופהשבוע” את הטענה שהאמריקאים ידרשו מישראל לתת למכחיש השואה אבו מאזן ארבע שכונות ירושלמיות, במסגרת מה שמכונה “מתווה טראמפ”. צריך לקוות שלכל היותר מדובר בבלון ניסוי של מי שלא מבין את גודל הטעות הטמונה בתוכנית הזו.


אם מדובר בצוות של הנשיא טראמפ, חשוב להעמיד אותם בדחיפות על השגיאה החמורה שטמונה בקו שהם בוחנים. שגיאה שתוביל אותם בדרכו של כל אידיוט זר שניסה לדחוף לנו בעבר תוכניות התאבדות מהסוג הזה. אבל אם מדובר בבלון ניסוי של שר הביטחון או אפילו ראש הממשלה, הרי שהקואליציה צריכה להבהיר להם שמדובר בקו אדום. קו שמי שיחצה אותו יאבד את עתידו הפוליטי.



לפי הפרסום, האמריקאים הציגו בפני אביגדור ליברמן בוושינגטון כוונה לדרוש מישראל להעביר ל”ריבונות” של ממשל אבו מאזן את השכונות הירושלמיות שועפאט, ג’בל מוכבר, עיסאוויה ואבו דיס. כלומר, לא די בכך שישראל לא תתחיל לתקן את האסון שהסכמי אוסלו גרמו ותבטל את קיומה של הרשות הפלסטינית, היא תחלק את ירושלים ותיתן לאש”ף שליטה וריבונות בתוך עיר הבירה שלנו.



מעניין במיוחד העיתוי של ההדלפה הזו. בדיוק בשבוע שבו נחשפה שוב המהות האנטישמית והעוינת של הישות שהכנסנו לתוכנו מאז 1993. שבוע של נאום סילוף ושטנה נוסף מפיו של ראש הרשות הפרטנרית, שבעקבותיו הביעו בכירים בממשל טראמפ זעזוע מהדברים ומהכוונות. האם כך הם חושבים בשבוע הזה? הם לא יודעים שאין הבדל בין אבו מאזן לבין יתר הבכירים של הגוף העוין שהקמנו ברמאללה? הם לא עוקבים אחרי ההתבטאויות, הפרסומים, ספרי הלימוד, השנאה וההסתה? הם באמת מתכוונים להציע לנו להצמיד את ראש הנחש הארסי הזה ללב שלנו?



עוד נקודה מעניינת היא השתיקה של ליברמן ונתניהו. כי אם הפרסום לא נכון, שני אלו היו צריכים להכחיש אותו מכל וכל. ואם יש בו אמת, צמרת הממשלה חייבת הייתה להבהיר פומבית שאין כל סיכוי לתוכנית אסונית שכזו. למרבה הצער, קיים חשש שמדובר למעשה בתוכנית של נתניהו עצמו, שמתחברת ליוזמות שיצאו מסביבתו, כמו זו של ח”כ ענת ברקו.



אלו יוזמות לחלוקת ירושלים והקמה של “מדינה פלסטינית מינוס”, שמתחברות להקפאה דפקטו שנתניהו גוזר גם היום בירושלים. למשל, אי־בניית שכונת גבעת המטוס שממתינה רק לאור הירוק שלו. ליברמן ונתניהו חייבים להבין - אם הם אכן מעלים על הדעת את הכיוון הזה - שהם משחקים באש פוליטית. כץ, לוין, אלקין, בנט ואחרים חייבים להמחיש להם את התובנה הזו ובדחיפות.



ובאשר לאמריקאים, מדובר בממשל שהוא ללא ספק חבר אמיץ ואמיתי שלנו. ולכן זו חובתנו להעמיד אותם על טעותם, אם הם אכן שוגים ברעיונות נוסח קרי ואובמה. צריך להבהיר להם בידידות שחבל להם להתבזות, כי ישראל לא מתכוונת להתאבד. היא לא תוותר על חלקים מבירתה ובוודאי שלא תחזק ישות אויבת כמו הרשות הפלסטינית. ואם הם לא יאהבו את זה, חבל מאוד אבל לא סוף העולם. כי אי־חלוקת ירושלים ומניעת הקמתה של מדינת אש”ף בירושלים חשובות בהרבה מהעברת השגרירות ואפילו מתמיכה אמריקאית במאבק שלנו מול איראן.