הבעיה אינה אבו מאזן. המכשול אינו נאום האנטישמיות. ההתנצלות שלו לא מעלה ולא מורידה. הבעיה היא היעדר מוחלט של הנהגה פלסטינית, היעלמות, אי נוכחות של גורם פלסטיני בכיר, רציני, מורגש ואלטרנטיבי בסביבתו של אבו מאזן. עובדה זאת בלטה והזדקרה במהומה שהתחוללה בעקבות ההתבטאויות הפרועות שלו על השואה. בלי להיות מודעת לכך, מועצת הביטחון, שדחתה ביום שישי הצעה אמריקאית לגנות את אבו מאזן על נאומו האנטישמי, רק הבליטה את העובדה שאבו מאזן איננו חשוב ואיננו נחשב כגורם שצריך או שווה להגיב על דבריו.     



המועצה הלאומית הפלסטינית קיבלה החלטה “לשקול מחדש את כל המחויבויות (עם ישראל) העומדות בניגוד ליחסים”, וכן “להפסיק את התיאום (עם ישראל) בכל צורותיו”. סגן ראש משלחת מערבית באו”ם, שנתבקש להגיב על החלטה זאת, השיב: “מי הם חברי המועצה? איך זה לא מפרסמים שמות של בכירים השותפים להחלטה ותומכים בה?”.



"איך אין אף פלסטיני שהציע להדיח את אבו מאזן?"



בזירה הבינלאומית אבו מאזן במצב של תהליך הידרדרות מואץ במעמדו. הוא איבד כבר מזמן את מעמדו כמנהיג פלסטיני אמין ומוערך. מה שמאוד חמור מבחינתו, שבזירת האו”ם, הנחשבת למעוז של אהדה ותמיכה בעניין הפלסטיני, מדברים באחרונה על אבו מאזן כעל דמות נלעגת, מי שעבר זמנו, שאין לבנות עליו. בשיחות בקרב שגרירים ודיפלומטים המתייחסות לקיפאון בתהליך השלום, לא אומרים “אבו מאזן איננו שותף”, אלא “הפלסטינים אינם שותפים”. בתשובה לשאלת עיתונאי בתדרוך סגור שהעביר לא מכבר שגריר מערבי, הוא אמר: “אני לא רואה היום אף גורם פלסטיני רציני לצדו של אבו מאזן שאפשר לדבר עמו. הוא השתיק ושיתק כל גורם פלסטיני שנראה לו מאיים על מעמדו. אני לא מבין איך בקבוצה של פוליטיקאים פלסטינים אין אף אחד שהציע או העלה אפשרות של הדחת אבו מאזן”.



העניין הפלסטיני ממשיך להיות נושא קבוע בסדר היום של האו”ם ובמיוחד של סוכנויות הסעד של הארגון העולמי. אבל הבעיה הפלסטינית איבדה את מעמדה כעניין מדיני הניתן לפתרון בעתיד הנראה לעין. משיחות והתבטאויות של גורמים בכירים עולה באופן ברור שהעניין הפלסטיני הפך למעמסה ולנטל מעיק ומעצבן. גם גורמים בניו יורק מתפלאים ומשתוממים על כך שבמסגרת המזוהה כהנהגה הפלסטינית אף אחד לא קם, לא מתבטא, לא מביע דעה שונה מזו של אבו מאזן.



מה שחמור מבחינת הפלסטינים זה שאפילו בקרב דיפלומטים וגורמים בכירים ממשלחות של ארצות ערביות נשמעים באחרונה קולות של בוז וביטול כלפי אבו מאזן. סגן ראש משלחת של מדינה במפרץ הפרסי צוטט כמי שאמר בשיחה על המזרח התיכון: “רק בגלל ההתנהגות המכוערת שלו מול הבית הלבן, הפלסטינים חייבים היו להשליך את אבו מאזן זה מכבר”.