במודיעין הישראלי מזהים כוונות של איראן לשגר רקטות לעבר ישראל לעבר מטרות צבאיות, זאת בתגובה לתקיפות המיוחסות לישראל בסוריה. על פי ההערכה, קאסם סולימאני עומד מאחורי התוכנית יחד עם מפקד יחידת הטילים במשמרות המהפכה ובכירים בחיזבאללה. את התוכנית לירות לעבר ישראל סבורים בצה"ל תכננו האיראנים לבצע דרך גורם שהוא לכאורה אינו איראני, זאת בניסיון לטשטש עקבות כאילו ואין מדובר בפעולה שלהם במודל דומה בו עושים האיראנים שימוש גם בתימן, כלומר פעולת תגובה דרך מיליציות שיעיות שפועלות במקרה הזה בסוריה. בישראל סבורים כי איראן משקיעה כסף הדרכה מקצועית והעברת אמצעי לחימה לארגוני ה"פרוקסי" שביכולתם המקצועית לירות לעבר ישראל.
בישראל מזהים כי בשבועות האחרונים ניתן לזהות מגמה חדשה ובמסגרתה כוח קודס עושה שימוש נרחב יותר באנשי חיזבאללה בבניית היכולת הצבאית שלו בסוריה. בישראל חוששים שפעולה ראשונה שתבוצע למעשה כפעולת תגמול גם אם תהיה מוגבלת באופן יחסי תהפוך לדפוס קבוע, שבו למעשה האיראנים משתמשים בשחקנים שונים על מנת להפוך את סוריה לבסיס שיגור קדמי של איראן בשגרה ובלחימה.
 
אל מול המגמות הללו, שבצה"ל סבורים כי הן הולכות ומתחדדות, ההערכה היא שאם תימשך המגמה הזו, בסופו של דבר עלול להתפתח עימות צבאי. בשלב הזה כאמור בישראל אין מעריכים כי אנו קרובים למלחמה בצפון אבל פוטנציאל ההסלמה ממשיך להיות גבוה וצה"ל נמצא בכוננות ביטחונית גבוהה ומקיים התאמות ביטחוניות שונות בשטח.

עומד מאחורי התוכנית. סולימאני. צילום: AFP

 

צה"ל בחר לפרסם את דבר התוכנית האיראנית באופן יזום בשעה שמונה בערב. המטרה של הפרסום היא להזהיר את האיראנים כי הפרטים ידועים לישראל והכתובת הבלעדית שתישא באחריות במידה והתוכנית הזו תצא אל הפועל היא קודם כל איראן.

בתוך כך, אפשר להעריך שגם בלבנון יהיו כאלה שלא יראו בעין יפה את המעורבות של חיזבאללה שעלולה לסבך את לבנון בעימות נוסף עם ישראל. מעבר לעניין הזה, בישראל מעבירים מסר נוסף כי גם מבחינה מודיעינית, יכולת החדירה של צה"ל לתוכניות המבצע של איראן גבוהות ביותר. נוכח ההתפתחויות הללו ולאור ההתראות בתקופה האחרונה, מבצע צה"ל התאמות של סדרי הכוחות שנמצאים במוצבים בצפון וזאת מתוך ההערכה שהירי, במידה ויבוצע, יכוון למטרות צבאיות ובעיקר בסיסים בצפון הארץ ולא יזלוג לניסיון לפגיעה במטרות אזרחיות, מה שיוביל באופן מידי לעימות רחב היקף.