פרישת ארצות הברית מהסכם הגרעין ופתיחת השגרירות האמריקאית בירושלים רק מאששות את הטענה שברק אובמה הוא הנשיא לשעבר הגרוע ביותר שהיה לארצות הברית זה עשרות שנים. במקום להגיב מול ההתפתחויות הדרמטיות המתרחשות בארצות הברית ובעולם, אובמה לא מדבר, לא מופיע, לא מגיב. אם הוא אוזר אומץ ואומר משהו, זה בקיצור, כמעט בהיחבא.



את תקופת שמונה שנות כהונתו של אובמה כנשיא ארצות הברית ישפטו היסטוריונים וחוקרים. נשיאים שסיימו את כהונותיהם בשפל קיבלו חנינה מהיסטוריונים, ששפטו את מעשיהם בפרספקטיבה של זמן והסיקו שהם לא היו כל כך כושלים. האמת היא שגם הנשיאים לשעבר החיים בארצות הברית, ג'ורג' בוש האב, ג'ימי קרטר וביל קלינטון, לא מתבטאים הרבה, ונוכחותם באמצעי התקשורת מעט לא מורגשת. אבל לנשיאים לשעבר האלה לא היה יורש בבית הלבן כמו דונלד טראמפ, שעובד קשה כדי למחוק את המורשת של קודמו אובמה.



איך הוא לא מכנס מסיבת עיתונאים?



כשהנשיא טראמפ הודיע כי יבטל את הרפורמה בביטוח הרפואי, "אובמה קר", שעליה עמל אובמה בארבע השנים של כהונתו הראשונה ושנחשבת בעיניו לשיא הישגיו, לא נשמע מצד אובמה אף ציוץ של מחאה ולא היה אף ניסיון מצדו להגן על ההישג הגדול שלו. כשהנשיא טראמפ פירק את הסכם הגרעין עם איראן, השמיע אובמה בשבוע שעבר מילים אחדות: "ביטול ההסכם הוא טעות". זה כל מה שהיה לנשיא לשעבר לומר על רמיסת הסכם שהוא ושר החוץ ג'ון קרי השקיעו בהשגתו זמן, מרץ ומשאבים מדיניים עצומים. "איך זה שאובמה לא מכנס מסיבת עיתונאים או מתראיין כדי להסביר מדוע מדובר מבחינתו בטעות?", תמה דיפלומט מערבי בכיר באו"ם, שהיה מעורב בשלבים האחרונים של המשא ומתן שהניב את ההסכם עם איראן.



הנשיא לשעבר ובכירים שעבדו במחיצתו בבית הלבן מכחישים בתוקף כי ממשל אובמה היה עוין כלפי ישראל. הם מצטטים דעות של גורמים ביטחוניים בישראל שאומרים שבתחום הביטחון והסיוע הצבאי, לא היה לישראל נשיא נדיב כמו אובמה. אם כך, מתבקש היה שאובמה יתגבר על איבתו לטראמפ ויאמר משהו חיובי לציון העברת שגרירות ארצות הברית לירושלים. נכון, זהו מהלך שמנוגד למדיניות המזרח־תיכונית ששררה בבית הלבן בתקופת אובמה. אבל דווקא משום כך, אובמה היה זוכה להערכה על תגובה חיובית להעברת השגרירות.



ההרגשה בקרב פרשנים בוושינגטון היא שהנשיא לשעבר פשוט נהנה מהחיים הטובים, ושקוע במנעמי החיים השמורים לנשיאים לשעבר. הרי יש לו ידידים מיליונרים המארחים אותו באחוזותיהם. "לא אכפת לו מכלום", אמר פרשן בוושינגטון. אלא שבבוא ההיסטוריה לשפוט אותו, השתיקה הזו לא תיזכר לו לטובה.