הנחת מטען החבלה על גדר המערכת (הפעם בדרום הרצועה), ירי הטנק לעמדת ארגוני הטרור ולפחות שני מחבלים הרוגים בתגובת צה"ל, כבר הפכו לרוטינה כמעט שגרתית בגבול ההולך ומתחמם בתקופה האחרונה. מרכז תשומת הלב למתרחש ברצועת עזה הופנתה בחודשיים האחרונים לעימותים האלימים על הגדר מדי יום שישי, אבל מעבר לאירועים הללו, טרור העפיפונים וההצתות, ועשרות רבות של מטעני ציור שמושלכים לעבר כוחות צה"ל בסופי השבוע, בחודשיים האחרונים ישנה מגמה נוספת של עלייה חדה בכמות הנחות מטעני החבלה לאורך הגדר בניסיון לפגוע בכוחות צה"ל.


מעל 20 מטענים הונחו בחודשיים האחרונים, זאת שבשנים שחלפו מאז מבצע "צוק איתן", הממוצע החודשי עמד על מספרים נמוכים משמעותית של מטען חבלה או שניים בממוצע מידי חודש ולעיתים היו אף חודשים ללא תקריות גדר והנחות מטעני חבלה. התקופה הזו, כפי שניתן לראות באופן מובהק, נמצאת כרגע מאחורינו.
פיצוץ מטען בגבול רצועת עזה

לצד העלייה החדה בהנחת מטעני החבלה, בחודשיים האחרונים לא נורתה ולא רקטה אחת לעבר ישראל, נתון שמצביע על השליטה המוחלטת של חמאס ביכולתו לאכוף את רצונו באופן כמעט מלא על ארגוני הטרור האחרים ברצועה כולל הג'יהאד האסלאמי הנחשב לארגון הטרור מספר שתיים בעוצמתו וביכולתו הצבאית אחרי חמאס.
על פי ניתוח הנתונים הללו ניתן ללמוד כי בעת הזו הנהגת חמאס מאפשרת לאנשיו ולמחבלים מארגונים אחרים לפעול לפגוע בכוחות צה"ל, אך בינתיים לא מאפשרים ירי רקטות לעבר ישראל, בניסיון לתחם לכאורה את המאבק, כנגד מטרות צבאיות. האכיפה הזו של חמאס שנובעת כמובן מאינטרסים פנימיים בלבד, תעמוד בימים הקרובים למבחן, כאשר בדרך כלל נהרגו לארגון הג'יהאד האיסלאמי מחבלים, הוא הגיב בירי לעבר ישראל, רקטות או מרגמות, הנתון הזה מין הסתם יעלה בימים הקרובים גם את הכוננות ההגנתית בישראל לירי רקטות או מרגמות מהרצועה.
 

לאירוע הבוקר, לעומת אירועים דומים שהתרחשו בחודשיים האחרונים, יש בכל זאת כמה היבטים שונים: עמדת התצפית על הגבול הייתה שייכת לג'יהאד האסלאמי, בעבר חמאס לא אפשר זאת והחזיק בעמדות לאורך הגדר באופן בלעדי. נקודה זו, לצד מנהרת הטרור של הג'יהאד האסלאמי, שנחשפה לפני פחות מחצי שנה, מצביעות על יותר חופש פעולה שמקבל הארגון מחמאס, זאת בעיקר על רקע התמיכה המשותפת מאיראן. גם תגובת צה"ל בפעם הזו הייתה שונה ולעומת אירועים קודמים, עמדת התצפית שהותקפה הייתה מאוישת בזמן ירי הטנק מה שהוביל להריגת המחבלים, כאשר ברוב התקיפות של צה"ל בחודשים האחרונים לא היו מחבלים הרוגים.
 בחסות אירועי תהלוכת השיבה, ניסו גם היום המחבלים שהניחו את מטען החבלה, להטעות את כוחות צה"ל, באמצעות הסלקת מטען החבלה בקאטר גדול, כאילו מדובר באמצעי לניסיון לחדור את הגדר ולא במטען חבלה. הפעם, לעומת תקרית מטען החבלה שהונח בעפיפון על הגדר, בצה"ל הפיקו את הלקחים וחבלנים הפעילו רובוט שנטרל את המטען ונפגע כתוצאה מהפיצוץ.
 
לצד אירועי התהלוכות שצפויים להמשך גם בשבועות הקרובים, במערכת הביטחון מעריכים כי הניסיונות לביצוע פיגועים על הגדר יתגברו, מה שכבר קורה הלכה למעשה בשטח.