1. לא מזמן, לפני כשש שנים, שלטה במדינת ישראל שלישיית אב"א: אהוד ברק שר הביטחון, בנימין נתניהו ראש הממשלה ואביגדור ליברמן שר החוץ. עבדכם הלא נאמן כתב באותם ימים בעיתון זה את אותו הטור, תחת הכותרת "זהבי בשטח". וכתלמיד לא חכם נהג מדי פעם להביא דוגמאות מספר הספרים, כיצד צריך לפתור בעיות הרות גורל לעמנו הנבחר כדי שיוכל למגר את אויביו האכזריים.



מאז פרסום הטור בשנת 2012 ביבי נשאר ראש ממשלה, איווט קודם לתפקיד שר הביטחון, אהוד ברק הפך לכוכב ברשתות החברתיות וחולם לחזור להנהיג את העם היושב בציון, והעזתים ממשיכים לשגר טילים, פצמ"רים ואש מקלעים אל עבר יישובי עוטף עזה. ועוד הוסיפו נשק מתוחכם: עפיפונים בוערים, השורפים את השדות ובהם פרי עמלם של החקלאים תושבי העוטף.



הנה הטור מ–2012:



"רוחות מלחמה נושבות בארץ הקודש. המנוולים המפקדים על ארגוני הטרור ברצועת עזה הורו לאנשיהם להפציץ אוכלוסייה אזרחית בערים וביישובים באזור עוטף עזה, ומשגרי הטילים עובדים שעות נוספות והורסים את חיי תושבי הדרום - נשים, גברים וטף.



"לאזרחים רבים שהאמינו לראש הממשלה נתניהו, שרק הוא יודע לטפל בטרור (הוא כתב על זה ספרים) - נמאס. נמאס גם לאלו ששמעו את שר החוץ ליברמן מבטיח שעל כל טיל שישוגר מהרצועה אל עבר יישובי הדרום יהיה מענה בצורת טילים משלנו. גם לאלו שהיו בטוחים שלשר הכי מעוטר אהוד ברק יהיה מענה הולם שיחסל אחת ולתמיד את מכת הטילים נמאס.



"קסאמים וגראדים ופצמ"רים מתעופפים אל יעדים אזרחיים וזורעים פאניקה בקרב התושבים. צה"ל משיב בהתקפות על יעדים שנשלפים מבנק המטרות. כשיש הזדמנות, מורידים חוליות שעושות את דרכן לשיגור או לאחר שיגור, אבל זה רק מעורר את הנבלות לשגר עוד טילים.



"פוליטיקאים ואנשי צבא בדימוס, מומחים ופרשנים ביטחוניים, מתלהמים בטלוויזיה וברדיו, ומילים כמו להרוס, לחסל, למחוק, להיכנס ולמגר נשמעות 24 שעות ביממה. אזרחים רבים שנמאס להם מהמצב עולים לשידור בתוכניות הרדיו ודורשים להיכנס לעזה עם טנקים ולהפציץ עם מטוסים, לחסל את יושבי הרצועה ולמחוק אותם מהמפה.



"עבדכם הנאמן, שבצעירותו הרבה בקריאת ספר הספרים - התנ"ך - נזכר בקטע מספר יהושע, שבו הקדוש ברוך הוא מורה לחסל, למחוק ולהשמיד. הנה הקטע לפניכם בשינויים קלים: במקום 'יהושע', נתניהו; ובמקום 'העי', עזה:



"'ויאמר יהוה אל נתניהו: נטה בכידון אשר בידך אל עזה כי בידך אתננה. ויט נתניהו בכידון אשר בידו אל העיר... ויכו אותם עד בלי להשאיר לו שריד ופליט. ואת מלך עזה תפסו חי: ויקרבו אותו אל נתניהו. ויהיה ככלות ישראל להרוג את כל יושבי עזה בשדה, במדבר אשר רדפום בו, ויפלו כולם לפי חרב עד תמם. וישובו כל ישראל עזתה ויכו אותם לפי חרב. ויהי כל הנופלים ביום ההוא, מאיש ועד אישה - מיליון ומאתיים אלף כל אנשי עזה.



"'ונתניהו לא השיב ידו, אשר נטה בכידון, עד אשר החרים את כל יושבי עזה. רק הבהמה ושלל העיר ההיא בזזו להם ישראל, כדבר יהוה אשר ציווה את נתניהו. וישרוף נתניהו את עזה, וישימה תל עולם שממה. ואת מלך עזה תלה על העץ עד עת הערב: וכבוא השמש ציווה נתניהו ויורידו את נבלתו מן העץ, וישליכו אותה אל פתח שער העיר, ויקימו עליו גל אבנים גדול עד היום הזה'.



"הנה לנו תקדים היסטורי ממקורותינו, איך עושים עבודה נקייה עד הסוף בלי חוכמות, בלי לפחד מהאו"ם שמום, בלי לחשוש מה יגידו האמריקאים או הקוורטט, בלי להתחשב במה חושבים ארגוני זכויות האדם, בלי לשים קצוץ על ארגוני השמאל. אויב חייבים לחסל עד הסוף, לקחת את רכושו ולמען יראו וייראו, לתלות את העומד בראש הצוררים עד שיתייבש. ובא שלום על ישראל ושב אליה כוח ההרתעה, ויראו אומות העולם וייראו וידעו כי יש אלוהים בשמיים ויש מלך בירושלים. יאללה בית"ר, החיסול הבא בסכנין".



עד כאן הטור מ–2012.



כנראה שגם בקרב הפלסטינים יש כאלו שקוראים בתנ"ך ולומדים ממנו שיטות פעולה. בשבועות האחרונים הם החלו לתקוף את ישראל באמצעות עפיפוני אש, ששורפים את שדות עוטף עזה ומאיימים גם על היישובים. נשק פרימיטיבי אך אפקטיבי, שגרם כבר נזקים בעשרות מיליוני שקלים והוריד לשפל המדרגה את מורל החקלאים, שעמלו וטרחו על שדותיהם.



למי שלא מבין במה מדובר, אני מפנה אותו לפרק טו בספר שופטים: "וילך שמשון וילכוד שלוש מאות שועלים; וייקח לפידים ויפן זנב אל זנב, וישם לפיד אחד בין שני הזנבות בתווך. ויבער אש בלפידים, וישלח בקמות פלישתים, ויבער מגדיש ועד קמה ועד כרם זית".



ממזרים הפלסטינים. אין מהיכן לתפוס 300 שועלים, כי העובדים הזרים צדו ואכלו אותם, אבל עפיפונים אפשר להכין בחמש דקות. עכשיו יושבים כל הגאונים שהמציאו טילים גרעיניים, שלחו חלליות לחלל, פיתחו כיפת ברזל וציציות רעם, שרוולי פלדה ותחתוני פלטינה, ולא מוצאים תשובה לפקקטה עפיפונים או "טיארה", כפי שקראנו לדבר המעופף הזה בילדותנו.



מתברר שהמומחה מספר אחת בעולם ללוחמה בטרור, ראש ממשלתנו הנערץ, כנראה אינו מומחה כל כך גדול, ושר ביטחוננו שדיבר קילומטרים ועשה סנטימטרים - נרדם בשמירה, והאיש שאותו הבטיח לחסל 48 שעות אחרי שימונה לשר ביטחון, אסמעיל הנייה, חי וקיים ומסתובב ברצועה ומלהיט את ההמונים, אף שעל פי ליברמן היה אמור לישון כבר מזמן לנצח בארון מתים.




2. לפני 31 שנה הלך לעולמו אחד מגדולי האומנים בישראל, אם לא הגדול שבהם, שייקה אופיר. בשבוע שעבר הלכה לעולמה אשתו, לידיה אופיר. לפני כחודש ראיתי בפעם האחרונה את לידיה. היא ישבה איתי כמה דקות בגלידרייה מול ביתן מפעל הפיס ברחוב ויצמן. ממרומי גילה הקפידה תמיד להיות לבושה ומאופרת טיפ–טופ. שערה מסודר בקפידה, אודם, לק, מתוכשטת. כשצעדה ברחוב היה נראה כאילו היא צועדת על המסלול בתצוגת אופנה. כהרגלה גירדה כמה כרטיסי הגרלה, לא הרוויחה ושחררה כמה אמירות חצי בוטות על הכסף שבזבזה על הכרטיסים.



בימים שבהם נאבקה על הזכויות של יצירותיו של שייקה, הייתה מכניסה אותי לפרטי הפרטים של העניינים המשפטיים, מתייעצת איזה עורך דין כדאי לקחת ועם אילו עיתונאים כדאי לדבר כדי להעלות בתקשורת את עניין העוול שעושים לה.



לידיה אופיר, צילום: נתן זהבי
לידיה אופיר, צילום: נתן זהבי



מפאת כבודו של המנוח שהיה נשוא הערצה והערכה גם שלי, הייתי מנסה לעזור לה כמיטב יכולתי. לפעמים הייתה מצלצלת ושוטחת את זעמה כאילו היה בידי להושיע. הצליחה להוציא ממני הקשבה סבלנית, שלא ידעתי שמצויה בי. כמה ימים לפני מותה ראיתי את בתה, השחקנית קארין אופיר. היא נראתה מודאגת. שאלתי לשלומה ולשלום לידיה, אך לא הייתה לה סבלנות לענות. היא התנצלה והמשיכה בדרכה. הבנתי שמשהו לא בסדר.



לידיה אופיר הייתה אחת הנשים היפות בישראל. הלשונות הרעות נהגו לומר שמידת יופייה כמידת כישרונו של שייקה בעלה, ושייקה אופיר היה כישרון ענק. הוא הופיע על הבמות הגדולות בעולם, זכה לביקורות אדירות כשהופיע עם הפנטומימאי הדגול מרסל מרסו, כשהופיע לצדה של מרלן דיטריך האגדית וכשכיכב על במות ברודווי.



לידיה אופיר ז"ל, בתו של הקומיקאי היידישאי הדגול ישראל שומאכר, נקברה ליד בעלה שייקה בבית הקברות בנחלת יצחק.