לפני כשנה קיבלתי דו"ח תנועה של משטרת ישראל, שכלל הודעה על נסיעה במהירות מעל המותר בכביש מס. 2. במקום המהירות המותרת (80 קמ"ש) קלטה מצלמה שמפעילה חברה פרטית, בשביל מתנ"א, את מכוניתי נוסעת במהירות 94 קמ"ש. הקנס היה אלף שקל. שילמתי בכאב לב, ואיחלתי בכתב על הדו"ח וגם בע"פ, לכל המעורבים באירוע, שיוציאו את הכסף רק על תרופות. 



השבוע, בדיון עקרוני שהתקיים בבית משפט השלום בעכו, התברר שמתרחשת כאן פרשת הונאה רחבת היקף, של המשרד לבט"פ: 100 המצלמות הדיגיטליות, שפרושות בכבישי הארץ מאז 2013, אינן יכולות לתת דיווח אמתי, על מהירות כלי הרכב. עוד התברר שהמהנדס מטעם מכון התקנים (שמאז כבר מונה למנכ"ל המכון), שיקר ביודעין, כאשר אישר את המצלמות לשימוש ע"י המשטרה. בעדותו המופרכת, טען המהנדס כי תו התקן למצלמות ניתן בהולנד. אך בחקירה של עו"ד תומר גונן (איש חיל הים בעברו, מומחה לציוד דיגיטלי), התברר כי שוטרים שנשלחו להולנד, לא מצאו אישור כזה. 
 
בגדול, הונתה המשטרה את ציבור הנהגים במאות מיליוני שקלים, אולי אף יותר ממיליארד שקל, בחמש השנים האחרונות. אותן מצלמות אפשרו לקנוס נהגים, ובמקרים חמורים אף לשלול את רישיונם. המשנה לפרקליט המדינה, הורה למשטרה מיד, להפסיק להנפיק דו"חות מאותן מצלמות. אבל המדינה לא תוותר בקלות על השלל. קל להניח שיימצא מומחה מטעמה, שיבהיר לבית המשפט שמדובר בפאר היצירה הטכנולוגית, רק כדי לא להפסיק את שיטת הגזל, שהיא עוקץ במיטבו. 

משטרת התנועה. צילום: דוברות המשטרה
משטרת התנועה. צילום: דוברות המשטרה

 

השאלה היחידה שנותרה ללא תשובה, האם תוגש תובענה ייצוגית נגד משטרת ישראל, המשרד לבט"פ, מכון התקנים וחברת מל"מ (מפעילת המצלמות) על מיליארדי שקלים, כדי לפצות את קורבנות השיטה, בחמש השנים האחרונות. אין ספק שהמדינה תתנגד בתוקף. כאן זה לא אירופה ולא ארה"ב, וכאשר מדובר בפיצוי, המדינה תזעק גוועלד!! אין כסף לעם בציון, לכן בלתי אפשרי לפצות. מה קרה בסה"כ? סתם הונאה רגילה, וכדאי להגדירה כטל"ח. קרה, קורה ויקרה. את תגובתו של נבחר הציבור, שהוא האחראי על משטרת ישראל, השר גלעד ארדן, עוד לא שמענו וקראנו. הוא עסוק עכשיו באיומי תביעות על מנכ"ל טוויטר, בגלל שאינו מוחק חשבונות של ארגוני טרור. 
 
יתכן שכבר בימים אלה, בוחנת משטרת ישראל שכירת שירותים של חברה אחרת, שתתקין מצלמות חדשות. כי את המנגינה הזו של עושק הציבור, קשה מאוד לרשויות להפסיק. הן רוצות להזדרז, כדי להחזיר לקופה את הימים האבודים בקופה המתרוקנת. שיגרע.