למיצג המרהיב בסינגפור, שבסיומו נחתם מזכר הבנות המכיל התחייבות לפירוקה של קוריאה הצפונית מנשקה הגרעיני ומתוכנית הגרעין שלה, אחראי איש אחד בלבד: דונלד טראמפ. נשיא ארה"ב שוב הוכיח, בניגוד לדעתם של כל הפרשנים נטולי הבינה - שרק התיעוב כלפי טראמפ מייצר את הגיגיהם האוויליים - כי תפיסתו הבלתי שגרתית באשר לדרך שבה יש לנהל את מדיניות החוץ של אמריקה, היא שהביאה את הדיקטטור הברברי מהשושלת הקומוניסטית קים, להסכים בכתב למה שאיש בעולם - למעט טראמפ עצמו - לא העלה על דעתו אך לפני שבועות ספורים.



קים ג'ונג און נאלץ לחתום על המזכר שבו התחייב לוותר על מזימותיו הגרעיניות, אך ורק בעקבות החשש מהעיצומים חסרי התקדים שטראמפ הצליח - גם זאת בניגוד לכסילות הפרשנית המצויה - להעביר במועצת הביטחון בתמיכת רוסיה וסין. האחרונות ויתרו (בלא חשק רב) על השימוש בזכות הווטו הנתונה להן בשל איומיו הבוטים של טראמפ, שלפיהם, ללא עיצומים תיאלץ ארה"ב להשתמש בכוח. טראמפ גם טרח להבהיר כי שימוש בכוח פירושו השמדת משטרו של הדיקטטור הקומוניסטי ומחיקת קוריאה הצפונית כולה מעל פני האדמה. בהשמיעו את איומיו הבוטים וחסרי התקדים בהתנהלות הדיפלומטית הבינלאומית הבהיר נשיא ארה"ב כי רק השילוב של עיצומים קשים ונכונות להשתמש בכוח יגרמו לרודן להתעשת ולהסכים לפירוק הנשק ותוכנית הגרעין.



לעומת ביטחונו של טראמפ, אנשי ממשל בדימוס בתקופתם של הנשיאים הכושלים ביל קלינטון, ג'ורג' בוש וברק אובמה - כמו גם תומכיהם בתקשורת האמריקאית - הציגו את הנשיא כמי שמוביל למלחמת עולם גרעינית עקב "מעלליו המטורפים". הם הסבירו כי הוא נוקט אותם בשל אישיותו, שהינה בלתי מתאימה באופן מוחלט לדעתם לכהונת נשיא ארה"ב. מנימת הביקורת השתמע כי הם אף מייחלים לכישלונו, היות שהצלחתו תחשוף את כישלונם המחפיר של שלושת הנשיאים שקדמו לו מול הדיקטטורה הקומוניסטית.



דונלד טראמפ, קים ג'ונג און. צילום: AFP
דונלד טראמפ, קים ג'ונג און. צילום: AFP



כזכור, ממשלים אלה הזרימו מיליארדי דולרים לקוריאה הצפונית, בתקווה כי סכומי העתק ישכנעו את הרודנות לוותר על תוכנית הגרעין. במציאות, מאחר שהיה ברור לשליטי קוריאה הצפונית שאף אחד משלושת הנשיאים הנ"ל לא מעלה בדעתו לנקוט נגדה כוח ועיצומים מרחיקי לכת, הרי שהמיליארדים שולשלו לכיס, ותוכנית הגרעין אך האיצה את מהלכיה.



במסיבת העיתונאים שקיים טראמפ ביום שלישי, זמן קצר לאחר חתימת מזכר ההבנות, שוב ושוב העלו העיתונאים האמריקאים את סוגיית זכויות האדם הנרמסות בגולאגיסטן הצפון קוריאנית - סוגיה שלא בא זכרה במזכר ההבנות. השאלות לא נבעו מדאגה כנה ואמיתית לזכויות האדם אלא מרצון להכשיל את טראמפ במו"מ המזורז שעומד להיפתח ליישום המזכר. רבים מאותם עיתונאים נכחו גם במסיבת העיתונאים המבישה שנערכה עם חתימת הסכם הגרעין המחפיר עם איראן. באותו מעמד נלוז לא העלו הנ"ל את סוגיית זכויות האדם במשטר האייתוללות הברברי.



על פי המזכר, מתחייבת ארה"ב לשמור על ביטחונה של קוריאה הצפונית, לרבות על המשטר של שושלת קים. יסודו של משטר זה, כמו כל רודנות שמאלנית קיצונית־קומוניסטית, בדיכוי ברברי ורצחני של כל אבק התנגדות למשטר. לפיכך, קים עלול לראות בלחץ אמריקאי בסוגיית זכויות האדם הפרה של ההתחייבות לשמור על ביטחון המשטר. ואילו טראמפ הבהיר לשואלים, כי מטרת מפגש הפסגה הינה פירוק קוריאה הצפונית מגרעין, ולכן אין מקום לערב שמחה בשמחה, שמא יהיה בכך כדי לטרפד את "שתי השמחות" גם יחד.



# # #



אפסותם של תועמלני השמאל הקיצוני בתקשורת הישראלית התגלתה במלוא עוזה מדברי ההבל שהפריחו בימים ובשעות שלפני מפגש הפסגה ובמהלכו. לשיטתם, הפסגה אמורה הייתה להסתיים בהצהרה כוללנית כלשהי לתקשורת, שעיקרה הסכמה על קיום פגישות מו"מ נוספות בין המנהיגים. איש מהם לא העלה בהגיגיו את תרחיש החתימה על מזכר ההבנות המחייב את חיסול הגרעין הצפון קוריאני. מרתק היה לראות את תערובת התדהמה והאכזבה על פניהם של פרשנינו, כאשר המפגש ההיסטורי הגיע לשיאו בחתימה. בהערת אגב, אין במזכר ולו מילה אחת על הסרת העיצומים, או אפילו החלשתם.



בהקשר זה לא ניתן שלא להיזכר בהבלים שפלט פרשן חברת החדשות ערד ניר - שהסביר לנו במשך למעלה משנה מדוע אין כל סיכוי שהמועמד טראמפ יהיה הנשיא טראמפ - כאשר פורסמה לראשונה ההודעה על הפסגה הצפויה. אז סיפר לנו ערד כי טראמפ הוא הנשיא האמריקאי המכהן הראשון שהסכים למה שאף אחד לפניו לא הסכים: לפגוש את רודן קוריאה הצפונית - ללא כל תמורה. גם במהלך המפגש הבהיר ערד כי הפסגה הינה הישג של הרודן קים.


יש להבהיר כי השמאל הקיצוני התקשורתי בישראל סולד ומתעב את טראמפ, בעיקר משום שהוא הנשיא הפרו־ישראלי המובהק ביותר שישב אי־פעם בבית הלבן. לדידם, די בכך כדי שיסומן כאויב.



דוגמה מובהקת לבוחן מציאות נטול המציאות, שמוליד אותו תיעוב תקשורתי כלפי הנשיא האמריקאי, בא לידי ביטוי בהגיגיה של אסתי פרז מתאגיד השידור כאן. דקות ספורות לאחר תום מסיבת העיתונאים הבהירה פרז למאזיניה, כי העובדה שבמזכר ההבנות אין זכר לסוגיית האזרחים היפנים שנחטפו על ידי השירותים החשאיים של קוריאה הצפונית וגורלם אינו ידוע, הינה מחדל מובהק של טראמפ.



גם את המחווה האמריקאית של השעיית התמרונים המשותפים עם צבאה של קוריאה הדרומית כל עוד יש מו"מ ליישום ההבנות, הגדירה פרז כוויתור שאינו מחויב המציאות - כלומר ככישלון נוסף של טראמפ. אגב, תמרונים אלה ממילא אינם אמורים להתקיים לפני האביב הבא. עד אז יובהר היטב אם אכן בפנינו תרמית נוספת של הדיקטטורה הקומוניסטית, ואם כן, כי אז ממילא ייערכו התמרונים במועדם, כך של"דחייתם" אין כל משמעות בפועל.



בתסכולם כי רב, כמעט כמו מקהלה, חזרו והבהירו לנו הפרשנים־תועמלנים, כי בכל מקרה המו"מ על הפרטים במזכר יארך שנים ארוכות וספק רב אם בסיומו אכן יושג מבוקשו של טראמפ; זאת חרף אמירה מפורשת במזכר, שלפיה המו"מ ליישום ההבנות יהיה מהיר. זוהי הוכחה נוספת לכך שהפרשנים לא למדו דבר מאז תחזיתם הנלעגת עת הכריז טראמפ בעניין ההכרה בירושלים כבירת ישראל והעברת השגרירות אליה. כמו עדת שוטים הם הסבירו לנו כי העברת השגרירות הינה תהליך שספק אם ייצא לפועל, וגם אם כן, הרי שקודם לכן טראמפ יסיים את כהונתו עקב תבוסה בבחירות, הדחה או הערכות נוספות הנטולות כל קשר למציאות.



# # #


מבחינת ישראל, מזכר ההבנות ובמיוחד הנסיבות שהביאו את קים לבוא לפסגה ולחתום עליו, הינו צעד חיובי רב־משמעות. התקדמות מעשית ומהירה במו"מ ליישום ההבנות תבודד את איראן לגמרי מבחינה מדינית מחד; מאידך, מושגי הכבוד הפרימיטיביים של שליטיה המוסלמים הקנאים ימנעו ממנה מלהסכים לחיסול תוכנית הטילים שלה, קל וחומר תוכנית הגרעין שלה. יתרה מכך, בעזות מצח ובהתרסה עלול מנהיג האייתוללות עלי חמנאי להורות על חידוש העשרת האורניום בהיקף העולה על המותר על פי ההסכם שחתם עם אובמה, בעל בריתו.



או אז, באופן ודאי ולמגינת לבם של "פרשנינו", יקיים נשיא ארה"ב את אזהרתו הפומבית מלפני כשבועיים, שלפיה חידוש העשרת האורניום על ידי איראן יביא לתגובה אמריקאית קשה מכל. למותר יהיה להכביר מילים כי תגובה שכזו, שפירושה הפצצה וחיסול מתקני הגרעין של איראן, תהיה מתנה יקרה מפז עבור ישראל.



מהלכיו המזהירים של טראמפ מול הרודנות הקומוניסטית חייבים לשמש דוגמה לנתניהו וללמדו כיצד עליו להתנהל מול חמאס וכנופיית אבו מאזן. יחסי הכוחות בין ישראל לשתי הכנופיות הנ"ל הינם כיחסי הכוחות בין ארה"ב לקוריאה הצפונית. לפיכך על נתניהו לאמץ את דרכי התנהלותו של טראמפ כלפי קים ג'ונג און, כדרך להתנהלותו כלפי חמאסתן והרש"פ.



כצעד ראשון עליו להבהיר לשליטי חמאסתן כי אם שילוח עפיפוני התבערה והחבלה לא ייפסק לאלתר, יחוסל באמצעים צבאיים שלטונם בעזה. כדי להבהיר את רצינותו, יש לפגוע ב־200 מטרות איכותיות של מחבלי חמאס. כשם ש"צעדת המיליון" בוטלה לאחר שנורו למוות 50 ממרצחי חמאס ועוד תריסר אחרים יום קודם ליציאתה לדרך - כך ייפסק לאלתר טרור העפיפונים.