אבל כבד נפל ביום חמישי האחרון על אוהדי קבוצת נבחרת ארגנטינה בכלל ומעריציו של מסי בפרט. במשחק מול קרואטיה הפסידה הקבוצה 3:0, מה שמביא את אלביסלסטה לסף הדחה מהמונדיאל כבר בשלב הבתים. מפח הנפש גדול אם נזכור שזו אחת מנבחרות הכדורגל הטובות בעולם שזכתה פעמיים בגביע העולם, 14 פעמים בקופה אמריקה ופעמיים במדליית הזהב האולימפית.



מלבד מאמן הקבוצה, שנקרא להתפטר מיידית, את עיקר הביקורת והזעם ספג קפטן הקבוצה, ליונל מסי, מלך השערים שלה ומי שנחשב לדעת רבים לשחקן הכדורגל הטוב ביותר בן זמננו. מסי הוא כוכב ומודל לחיקוי של ילדים רבים בארץ המתאמנים בכדורגל. הם בקיאים בקורות חייו, בהישגיו, עוקבים אחריו בהתלהבות ברשתות וחולמים עליו בלילות. בעוד שעם ההפסד שלו הם יכלו להתמודד, הרי שהלינץ’ שעבר בתקשורת הוא פצע ופגיעה ממשית בחינוכם.



קשה להתווכח עם אכזבת האוהדים ועם הצורך בביקורת עניינית על תפקודם של השחקנים והמאמן, אלא שמבעד למסכי הטלוויזיה בישראל הפכו חצי הביקורת לחצי רעל של ממש. בתום המשחק, מגרונו הניחר של אחד השדרנים נורתה פעם אחר פעם המילה השפלה ובהטיות שונות: “מסי הושפל!”, “מסי מושפל!” “ארגנטינה ספגה השפלה!”, “איזו השפלה למסי!”. לאחר שהמצלמה התעכבה על פניו המיוסרות של הכוכב, היא קלטה רגע מכמיר במיוחד: אחד הילדים באצטדיון ברוסיה בכה באכזבה על ברכי אביו. הוא לא היה היחיד. היו גם בישראל ילדים שלקחו קשה את ההפסד. נדמה שלא הייתה צרימה חזקה יותר בין צער הילדים לבין הטחת העלבונות הבלתי ספורטיבית בעליל של השדרנים. שנים של חינוך לרוח ספורטיבית התנפצו מול השפה האגרסיבית שבקעה מהמסך.



"מסי הושפל". צילום: רויטרס



ההפסד הפך לביזיון, להשפלה ולמושא ללעג. כל מי שיש לו ילד שמתאמן בספורט, מכיר היטב את חשיבות האלמנט המנטלי להצלחה ויודע עד כמה מאתגר להקנות זאת. מאמני ספורט, כמו גם הורים, מנסים להנחיל לילדים את היכולת להתמודד עם הפסדים ולצמוח מהם. כל השיח סביב ההפסד של ארגנטינה לימד את הילדים שבעולם האמיתי של המבוגרים לערכי הספורט אין באמת מקום. אוי לו למי שמראה חולשה, ומי שנכשל מושפל עד עפר והישגיו האדירים נשכחים באחת.



המשכה של הסאגה היה בשמחה מתפרצת לאדה של הנבחרת הארגנטינאית, שכזכור בחרה שלא להגיע לישראל לפני המונדיאל, כנראה בשל הנופך הפוליטי ששרת התרבות והספורט מירי רגב ניסתה להדביק לאירוע. גולשים רבים בעלי מנטליות של בני 3 חיככו ידיים בהנאה אל מול ההפסד הארגנטינאי ותלו זאת בנקמה אלוהית. חברת החדשות במבזקיה השונים נתנה במה לציוציהם הלעגניים. השרה רגב כתבה בחשבון הטוויטר שלה: “הכדור הוא עגול... כשמדובר בעם ישראל - מי שמתעסק מתרסק”. גם אם נניח לעובדה שאלוהי ישראל לא ממש עוזר לנבחרת הישראלית, הממוקמת במקום 93 בעולם, להגיע כבר שנים למונדיאל, ברור לכל כי עם תרבות ספורט קלוקלת שכזו גם לילדים האלופים ביותר קשה יהיה להפוך לכוכבי כדורגל.