עכשיו נזכרו לחפש אצל מנהיגי החמאס את מה שאף פעם לא היה להם - רגישות אנושית והתחשבות בסבל תושבי הרצועה. בשטח, בגבול רצועת עזה, גוברת ומתלהטת ההסלמה. שר הביטחון אביגדור ליברמן הזהיר: "החמאס מוביל אותנו למבצע רחב וכואב יותר מצוק איתן". 
 
אבל שליחי הנשיא טראמפ, הצוות שהופקד על גיבוש וניסוח תוכנית שלום, חתנו ג'ארד קושנר, ג'ייסון גרינבלט ודיוויד פרידמן, החליטו דווקא עכשיו לפרסם מאמר ב"וושינגטון פוסט" שתוכנו מהווה פנייה למנהיגי החמאס לחדול מטרור, כולל הצעה לספק סיוע כלכלי לרצועת עזה. הכותבים אולי לא התכוונו לכך ואולי דווקא כן, אבל מה שמתברר מתוכן המאמר ומהעיתוי שבחרו לפרסומו זה שתוכנית השלום שלהם לא אקטואלית ונגנזה לתאריך בלתי מוגדר.
 
זה לא שהם לא צודקים. הם רק נזכרו מאוחר מאוד ובעיתוי הגרוע ביותר מכל הבחינות ולכל הצדדים המעורבים. זהו מאמר שאיש אינו יכול לערער על אמיתותו ונחיצותו. אולי דווקא משום כך, מתעורר הרושם שקושנר וגרינבלט לא בדיוק מעודכנים בהתפתחויות האחרונות בשטח, או שהם נותנים לאירועים פרשנות והערכות משלהם. מנותקים מהמציאות.

אנשי חמאס ברצועת עזה. צילום: קול אל אקצא
אנשי חמאס ברצועת עזה. צילום: קול אל אקצא

 

בלי קשר להסלמה בשטח, פרסומו של המאמר עכשיו מוכיח כי השלושה, העוסקים והעמלים זה למעלה משנה על גיבוש וניסוח תוכנית שלום, הכירו סוף כל סוף את המציאות האמיתית של הסביבה שתוכנית השלום שלהם מיועדת לה. פתאום הם הפנימו שמלבד ארה"ב וישראל יש עוד צד לכל הסדר והסכם – הפלסטינים בשטחים וברצועת עזה. 
 
מהמאמר עולה שלהכרה הזאת הגיעו השלושה ללא מאמץ לימוד וניתוח עצמי, אלא מהתגובות ששמעו וקיבלו לתוכנית השלום בשיחות שקיימו לפני שבועות אחדים בבירות ערביות ובמדינות המפרץ הפרסי. זו עובדה שלא בדיוק מחמיאה לכישוריהם כמי ששואפים לקדם את מה שהפטרון שלהם, הנשיא טראמפ, קורא לו "הדיל האולטימטיבי".
 
מנהיגי החמאס, כמו ההנהגה הפלסטינית, הגיבו על הפנייה כצפוי, בתגובה פבלובית - דחיית הפנייה בליווי גידופים. לא עולה על דעתם לרגע, שאולי כדאי לומר "כן", אפילו רפוי, ובכך לסבך את נתניהו. אולי כדאי להזמין את השלושה לשיחה בעזה ולהצטלם איתם למבוכת ישראל. 
 

מעניין שבמאמר שכתבו קושנר, גרינבלט ופרידמן, הם אינם מתייחסים כלל לתוכנית השלום שלהם, לא במפורש ולא ברמז. זה לא מקרה. כבר שבועות אחדים שהתוכנית לא מוזכרת, לא נדונה ואפילו לא מודלפת באמצעי התקשורת בארה"ב. התוכנית נעלמה מהמסך. לדברי גורמים במרכז האו"ם, הסיבה נעוצה בהתנהלותו הפרועה של הנשיא טארמפ בשבועות האחרונים בזירה העולמית ובפסגות עם מנהיגי עולם, שהצמידה לו תדמית של מי שחותר להרוס סדרי עולם. לא בדיוק העיתוי לצאת ולפרסם תוכנית שלום לסכסוך בן מאה שנים.